Η Siamidis Α.Ε. συγκαταλέγεται στις ελληνικές κλωστοϋφαντουργικές εταιρείες που κατάφεραν να προσαρμοστούν στα δεδομένα των νέων εποχών και μέσα από μια πολιτική εξωστρέφειας να ανεβάζουν τις πωλήσεις τους και να αυξάνουν την κερδοφορία τους.
Ειδικότερα, η εταιρεία διαθέτει σήμερα τα προϊόντα της σε 15 χώρες, σε Ευρώπη, Ασία και Βόρεια Αφρική. Και μεταξύ των πελατών της, πέρα από ιδιωτικές επιχειρήσεις-βιομηχανίες, συγκαταλέγονται κυρίως το ΝΑΤΟ, οι ένοπλες δυνάμεις, οι αστυνομικές και πυροσβεστικές υπηρεσίες πολλών ξένων κρατών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μιχάλης Σιαμίδης μιλά στο Euro2day.gr για το παρόν και τις προοπτικές της επιχείρησής του, ενώ παράλληλα σχολιάζει τα γενικότερα προβλήματα του κλωστοϋφαντουργικού κλάδου και της ελληνικής οικονομίας.
Κύριε Σιαμίδη, περιγράψτε μας με περιληπτικό τρόπο την εταιρεία σας;
Η εταιρεία Siamidis είναι μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση και παράγει τεχνικά υφάσματα, ενδύματα και μέσα ατομικής προστασίας. Τα προϊόντα διακρίνονται σε τεχνικά υφάσματα, όπως υφάσματα Kevlar® και Nomex®, αντιβαλλιστικά προϊόντα, όπως αλεξίσφαιρα γιλέκα και πλάκες θωράκισης, ενδύματα προστασίας από θερμότητα και ηλεκτρικό τόξο, ενδύματα ακραίων καιρικών φαινομένων με τεχνολογία Gore-tex® και στολές βασισμένες στο βαμβάκι με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Θα ήθελα να σημειώσω ότι είμαστε licensed για την κατασκευή προϊόντων Kevlar®, Nomex®, Gore-tex® κ.λπ. Βασιζόμαστε στην καινοτομία, την ποιότητα, την ευελιξία, τη συνέπεια και το ανταγωνιστικό κόστος. Δεν προσπαθούμε να προσαρμόσουμε την αγορά στα μέτρα μας, αλλά εμείς να προσαρμοστούμε στις ανάγκες.
Στην τριετία 2014-2016 οι πωλήσεις αυξήθηκαν ραγδαία κατά 84%, η αξία των εξαγωγών σε απόλυτους αριθμούς διπλασιάστηκε, ενώ το 2016 το 82% των πωλήσεων κατευθύνθηκε στο εξωτερικό. Βασικοί πελάτες μας είναι το ΝΑΤΟ, ένοπλες δυνάμεις, αστυνομικές και πυροσβεστικές υπηρεσίες διαφόρων χωρών (π.χ. Σουηδία, Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο), ιδιωτικές επιχειρήσεις και βιομηχανίες σε 15 χώρες της Ευρώπης, Β. Αφρικής και Ασίας.
Οι κύριες παραγωγικές εγκαταστάσεις βρίσκονται στα Οινόφυτα, ενώ περίπου 9% της παραγωγής πραγματοποιείται στο εργοστάσιο του Αργυροκάστρου Αλβανίας. Η πρώτη ύλη για την εταιρεία μας είναι το νήμα, το οποίο μετασχηματίζουμε μέχρι τελικό προϊόν όπως το ένδυμα. Για παράδειγμα, με πρώτη ύλη την κλωστή Kevlar® κατασκευάζουμε στα Οινόφυτα αλεξίσφαιρα γιλέκα, πλάκες θωράκισης ή κράνη.
Η στρατηγική για τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνει επενδύσεις για ανάπτυξη και παραγωγή νέων προϊόντων, αντικατάσταση υφιστάμενου μηχανολογικού εξοπλισμού, εντατικοποίηση του marketing με εξαγωγικό προσανατολισμό, γεωγραφική και προϊοντική διεύρυνσή μας.
