H Ίλυδα είναι εισηγμένη εταιρεία παραγωγής λογισμικού, που κατά τα χρόνια της κρίσης επέλεξε να επεκταθεί σε αρκετές νέες αγορές.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της κ. Βασίλης Ανυφαντάκης μιλά στο Euro2day.gr για τις παλαιότερες «περιπέτειες» από τη συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό Alter, τη ρύθμιση των δανειακών υποχρεώσεων της εταιρείας προς την Εθνική Τράπεζα και τις φετινές προοπτικές μετά και το λανσάρισμα αρκετών νέων προϊόντων.
Κύριε Ανυφαντάκη, μπορείτε να περιγράψετε το αντικείμενο εργασιών της Ίλυδας;
Η Ίλυδα είναι μια εταιρεία λογισμικού, η οποία δραστηριοποιείται στα επιχειρηματικά προγράμματα ERP και σε μια σειρά από κάθετες αγορές. Στις κάθετες αγορές μας συγκαταλέγονται τα φαρμακεία, οι φαρμακαποθήκες, τα διαγνωστικά κέντρα και τα μικροβιολογικά εργαστήρια (συν τη συνεργασία μας με τον συνεταιρισμό των μικροβιολόγων Ελλάδας), οι Δημόσιες Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), καθώς και τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Ειδικότερα στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ προσφέρουμε το σύνολο της απαιτούμενης μηχανογράφησης, από το φοιτητολόγιο και τις οικονομικές υπηρεσίες, έως το ανθρώπινο δυναμικό και τη μισθοδοσία. Έτσι, έχουμε στο πελατολόγιό μας τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, όπως το ΕΚΠΑ, μεγάλο μέρος του Πολυτεχνείου, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, το Πανεπιστήμιο Κρήτης και αρκετά μεγάλα ΤΕΙ, όπως των Αθηνών, του Πειραιά και Ιονίων Νήσων.
Πέρυσι, ξεκινήσατε να δραστηριοποιείστε και σε δύο ακόμη νέες κάθετες αγορές.
Βεβαίως. Η πρώτη αφορά στα περίπτερα, των οποίων διαχειριζόμαστε ηλεκτρονικά -μέσω Internet- τις αγορές τους σε μια σειρά από εμπορεύματα, σε συνεργασία με το logistic center που προμηθεύει όλα αυτά τα προϊόντα. Επίσης, στα ανταλλακτικά οχημάτων έχουμε δημιουργήσει το λογισμικό “Parts and More”, που προσφέρει μια ευρύτατη σειρά υπηρεσιών προς τους οδηγούς. Πρόκειται για ένα e-market place, στο οποίο μπορεί κάποιος να δει οτιδήποτε σχετίζεται με το αυτοκίνητό του. Μπορεί για παράδειγμα να πληροφορηθεί ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος που διαθέτει, τι λάστιχα βάζει, ποια λάδια ενδείκνυνται, κάθε πότε πρέπει να κάνει σέρβις, τι ανταλλακτικά και ποιες υπηρεσίες περιλαμβάνονται σε κάθε σέρβις. Μπορεί επίσης να αποκτήσει ένα ηλεκτρονικό ιστορικό του οχήματός του, καθώς όλες οι αγορές ανταλλακτικών και τα σέρβις που έκανε μέσω του δικού μας e-market place καταγράφονται αυτόματα.
Επιπλέον, το e-market place τον ειδοποιεί, είτε με e-mail, είτε με sms, για το πότε πρέπει να κάνει το επόμενο σέρβις, πότε να προμηθευτεί την κάρτα καυσαερίων, ή πότε να ανανεώσει την ασφαλιστική του κάλυψη. Επίσης, το “Parts and More”καλύπτει την ενότητα των συνεργείων. Είμαστε συμβεβλημένοι με περίπου 550 συνεργεία όλων των μαρκών και έτσι ο χρήστης να μπορεί από την περιοχή του να ενημερωθεί για τα κοντινότερα συνεργεία, για τις εξειδικεύσεις και τις προσφερόμενες υπηρεσίες του καθενός. Ο οδηγός στέλνει αίτημα στο συνεργείο που επιθυμεί, παίρνει προσφορά ηλεκτρονικά και αν συμφωνήσει, πληρώνει μέσω του συστήματός μας. Το κυριότερο είναι ότι μέσω του site μπορεί να αγοράσει οποιοδήποτε ανταλλακτικό θέλει (γνήσιο ή μη, ακριβότερο ή φτηνότερο) για οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Μελλοντικά, προτιθέμεθα να παρέχουμε και άλλες υπηρεσίες, όπως π.χ. να προσφέρουμε ασφάλειες, να «φορτώνουμε» κάρτες διοδίων, ή να ενημερώνουμε για τα βενζινάδικα που βρίσκονται στη διαδρομή του χρήστη και τις τιμές του καθενός πρατηρίου.
