Ο κ. Άλκης Σβυριάδης είναι διευθύνων σύμβουλος της Electra Hotels, ενός ξενοδοχειακού ομίλου με 55 χρόνια ιστορίας στον κλάδο. Ο κ. Σβυριάδης λοιπόν δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία του ελληνικού τουρισμού, χαιρετίζοντας τις νέες μονάδες που δημιουργούνται στην Αττική. Ωστόσο, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας πως απαιτείται μακρόχρονος σχεδιασμός από την πολιτεία, αναβάθμιση των υποδομών αλλά και καλύτερη κατάρτιση όσων ασχολούνται με την προσφορά του τουριστικού προϊόντος.
Σε ό,τι αφορά στην Electra Hotels, το νέο ξενοδοχείο στο κτίριο που στέγαζε κατά το παρελθόν το Υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε με υψηλή πληρότητα, ενώ σειρά επενδύσεων-αναβαθμίσεων δρομολογούνται και στις υπόλοιπες μονάδες του Ομίλου.
Κύριε Σβυριάδη, τα πρώτα φετινά στατιστικά στοιχεία δείχνουν αύξηση των κρατήσεων σε διψήφια ή ακόμη και σε τριψήφια ποσοστά, σε προορισμούς που είχαν πληγεί σοβαρά από τις προσφυγικές ροές. Συμμερίζεστε ότι αυτό το θετικό momentum μπορεί να διαχυθεί στην πλειονότητα των προορισμών της χώρας μας για το 2017;
Πέρα από τα θετικά αυτά μεγέθη πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κρίση στην Τουρκία, στην Αίγυπτο, αλλά και στην ευρύτερη Μέση Ανατολή. Λόγω των προβλημάτων τους, οι περιοχές αυτές, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, προκαλούν περιστασιακά θετικό τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας, κάτι όμως που μπορεί εύκολα να ανατραπεί. Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι οι Τούρκοι και Αιγύπτιοι ξενοδόχοι κατεβάζουν τις τιμές κερδίζοντας μία ομάδα κοινού που αποφασίζουν για τον πρoορισμό τους σχεδόν αποκλειστικά με βάση το κόστος, αγνοώντας όλα τα άλλα.
Τι πιστεύετε ότι λείπει από το ελληνικό τουριστικό προϊόν για να γίνει ανταγωνιστικό;
Χρειαζόμαστε ποιοτική βελτίωση και κατάρτιση όσων συμμετέχουν στην προσφορά του τουριστικού προϊόντος, ενώ παράλληλα επιβάλλεται και η διαρκής αναβάθμιση των εθνικών μας υποδομών. Έτσι, θεωρώ θετική την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Εδώ μάλιστα θα μου δώσετε την ευκαιρία να πάω 40 χρόνια πίσω, όταν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ήταν σαφώς ανώτερο από αυτό της Κωνσταντινούπολης, το οποίο με τη σειρά του έμοιαζε με περιφερειακό ελληνικό αεροδρόμιο της τότε εποχής. Σήμερα όμως, 40 χρόνια μετά, η Κωνσταντινούπολη εξελίχθηκε σε έναν από τους ανταγωνιστικότερους προορισμούς στην Ευρώπη, ενώ ήδη σχεδιάζεται και δεύτερο αεροδρόμιο. Όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη, αυτή θα έπρεπε να είναι το σημαντικότερο hub μεταξύ Ασίας και ευρωπαϊκών προορισμών.
Ας ελπίσουμε ότι, έστω και καθυστερημένα, θα προσπαθήσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Αρκεί εδώ να θυμηθούμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι μία ιστορική πόλη-σύμβολο με 2.400 αδιάλειπτα χρόνια ιστορίας και πολιτισμού που σήμερα, δυστυχώς, βιώνει μία διαρκή οικονομική και κοινωνική υποβάθμιση.
Συμμερίζεστε την άποψη ότι η Αθήνα ενισχύεται ως προορισμός; Εκτιμάτε ότι μπορεί να ενισχυθεί ουσιαστικά ο μέσος όρος παραμονής; Τι κάνετε εσείς προς αυτή την κατεύθυνση;
Μπορούμε να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι. Έτσι, ενώ σήμερα ο μέσος χρόνος παραμονής προσεγγίζει τις 2,7 ημέρες, μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να ξεπεράσει και τις 3 ημέρες. Όσον αφορά στη δική μας στρατηγική, λόγω και της διαχρονικά αυξανόμενης αξιοπιστίας των υπηρεσιών μας, έχουμε μεγάλο αριθμό νέων επισκεπτών που προέρχεται από συστάσεις. Επιπλέον, λειτουργούμε και με τα συμβατικά κανάλια των tour operators, καθώς και με εταιρικούς λογαριασμούς σε αυτό που αποκαλούμε επιχειρηματικό ταξίδι (business travel).