Οι εγχώριες πωλήσεις σας πώς εξελίσσονται;
Στο παρελθόν, οι πωλήσεις μας στην Ελλάδα ήταν πολύ υψηλότερες. Τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις μας στον ιδιωτικό τομέα αυξάνουν, αλλά αποτελεί πλέον μικρό κομμάτι της δραστηριότητας λόγω της αύξησης των πωλήσεων. Η αγορά των κρατικών προμηθειών στα κλωστοϋφαντουργικά κυριαρχείται πλέον από τα κινέζικα προϊόντα. Οι τεχνικές προδιαγραφές κι οι απαιτήσεις των διαγωνισμών είναι χαμηλές,. Απαιτούν πολλά χαρτιά άνευ ουσίας. Επιπλέον υπάρχει το dumping. Ο ανταγωνισμός για την ελληνική παραγωγή είναι άνισος. Πάνω από 10 χρόνια ανοίγουν διάλογοι για την ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής στις προμήθειες κλωστοϋφαντουργικών, αλλά κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Στο εξωτερικό δίδεται προτεραιότητα σε είδη που είναι πιστοποιημένα οικολογικά, όχι μόνο εξαιτίας του αποτυπώματος στο περιβάλλον αλλά κυρίως λόγω των πιθανών επιπτώσεων στους χρήστες. Η Ευρώπη πλέον δουλεύει με μακρόχρονες συνεργασίες με κατασκευαστές, προκειμένου να αυξήσει τη διασφάλιση ποιότητας, τη μείωση του διαχειριστικού κόστους προμηθειών, μείωσης αποθεμάτων, δηλαδή καλύτερο νοικοκύρεμα. Η διείσδυση των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων προέλευσης Άπω Ανατολής στην Ελλάδα είναι ίσως η υψηλότερη στην Ε.Ε.
Θεωρείτε πως οι προοπτικές της εταιρείας σας είναι ανοδικές και αν ναι, γιατί;
Θεωρώ ότι οι προοπτικές της εταιρείας μας είναι ευοίωνες γιατί βασιζόμαστε στην ποιότητα, στην καινοτομία, στις σχέσεις που χτίζουμε με τους πελάτες μας και φυσικά στο υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών μας (πολύ καλή συμβατική συμπεριφορά, εξυπηρέτηση μετά την πώληση, καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης). Είναι μια διαρκής διαδικασία βελτίωσης και προσαρμογής.
Από την ανάπτυξη της εταιρείας, κατά πόσο έχουν αυξηθεί οι θέσεις εργασίας στην Ελλάδα;
Επειδή η ελληνική μονάδα είναι εντάσεως μηχανολογικού εξοπλισμού, οι θέσεις εργασίας δεν έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα. Ωστόσο, υπάρχουν οι προοπτικές αύξησής τους κατά 40% μέσα στην επόμενη τριετία, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της εταιρείας και των επενδύσεων που σχεδιάζουμε. Αντίθετα, στη μονάδα της Αλβανίας (εντάσεως εργασίας) είχαμε μεγάλη άνοδο του προσωπικού κατά την προηγούμενη τριετία.
Για ποιους λόγους επιλέξατε να κάνετε μια μονάδα στην Αλβανία και όχι μια δεύτερη στην Ελλάδα;
Κατά τις δεκαετίες του 1990 και του 2000, λόγω της παγκοσμιοποίησης, υπήρξε έντονος ανταγωνισμός στον χώρο του ενδύματος από τις χώρες χαμηλού κόστους. Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, ορισμένες ευρωπαϊκές εταιρείες μετατράπηκαν σε εμπορικές αντιπροσωπεύοντας κινεζικά προϊόντα, ενώ κάποιες άλλες ευρωπαϊκές -ελάχιστες στην Ελλάδα- προτίμησαν να αλλάξουν το επιχειρηματικό μοντέλο και τη στρατηγική τους διατηρώντας τον κορμό της παραγωγής τους στις χώρες τους και μεταφέροντας σε χώρες με χαμηλότερο κόστος εργασίας, τμήμα της παραγωγής τους. Για παράδειγμα, οι Ισπανοί επεκτάθηκαν στις χώρες της Βόρειας Αφρικής, οι Ιταλοί σε Αλβανία, Ρουμανία και κράτη της πρώην Γιουγκοσλαβίας, ενώ οι Γερμανοί στο αποκαλούμενο πρώην ανατολικό μπλοκ.
Εμείς, λοιπόν, αντί να διακόψουμε την παραγωγή και να γίνουμε αντιπρόσωποι, επιλέξαμε να παραμείνουμε παραγωγικά ενεργοί, έχοντας το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στην Ελλάδα, να διατηρήσουμε και να βελτιώνουμε το know how και να ενισχύσουμε τη διεθνή παρουσία μας. Όσο για τη συμμετοχή της αλβανικής μονάδας στο κόστος παραγωγής, μπορεί να περιορίζεται στο 8%, όμως μας βοηθά στο να ανταγωνιστούμε τους Ευρωπαίους συναδέλφους μας, ή ακόμη και να είμαστε επιθετικοί απέναντι στους Κινέζους.
Πρόσφατα π.χ. επικρατήσαμε στην Ελλάδα σε ηλεκτρονικό μειοδοτικό διαγωνισμό απέναντι σε εισαγωγέα που έφερνε ρούχα από την Κίνα. Προσφέραμε χαμηλότερο τίμημα, πέρα από την ποιοτική υπεροχή των προϊόντων μας. Θα πρέπει βέβαια να σημειώσω πως η μονάδα μας στην Αλβανία λειτουργεί με απολύτως ευρωπαϊκά πρότυπα σε όλους τους τομείς. Η ωφέλεια είναι για την εταιρεία και την εθνική οικονομία.
