Αισιόδοξος ότι η δεύτερη αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί γρήγορα, δηλώνει ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr, αποκλείοντας από τη συζήτηση με τους θεσμούς θέματα όπως ο υποκατώτατος μισθός για τους νέους. Αφήνει όμως ανοικτό το ενδεχόμενο να αποδεχθεί υπό όρους την πρόταση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για μερική επιδότηση του μειωμένου ωραρίου, προκειμένου να αποφευχθούν οι ομαδικές απολύσεις, εκτιμώντας ότι το κόστος εκ των πραγμάτων θα είναι μικρό.
Στο ασφαλιστικό, ο υπουργός Εργασίας, που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των συνταξιούχων, υπεραμύνεται της μεταρρύθμισής του, εκτιμώντας ότι για πρώτη φορά καθιερώθηκαν κανόνες ισονομίας. Παραδέχεται ότι το 10% των συνταξιούχων υπέστησαν μειώσεις, ενώ για την κατάργηση του ΕΚΑΣ υποστηρίζει ότι πρόκειται για μέτρο που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2015 και από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι.
Ο κ. Κατρούγκαλος, αν και αποκαλύπτει ότι τα κρυφά και φανερά ελλείμματα των ταμείων ξεπερνούν το 9% του ΑΕΠ, εκτιμά ότι δεν θα απαιτηθούν άλλες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό, θεωρεί ότι ο ΕΦΚΑ θα λειτουργήσει χωρίς πρόβλημα από την 1η Ιανουαρίου 2017, ενώ παραδέχεται πως ό,τι δεν έγινε σε 40 χρόνια πρέπει να γίνει σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Τέλος, ο υπουργός Εργασίας διατηρεί... ζεστό το θέμα του παγώματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΑ, συνδέοντάς το με την εξωδικαστική δυνατότητα διαγραφής τμήματος των χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η δεύτερη αξιολόγηση ξεκίνησε και το υπουργείο Εργασίας βρίσκεται στο προσκήνιο, αυτή τη φορά με αιχμή τις αλλαγές στα εργασιακά. Τι ζητούν οι δανειστές, πού κινούνται οι ελληνικές θέσεις και πώς πιστεύετε ότι θα κλείσει η διαπραγμάτευση;
Η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει την επιστροφή της χώρας στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο. Αυτό ζητούν άλλωστε και οι κοινωνικοί εταίροι στην κοινή δήλωσή τους, την οποία θεωρώ και ως εθνική θέση. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα μάλιστα να υπενθυμίσω ότι η Νέα Δημοκρατία δεν έχει πάρει θέση επ’ αυτού και φαίνεται να φλερτάρει με τις «διαρθρωτικές αλλαγές του ΔΝΤ, αν θυμηθούμε την ομιλία του αρχηγού της στη ΔΕΘ. Ορισμένοι από τους δανειστές μας, γνωρίζετε ποιοι, δεν κινούνται εντός του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου. Εμείς σε καμιά περίπτωση όμως δεν θα δεχθούμε λύσεις εκτός του τελευταίου, ούτε συνέχιση της εργασιακής απορρύθμισης.
Από τη συνάντηση της Κυριακής ποια ήταν η αίσθηση που αποκομίσατε;
Η αίσθηση που έχω από την πρώτη συνάντηση είναι ότι θα βρεθεί λύση, για τον απλό λόγο ότι και οι δύο πλευρές επιθυμούν τη γρήγορη ολοκλήρωση της αξιολόγησης και γιατί οι θέσεις μας έχουν γίνει κατανοητές και αποδεκτές από όλα τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπου τις έχουμε παρουσιάσει.
Θα δεχθείτε υποκατώτατο μισθό για τους νεοεισερχόμενους, όπως προτείνει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων;
Όπως ξεκαθάρισα από την αρχή, αυτή η σκέψη αποτελεί πρόταση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τον τρόπο ορισμού του μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους, δεν αποτελεί πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης.
Στο θέμα των ομαδικών απολύσεων υπάρχει δυνατότητα εξεύρεσης πόρων, ώστε να εφαρμόσετε την πρόταση για μειωμένο ή μηδενικό ωράριο προκειμένου να σωθούν οι θέσεις εργασίας, με το κράτος να καλύπτει τη διαφορά στον μισθό;
Το πρόβλημα των ομαδικών απολύσεων είναι εν πολλοίς ιδεολογικό, ανάγεται στην ιδεοληψία του γνωστού ακραίου παίκτη. Ελάχιστες παρόμοιες απολύσεις έχουν γίνει στην Ελλάδα, γιατί ελάχιστες επιχειρήσεις αφορούν, λιγότερες από το 4% του συνόλου. Κατά τα λοιπά, μηδενικό μισθό δεν συζητάμε. Μερική επιδότηση μειωμένου ωραρίου, σε περίπτωση που υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του συνδικάτου της επιχείρησης, δεν θα την απέκλεια. Αν καταλήξουμε σε παρόμοια λύση, δεν θα είναι ιδιαίτερα σημαντικοί οι πόροι που θα χρειαστούν. Μία παρόμοια λύση βρίσκεται, άλλωστε, στο κέντρο της πολιτικής μας, να επιδοτείται, όπου αυτό είναι δυνατό, η θέση εργασίας αντί η ανεργία.
