Ανεβαίνει ο πήχης για τα ελληνικά ξενοδοχεία

O ελληνικός τουρισμός χρειάζεται προσωποποιημένες υπηρεσίες για να αναβαθμισθεί ουσιαστικά. Παράγοντας κλειδί η δημιουργία υπεραξιών που πηγάζουν από τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες. Συνέντευξη του προέδρου του Maestro Group Δημήτρη Ντόκορου.

  • του Τάσου Τσομπανίδη
Ανεβαίνει ο πήχης για τα ελληνικά ξενοδοχεία

Το τουριστικό μας προϊόν μας είναι ισχυρό, αναπτυσσόμενο και εξελισσόμενο, υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Maestro Group Δημήτρης Ντόκορος σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr.

Παράλληλα, περιγράφει τις προϋποθέσεις για να αναβαθμιστεί ο τουρισμός στη χώρα ώστε να συνεχίσει να αναπτύσσεται καθώς, όπως λέει χαρακτηριστικά, το κάθε προϊόν έχει ένα κύκλο ζωής. 

Κύριε Ντόκορε, πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα στο χώρο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα; Ποιες τάσεις διαμορφώνονται;

Η σαιζόν εμφάνισε δυσκολίες, αλλά το τουριστικό μας προϊόν μας είναι ισχυρό, αναπτυσσόμενο και εξελισσόμενο. Αρκεί να υπάρχει ένα ρεαλιστικός σχεδιασμός αφού το κάθε προϊόν έχει ένα κύκλο ζωής. Επίσης πρέπει να καταλάβουμε ότι στην χώρα μας πως δεν μπορεί να είναι όλοι ξενοδόχοι. Αυτό μας το δείχνει και η αγορά, η οποία άλλωστε διεθνοποιείται ολοένα και περισσότερο. Για παράδειγμα είδαμε πρόσφατα την ανάληψη του management του ξενοδοχείου "Χανδρής» από την πολυεθνική αλυσίδα Marriott αλλά και την εξαγορά του "Hilton" από την κοινοπραξία του Οδ. Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino) με τον τουρκικό επιχειρηματικό όμιλο Dogus.

Φέτος, παρατηρήθηκε το παράδοξο της αύξησης των ξένων επισκεπτών και της μείωσης των τουριστικών εσόδων. Πώς μπορεί να αμυνθεί μια ξενοδοχειακή επιχείρηση από τέτοιες εξελίξεις;

Είναι γνωστός ότι ο τουρισμός επηρεάζεται κάθε φορά σημαντικά από πολλούς εξωγενείς παράγοντες. Εκτιμώ ότι για να αμυνθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες θα πρέπει να προσφέρουν προσωποποιημένες επιχειρήσεις. Εμείς για παράδειγμα στο προσπαθούμε να περιορίσουμε τον επιχειρηματικό κίνδυνο προσφέροντας ποιοτικές λύσεις από τους τοπικούς προορισμούς και όχι τις μαζικές υπηρεσίες που ζητούν οι tour operators. Έτσι στο "Thalatta", το boutique ξενοδοχείο στην Αγία Άννα Ευβοίας, προσφέρουμε μαθήματα μαγειρικής από ντόπια μαγείρισσα όπως και πολλά άλλα. Έτσι και σε όλους τους προορισμούς που είμαστε παρόντες, δημιουργούμε την βάση για υπεραξίες και μέσω αυτών ισχυροποιούμε το brand name του Ομίλου, συμβάλλοντας και στην ενδυνάμωση του εθνικού σήματος του τουρισμού μας.

To μυστικό είναι να μην αποκόπτεις τους πελάτες σου από τον φυσικό τους προορισμό και επομένως να λειτουργείς ως μονάδα με τοπικά κριτήρια. Για παράδειγμα στις δικές μας επιχειρήσεις οι ντόπιοι εργαζόμενοι απασχολούν το 50% περίπου το ανθρώπινου δυναμικού μας, κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο.

Ποιοι είναι οι λόγοι που ο θεσμός του boutique ξενοδοχείου γνωρίζει άνθηση;

To boutique hotel είναι ένας παρεξηγημένος όρος. Για μας αφορά ένα χώρο με προσωπικότητα όπου κάθε πελάτης μας δεν θα αισθάνεται αποκομμένος από το σπίτι του. Αυτό τον κάνει να φέρνει μαζί και την οικογένειά του με προφανή οφέλη για τον προορισμό αλλά και την εθνική οικονομία.