Αρκετοί υποστηρίζουν πως ο κλωστοϋφαντουργικός κλάδος στον οποίον δραστηριοποιείστε έχει πεθάνει στην Ελλάδα. Τι θα λέγατε;
Ο κλάδος έχει περιοριστεί δραστικά, ίσως περισσότερο από άλλες χώρες της ΕΕ, παρά το γεγονός ότι έχουμε ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το ελληνικό βαμβάκι. Όσες εταιρείες κατάφεραν να προσαρμοστούν στις σύγχρονες συνθήκες της αγοράς, είτε εστιάζοντας σε είδη μόδας, είτε παράγοντας εξειδικευμένα προϊόντα, είτε προχωρώντας σε καινοτομίες στο προϊόν ή τη διαδικασία παραγωγής ή το επιχειρηματικό μοντέλο, παραμένουν παραγωγικά ενεργές. Ακόμα δεν μπορέσαμε να αναδείξουμε και να εκμεταλλευθούμε το πλεονέκτημά μας που λέγεται «ελληνικό βαμβάκι». Πολλές οι συζητήσεις για πολλά χρόνια, αλλά ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν υπάρχει.
Να αναφέρω ένα παράδειγμα: Θεσμικός πελάτης μας από τη Βόρεια Ευρώπη, που αγοράζει από εμάς βαμβακερά ρούχα από ελληνικό βαμβάκι, δέχτηκε να πληρώσει κάτι παραπάνω, γιατί τα προϊόντα που έπαιρνε από την Κίνα εμφάνιζαν ποιοτικά προβλήματα και αναζητούσε ποιοτικότερο προϊόν και εξυπηρέτηση. Αναζητήσαμε σήμα ελληνικού βάμβακος, για να το βάλουμε στις ετικέτες, αλλά κάτι τέτοιο δεν υπάρχει. Τελικά, περιοριστήκαμε στο να γράψουμε το «Greek cotton origin».
Ως επιχειρηματίας στην Ελλάδα, ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε και πώς αυτά έχουν εξελιχθεί κατά τα τελευταία χρόνια;
Θα άρχιζα με την περιβόητη γραφειοκρατία, το ασαφές επιχειρηματικό περιβάλλον (π.χ. φορολογία και πολυνομία) και θα συνέχιζα με τις τράπεζες, με τις οποίες η εταιρεία μας έχει άριστη σχέση. Η αλήθεια όμως είναι ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ναι μεν στηρίζει τις εξαγωγικές επιχειρήσεις στον βαθμό που μπορεί, πλην όμως αυτό γίνεται με υψηλότερο κόστος σε σχέση με αυτό των ξένων ανταγωνιστών μας και το rating των ελληνικών τραπεζών είναι πολύ χαμηλό. Για παράδειγμα πολλές φορές ξένες τράπεζες δεν αναγνωρίζουν ένα «letter of credit» ή μια εγγυητική επιστολή ελληνικής τράπεζας.
Η αστάθεια του οικονομικού περιβάλλοντος και οι διαρκείς-ατελείωτες διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές της χώρας έχει δυσμενέστατη επίπτωση στις συναλλαγές μας με ξένους πελάτες και προμηθευτές. Το 2014 είχε διαφανεί κάποια σημαντική τάση βελτίωσης, τα πράγματα στη συνέχεια επιδεινώθηκαν χαρακτηριστικά και τώρα ελπίζω πως από τα μέσα της φετινής χρονιάς θα υπάρξει μια γενικότερη βελτίωση του κλίματος στο εξωτερικό. Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι δεν βρίσκουμε στην Ελλάδα άτομα με τεχνική κατάρτιση. Η τεχνική κατάρτιση στη χώρας μας είναι, δυστυχώς, υποβαθμισμένη.
Υποστηρίζεται πλέον από όλους τους φορείς (κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα, παραγωγικές οργανώσεις) ότι ως χώρα θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στην παραγωγή. Βλέπετε κάτι να αλλάζει;
Στα χρόνια της κρίσης μιλάμε συνεχώς για την ανάγκη υιοθέτησης και εφαρμογής ενός νέου παραγωγικού μοντέλου. Έχουν παρουσιαστεί πολλές γενικές ιδέες στον δημόσιο διάλογο, πλην όμως μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει εξειδίκευση και μέτρα ικανά να προσδώσουν αναπτυξιακή κατεύθυνση στη χώρα. Η παραγωγή δύναται διαρκώς να συμβάλει θετικά στην απασχόληση, στη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών και στην κοινωνική ευημερία.