Πλήθος επενδυτών αναζητεί απαντήσεις στους τρόπους συμπλήρωσης της φορολογικής κατάστασης Ε1, διαμαρτυρόμενο μεταξύ άλλων για:
• Τις υπάρχουσες ασάφειες στη συμπλήρωση ορισμένων κωδικών.
• Τη μεγάλη «χαρτούρα» που απαιτείται.
• Τις αστοχίες και τις αδικίες που παρατηρήθηκαν, καθώς πχ στην περίπτωση του «πόθεν έσχες» δεν συνεκτιμάται η περίπτωση της αγοράς τίτλων με τη διαδικασία του margin (δανεισμού).
«Η κυβέρνηση σε ότι αφορά το φορολογικό πλαίσιο των επενδυτών βρίσκεται σε εντελώς λάθος δρόμο, καθώς έχει υιοθετήσει μια πολιτική η οποία όχι μόνο στερείται ουσιαστικού δημοσιονομικού ενδιαφέροντος, αλλά επιπλέον προξενεί σοβαρά αντικίνητρα στο προϊόν που λέγεται ελληνικό χρηματιστήριο».
Αυτά δηλώνει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του ΣΕΔΥΚΑ (Σύνδεσμος Εταιρειών Διαμεσολαβητικών Υπηρεσιών Κινητών Αξιών) κ. Γιάννης Πολυχρονίου, συμπληρώνοντας πως «σήμερα υπάρχουν πάνω από δέκα κωδικοί στη φορολογική δήλωση που καλείται να συμπληρώσει ένας επενδυτής: μερίσματα από ημεδαπή, μερίσματα από αλλοδαπή, φόροι που παρακρατήθηκαν από μερίσματα ημεδαπής, φόροι που παρακρατήθηκαν από μερίσματα αλλοδαπής, ποσά καταθέσεων σε χρηματιστηριακές, τι ποσά δόθηκαν για margin, αγορές-πωλήσεις και άλλα.
Πάλι καλά να λέτε που οι χρηματιστηριακοί επενδυτές μετά από παρέμβαση του ΣΕΔΥΚΑ, του ΣΜΕΧΑ και των άλλων φορέων της αγοράς, δεν επιβαρύνονται με φόρο υπεραξίας σε περίπτωση που κατέχουν ποσοστό μικρότερο του 0,5% του μετοχικού κεφαλαίου μιας εισηγμένης».
Ρωτήσαμε τον κ. Πολυχρονίου για το τι θα μπορούσε να αλλάξει και τι προτείνει στην κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΔΥΚΑ, «ο Σύνδεσμος συναντήθηκε τον Μάρτιο με υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών, θέτοντάς του μια σειρά από θέματα και καλώντας την κυβέρνηση πριν από κάθε σχέδιο νόμου ή πριν από όποια απόφαση αφορά τα φορολογικά του χρηματιστηρίου και των επενδύσεων γενικότερα, να συγκαλεί την επιτροπή με τους φορείς της αγοράς προκειμένου να συνεκτιμάται η εμπειρία των επαγγελματιών και να αποφεύγονται πειραματισμοί.
Ο ΣΕΔΥΚΑ όμως πρότεινε και κάτι άλλο κατά την τελευταία γενική συνέλευση των μετόχων της ΕΧΑΕ: Να αυξηθούν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΕΧΑΕ από 11 σε 13, προκειμένου να υπάρξει και εκπρόσωπος από τη Γενική Γραμματεία Εσόδων. Μέσα από μια τέτοια εξέλιξη, η αγορά θα είχε μια απ' ευθείας επαφή με το Υπουργείο Οικονομικών και δεν θα πληροφορείτο τις αλλαγές από τα site και τις εφημερίδες».
Ζητήσαμε από τον κ. Πολυχρονίου να μας αναφέρει ένα παράδειγμα εσφαλμένης αντιμετώπισης από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών για να λάβουμε την απάντηση:
«Ας πάρουμε το ζήτημα του συνυπολογισμού των χρηματιστηριακών κερδών στο φόρο αλληλεγγύης. Με βάση τα στοιχεία του 2014, οι ενεργοί κωδικοί φυσικών προσώπων ήταν μόλις γύρω στους 15.000 και το 92% των κωδικών είχε υπόλοιπο χαμηλότερο των 9.000 ευρώ. Ας υποθέσουμε λοιπόν πως ο μέσος κωδικός έχει υπόλοιπο 5.000 ευρώ. Ακόμη και αν φανταστούμε πως όλοι οι κωδικοί κερδίζουν φέτος 30%(!), τότε προκύπτουν αθροιστικά κέρδη 22,5 εκατ. ευρώ που αν σ' αυτά επιβληθεί φόρος αλληλεγγύης δεν θα εισπραχθούν πάνω από 750 χιλ. ευρώ.
Για να εισπράξει λοιπόν το Υπουργείο στην καλύτερη περίπτωση 500-700 χιλιάδες ευρώ θα βρεθεί αντιμέτωπο με εκατομμύρια πινακίδια που ουσιαστικά θα πρέπει να ελέγξει.
Ποιο είναι το συμπέρασμα; Ότι για ασήμαντα φορολογικά έσοδα, προκαλούνται μεγάλα αντικίνητρα στους επενδυτές του χρηματιστηρίου (να συνεκτιμηθεί επίσης πως τυχόν χρηματιστηριακά κέρδη ενδεχομένως να τους ανεβάσουν κλίμακα και να τους υπερφορολογήσουν) ενώ παράλληλα ο μηχανισμός του Υπουργείου θα ασχολείται με ανούσιες υποθέσεις όταν δίπλα μας η φοροδιαφυγή έχει φουντώσει».