Ο θεσμός αυτός έχει και μέλλον και εξέλιξη, αφού ήδη κάποιοι tour operators, κοιτώντας να διαφοροποιηθούν στους πελάτες τους ήδη διαπραγματεύονται με ξενοδοχεία που αφενός έχουν να δώσουν προστιθέμενη αξία αφετέρου δεν περνούν σε δυναμικότητα τα 80-100 δωμάτια.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν σήμερα επενδυτικές ευκαιρίες στο χώρο των ελληνικών ξενοδοχείων;

Παρά το γεγονός ότι προβλέπεται μια περαιτέρω διολίσθηση των τιμών των ακινήτων για τα επόμενα δύο χρόνια, πιστεύω πως ναι και αυτό για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί -λόγω της πτώσης των τιμών- μπορεί να προσβλέπει σε υπεραξίες από τα ακίνητα μιας συγκεκριμένης μονάδας.

Και δεύτερον, γιατί μπορεί κάποιος να προσβλέπει μεσοπρόθεσμα στη λειτουργική κερδοφορία του ξενοδοχείου, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι θα προχωρήσει σε σωστές επιχειρηματικές κινήσεις.

Κινητικότητα επίσης υπάρχει και σε ένα άλλο κομμάτι της αγοράς, το camping.

Από το camping (στο «Κόκκινο Λιμανάκι» Ραφήνας) ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο του τουρισμού. Η ουσία είναι πως για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί, επαναπροσδιορίσαμε το κατασκηνωτικό προϊόν. Έτσι, σήμερα στα camping μας προσφέρουμε και δωμάτια για όσους προτιμούν αυτό τον τρόπο αναψυχής αλλά παράλληλα επιθυμούν και κάποιες πρόσθετε ανέσεις.

Γενικότερα πάντως, το camping αποτελεί αντίδοτο στην παρατεταμένη οικονομική ύφεση, αφού η τιμή των δώδεκα ευρώ ανά άτομο που χρεώνουμε -μαζί με τις βασικές υποδομές- είναι προσιτή σε πολλούς.

Ωστόσο, πιστεύω ότι κανένας επιχειρηματίας του χώρου μας δεν μπορεί να προβλέψει πως θα διαμορφωθεί αυτό το κομμάτι της αγοράς μετά από δέκα ή δεκαπέντε χρόνια. Εμείς πάντως θα παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στον κατασκηνωτικό τουρισμό, προσπαθώντας κάθε φορά να αντιδρούμε με το σωστό τρόπο στον κατάλληλο χρόνο.

Ακούγονται πολλά για funds και διάφορους άλλους επενδυτές στον ξενοδοχειακό τομέα. Εσάς, ως Maestro Group, θα σας ενδιέφερε κάτι τέτοιο;

Η απάντηση είναι αρνητική. Όχι μόνο γιατί επιτυγχάνουμε συμπαθητικές οικονομικές επιδόσεις κόντρα στο υπάρχον δυσμενές περιβάλλον (ενδεικτικά αναφέρω πως αναμένουμε για το 2017 κύκλο εργασιών άνω των 4,5 εκατ. ευρώ), αλλά και γιατί εμείς δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας επενδυτές, αλλά ανθρώπους που ζουν από την επιχείρησή τους. Δεν έχουμε λοιπόν σκοπό ούτε να πουληθούμε σε funds ούτε να μπούμε στο Χρηματιστήριο. Θα συνεχίζουμε καθημερινά και ενεργά να καθοδηγούμε την λειτουργία των εταιρειών μας.

Ο ΟΜΙΛΟΣ MAESTRO

Σήμερα αποτελείται από 7 εταιρείες μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουμε
• Το boutique hotel "Thalatta" στην Αγία Άννα Ευβοίας
• Στην ίδια περιοχή τα αναβαθμισμένο κατασκηνωτικό club "AGIA ANNA"
• Το εστιατόριο «Μπαλκόνι» στο Κόκκινο Λιμανάκι Ραφήνας
• Το πρακτορείο εναλλακτικού τουρισμού «Θέλω Διακοπές»

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v