Πώς αξιολογείτε τη νέα τάση να δημιουργούνται City Hotels στην Αθήνα; Βλέπετε να υπάρχει μεσοπρόθεσμη βελτίωση του προορισμού;
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι αρκετά ξενοδοχεία στο κέντρο της πόλης έχουν κλείσει τα τελευταία 15 περίπου χρόνια. Ως εκ τούτου, είναι καλοδεχούμενη η έλευση καινούργιων μονάδων, αρκεί να έχουν ένα στρατηγικό πλάνο, όπως και η πολιτεία, που θα πρέπει να λειτουργεί με το δικό της πλαίσιο. Έτσι ο ΕΟΤ χρειάζεται να είναι μία κατάλληλα στελεχωμένη ανεξάρτητη αρχή που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί ένα αναπτυξιακό σχέδιο σε βάθος χρόνου, τουλάχιστον δεκαετίας, και σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς.
Πώς αξιολογείτε την τάση για All Inclusive υπηρεσίες στον τουρισμό;
Με τον θεσμό να έχει 30 περίπου χρόνια ζωής, και αφού πέρασε από διάφορες φάσεις, τώρα μπορούμε να πούμε ότι κυριαρχείται από δύο ταχύτητες. Αφενός, από αυτήν που συγκλίνει στη σχετική βελτίωση του προϊόντος και αφετέρου, από τη λανθάνουσα ταχύτητα με την οποία κινούνται αρκετά ξενοδοχεία και τα οποία υποβαθμίζουν συνεχώς το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουν λόγω των παράλογα χαμηλών τιμών που δίνουν στον επισκέπτη τους. Πιστεύω πως σε αυτή την υποβάθμιση έχει συμβάλει, περισσότερο ή λιγότερο, όλη η επαγγελματική τάξη των ξενοδόχων και για αυτό πρέπει σταδιακά να αλλάξουμε ό,τι είναι στρεβλό, μέσα από τα κλαδικά μας όργανα.
Εξηγήστε μας τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου ELECTRA, με βάση και τις διεθνείς τάσεις διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος.
Η χώρα μας δεν διαθέτει ένα στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιο για τον τουρισμό σε βάθος δεκαετίας. Την ίδια ώρα είναι σαφές ότι το επίπεδο των υποδομών μας δεν συμβαδίζει με το ολοένα και αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας. Όσον αφορά στη στρατηγική του ομίλου μας, αυτή επικεντρώνεται διαρκώς σε επενδύσεις υποδομών και στα πέντε ξενοδοχεία μας, με τελικό στόχο τη διαχρονική βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Η πιο πρόσφατη επένδυσή μας -σε πείσμα της κρίσης- ήταν στο κτίριο όπου στεγαζόταν το Υπουργείο Παιδείας. Στη θέση του λειτουργεί, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, το ξενοδοχείο ELECTRA METROPOLIS, μια επένδυση που έφθασε τα 20 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να διαθέτουμε πλέον τρία ξενοδοχεία στο τόξο του Ιστορικού Κέντρου της πρωτεύουσας. Η πληρότητα του METROPOLIS, μετά από έξι μήνες λειτουργίας, εκτιμούμε ότι θα διαμορφωθεί στο 75% με 80%, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από τη μέση επίδοση των αντίστοιχων ξενοδοχείων στο Κέντρο της Αθήνας.
Υπάρχει ενδιαφέρον από τον όμιλό σας για εξαγορές άλλων μονάδων;
Γενικά είμαστε συντηρητικοί ως προς τον τρόπο που υλοποιούμε τις επενδύσεις μας. Χωρίς να είμαστε απόλυτοι, θα έλεγα ότι δεν προγραμματίζουμε εξαγορές. Σχεδιάζουμε όμως σημαντικές επενδύσεις στις υπάρχουσες μονάδες μας και έτσι από τον ερχόμενο χειμώνα θα ανακαινίσουμε το ξενοδοχείο μας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και το ELECTRA στην Ερμού. Επιπλέον, αγοράσαμε οικόπεδα που γειτνιάζουν στη μονάδα της Ρόδου, όπου θα υλοποιήσουμε την επέκταση και ανακαίνισή της, καθώς η μονάδα είναι πλέον 40 ετών.
Ποιος είναι ο προβλεπόμενος κύκλος εργασιών του ομίλου για το 2017 και 2018; Σε ποιο ύψος διαμορφώνονται τα ίδια κεφάλαια και ο τραπεζικός δανεισμός;
Το 2017 προβλέπεται ότι θα κυμανθούμε γύρω στα 39-41 εκατ. ευρώ, ενώ για το επόμενο έτος, τα έσοδά μας θα κινηθούν γύρω στα 43-44 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στον δανεισμό μας, αυτός βρίσκεται κοντά στα 15 εκατ. ευρώ, αφού το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεών μας κατά την τελευταία πενταετία, οι οποίες ανήλθαν στα 25 εκατ. ευρώ, ήταν αυτοχρηματοδοτούμενες.