Βλέπουμε μια τάση για επέκταση σε περισσότερες κάθετες αγορές. Είναι αποτέλεσμα της κρίσης;
Ακριβώς. Επειδή η κρίση επηρέασε αρνητικά τις προϋπάρχουσες δραστηριότητες, εμείς επιλέξαμε να διευρύνουμε την προϊοντική μας γκάμα, προκειμένου να ανακτήσουμε χαμένο έδαφος. Θα πρέπει να τονίσω ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης, η Ίλυδα δεν περιόρισε το προσωπικό της, καθώς η δύναμη μιας εταιρείας λογισμικού βρίσκεται στους ανθρώπους της. Θέλω να τονίσω ότι η Ίλυδα δεν έχει ευκαιριακό χαρακτήρα αλλά μακροπρόθεσμους στόχους. Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη εργάζεται σκληρά σ’ αυτή και η «δεύτερη γενιά» των βασικών μετόχων.
Πώς έκλεισε η προηγούμενη χρονιά για την εταιρεία;
Το 2016 έκλεισε με μονοψήφιο ποσοστό πτώσης στον κύκλο εργασιών, ωστόσο αξιοσημείωτο ήταν ότι επιστρέψαμε στην κερδοφορία. Στις περυσινές εξελίξεις, ξεχώρισε επίσης και η αναδιάρθρωση του δανεισμού μας από την Εθνική Τράπεζα.
Η Ίλυδα συγκαταλέγεται στις λίγες εταιρείες που προχώρησαν γρήγορα σε συμφωνία αναδιάρθρωσης του δανεισμού τους με το τραπεζικό σύστημα. Τι περιελάμβανε η αναδιάρθρωση;
Η Τράπεζα δεν απομείωσε ούτε κεφάλαια, ούτε και τόκους, πέρα από αυτούς της υπερημερίας (ποσό της τάξεως των 800 χιλ. ευρώ). Από την πλευρά μας, πληρώσαμε άμεσα 300.000 ευρώ και το υπόλοιπο ύψος του δανείου διευθετήθηκε για τα επόμενα 15 χρόνια με 10.000 ευρώ τον μήνα. Έκτοτε (έχει περάσει σχεδόν ένα έτος) είμαστε συνεπέστατοι στις υποχρεώσεις μας και έχουμε μια άριστη συνεργασία με την Τράπεζα.
Για ποιους λόγους η Ίλυδα βρέθηκε εκτεθειμένη σε δανεισμό που δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει, οπότε αναγκάστηκε να καταφύγει σε ρύθμιση;
Δεν έγινε με τον συνηθισμένο τρόπο. Εμείς δεν πήραμε ποτέ κάποιο δάνειο που δεν θέλαμε ή δεν μπορούσαμε να αποπληρώσουμε. Η ιστορία ξεκίνησε όταν είχαμε λάβει από την Εθνική εγγυητικές επιστολές, τις οποίες δώσαμε στον τηλεοπτικό σταθμό Alter ως εγγύηση καλής πληρωμής για το σήμα που αγοράζαμε από αυτόν (το Alter Globe) και διαθέταμε στις ΗΠΑ. Ήταν για εμάς μια κερδοφόρος δραστηριότητα. Το Alter ωστόσο έδωσε τις δικές μας εγγυητικές σε άλλη τράπεζα ως εγγύηση δανεισμού του. Όταν λοιπόν έκλεισε το Alter, η άλλη τράπεζα εισέπραττε από τις εγγυητικές κάθε μήνα το μίσθωμα για μια υπηρεσία που δεν παρείχετο, γιατί απλά το Alter είχε «κατεβάσει ρολά». Αυτό θεωρώ πως είναι παράλογο και παράνομο. Η Εθνική πλήρωνε τις εγγυητικές και χρέωνε τον αλληλόχρεό μας λογαριασμό. Εμείς έχουμε προσφύγει νομικά εναντίον της τράπεζας αυτής (όχι της Εθνικής), διεκδικώντας 2,5 εκατ. ευρώ συν τόκους. Η υπόθεση έχει εκδικαστεί και αναμένεται η απόφαση.
Ελπίζετε σε αύξηση του κύκλου εργασιών της Ίλυδας το 2017;
Ευελπιστώ πως το 2017 θα κλείσουμε με υψηλότερο κύκλο εργασιών. Φέτος, θα «κυνηγήσουμε» πολύ τα δύο νέα προϊόντα που ξεκινήσαμε πέρυσι, ενώ παράλληλα σκεφτόμαστε να μπούμε πιο δυναμικά στην αγορά του internet, γιατί αυτή είναι που θα μονοπωλήσει τον κλάδο μας. Ήδη έχουμε ένα προϊόν που εμείς το λέμε “Megatron Mobile”. Μέσω αυτού, ένας πωλητής, χρησιμοποιώντας μια ταμπλέτα, μπορεί να συνδεθεί on line με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας του και να βλέπει την εικόνα του πελάτη του με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, προκειμένου να πάρει παραγγελίες και να διαμορφώσει τους όρους τιμών, πίστωσης και μπόνους. Μπορεί επίσης να εκδώσει απόδειξη είσπραξης και να αποστείλει αυτόματα την παραγγελία στα κεντρικά. Θεωρούμε πως αυτό το προϊόν είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της αγοράς.