Στο ασφαλιστικό είναι διάχυτη η αναστάτωση των συνταξιούχων λόγω της εφαρμογής της μεταρρύθμισης του Μαΐου. Πόσοι συνολικά συνταξιούχοι εθίγησαν από το σύνολο των παρεμβάσεων (ΕΚΑΣ, επικουρικές, πλαφόν, εισφορές σε διπλή κύρια σύνταξη κ.λπ.);
Για πρώτη φορά στο Ασφαλιστικό επεμβήκαμε στις αιτίες που γεννούν τα ελλείμματα, δηλαδή στην αναντιστοιχία εισφορών παροχών, καθιερώνοντας κανόνες ισονομίας, ίδιους για όλους. Η κατάργηση του ΕΚΑΣ είχε ψηφισθεί από τον Ιούλιο του 2015, με ψήφους και των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποταμιού, δεν ήταν τμήμα της μεταρρύθμισης. Καμιά κύρια σύνταξη δεν μειώθηκε. Συνολικά 240.000 συνταξιούχοι, δηλαδή το 20% όσων παίρνουν επικουρική και το 10% του συνόλου των συνταξιούχων είχαν μειώσεις, λόγω του επανυπολογισμού της σύνταξής τους. Ως προς τις εισφορές σε διπλή σύνταξη δεν μπορεί να υπολογισθεί εάν υπήρχαν απώλειες, γιατί η εισφορά υγείας υπολογίζεται πλέον στο πράγματι καταβαλλόμενο ποσό, όχι στο εικονικό πριν από τις μνημονιακές μειώσεις. Συνεπώς, ακόμη και αυτοί (λιγότεροι από το 10% του συνόλου) των συνταξιούχων με πάνω από μία κύρια σύνταξη, οι οποίοι επιβαρύνονται από την επέκταση της εισφοράς, ελαφρύνονται από τη μείωση στην πρώτη. Και, προφανώς, πάνω από το 90% των συνταξιούχων κέρδισε από τη συγκεκριμένη ρύθμιση. Αυτοί που έχουν πάνω από 2.000 ή 3.000 ευρώ σύνταξη είναι, δυστυχώς, πολλοί λίγοι. Στην περίπτωσή τους δεν υπήρξε περικοπή, πάντως, αλλά αναστολή καταβολής του επιπλέον των 2.000 και 3.000 ευρώ μέχρι το 2018.
Τι ποσά εξοικονομήθηκαν από όλες αυτές τις παρεμβάσεις; Θα υπάρξουν άλλες;
Ο,τι προέβλεπε το μνημόνιο, 1% του ΑΕΠ. Υπενθυμίζω ότι τα ελλείμματα, φανερά και κρυφά, του ασφαλιστικού συστήματος ξεπερνούν το 9% του ΑΕΠ. Δεν θα χρειαστούν άλλες παρεμβάσεις, με δεδομένη και την ανάκαμψη της οικονομίας. Αναφέρθηκα ήδη στην κεντρική συμβολή της μεταρρύθμισης, ότι ισορρόπησε δομικά το σύστημα.
Υπάρχει καθυστέρηση στην έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών πράξεων για την πλήρη εφαρμογή του ασφαλιστικού νόμου;
Δεν υπάρχει καθυστέρηση, με την έννοια ότι γίνεται το ανθρωπίνως δυνατό από τις υπηρεσίες. Το έργο είναι τεράστιο και είμαστε υποχρεωμένοι να το ολοκληρώσουμε σε λίγους μήνες. Όπως έχω πολλές φορές πει, πληρώνουμε την αναξιοπιστία και την αβελτηρία των κυβερνήσεων του παλαιοκομματισμού. Ό,τι δεν έγινε σε σαράντα χρόνια εμείς πρέπει να το κάνουμε σε λιγότερο από ένα.
Ο ΕΦΚΑ θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει υπό νέο ενιαίο Οργανισμό και Κανονισμό παροχών έως την 1η Ιανουαρίου 2017;
Ο ΕΦΚΑ θα λειτουργήσει από την 1η Ιανουαρίου 2017, όπως προβλέπει ο νόμος.
Σας προβληματίζει το έλλειμμα που προβλέπει ο προϋπολογισμός του;
Τα ελλείμματα που κληρονομήσαμε είναι τρομακτικά, βαίνουν όμως μειούμενα, και λόγω της αναπροσαρμογής της μεταρρύθμισης και λόγω της αύξησης εσόδων, ιδίως στο ΙΚΑ και τον ΟΓΑ.
Θα υλοποιηθεί η εξαγγελία του πρωθυπουργού για πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών - αυτοαπασχολούμενων και έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας με μόνη προϋπόθεση την καταβολή των τρεχουσών εισφορών; Τι θέση παίρνουν οι θεσμοί για αυτό;
Συζητούμε με τους θεσμούς, πώς το συγκεκριμένο αυτό μέτρο θα συνδυαστεί με την εξωδικαστική δυνατότητα διαγραφής τμήματος των χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και τον νέο τρόπο χειρισμού των οφειλών από το ΚΕΑΟ.
Ενόψει του ανασχηματισμού, επιθυμείτε να παραμείνετε στο υπουργείο Εργασίας;
Ό,τι αποφασίσει ο πρωθυπουργός. Δεν είμαι στην πολιτική για να εκπληρώνω τις προσωπικές μου επιθυμίες.