Όταν το 2011, η Green Cola έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά, λίγοι ήταν εκείνοι που πίστεψαν ότι θα μπορούσε να σταθεί στο ράφι, πόσω μάλλον να κερδίσει το μερίδιο εκείνο που θα της επέτρεπε να μπει σφήνα στους πολυεθνικούς κολοσσούς των προϊόντων Cola. Ακόμη περισσότεροι ήταν εκείνοι που στοιχημάτιζαν ότι η Cola από την Ορεστιάδα δεν θα κατάφερνε να βγάλει τον χρόνο, υποστηρίζοντας, όχι αδίκως είναι η αλήθεια, ότι πολλοί επιχείρησαν να φτιάξουν cola, κανείς όμως δεν είχε καταφέρει να κερδίσει τους καταναλωτές.
Κι όμως κόντρα σε όλες τις Κασσάνδρες, τέσσερα χρόνια μετά, η ΕΠΑΠ (σ.σ. διαχειρίζεται το σήμα της Green Cola για την Ελλάδα και για ακόμη 12 χώρες) έχει καταφέρει να αποκτήσει μια προβεβλημένη θέση στο ράφι, μερίδιο ορατό από τα "μηχανάκια" της IRI και της Nielsen αλλά και από τον ανταγωνισμό. Το σημαντικότερο, όμως σύμφωνα με τον Περικλή Βενιέρη (φωτογραφία) Co founder της Green Cola (ΕΠΑΠ) ο οποίος διετέλεσε επί μακρόν υψηλόβαθμο στέλεχος του market leader του κλάδου, της Coca Cola 3E, είναι ότι το brand του κατάφερε να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία προϊόντων... cola.
Cola στην οποία όπως σημειώνει ο ίδιος δεν υπάρχει ζάχαρη, αλλά στέβια, φυσική καφεΐνη και φυσικά αρωματικά, έχουν αφαιρεθεί όπως αναφέρει ""ενοχοποιημένα" συστατικά όπως το φωσφορικό οξύ, η ασπαρτάμη και η ακεσουλφάμη.", ενώ για να βγει το προϊόν στο ράφι χρειάσθηκε μακροχρόνια και εμπεριστατωμένη έρευνα και αρκετές δοκιμές, όπως εξηγεί.
Είναι όμως αυτή ικανή και αναγκαία συνθήκη για να κερδίσει ένα νέο brand από το πουθενά σημαντικό μερίδιο σε μια αγορά η οποία βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και ο ανταγωνισμός είναι οξύς; Ο κ. Βενιέρης υποστηρίζει ότι γίνεται κάτι που επιβεβαιώνεται όπως αναφέρει εκ του αποτελέσματος που οφείλεται όπως σημειώνει στην αποδοχή των καταναλωτών, στη στήριξη του λιανεμπορίου αλλά και στο ανθρώπινο δυναμικό της.
Σήμερα η Green Cola από την Ορεστιάδα είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων στην Ελλάδα σύμφωνα με την Endeavor στο δίκτυο της οποίας έχει ενταχθεί. Με μερίδιο 5% και με ελάχιστους κωδικούς προϊόντων έναντι του ανταγωνισμού, διεκδικεί τη δεύτερη θέση στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών και τη δεύτερη στα τύπου cola αναψυκτικά αφήνοντας πίσω της την Pepsico – ΗΒΗ.
Αν και όπως αναφέρει στο Euro2day.gr, ο κ. Περικλής Βενιέρης, «η κατάκτηση της πρώτης, δεύτερης ή τρίτης θέσης στον κλάδο δεν είναι αυτοσκοπός». Στόχος όπως εξηγεί είναι: «η παραγωγή και διάθεση νέων καινοτόμων προϊόντων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών. Έτσι θα μεγαλώσει η κατηγορία και μέσα από αυτή τη διεύρυνση θα αναπτυχθεί περαιτέρω η εταιρεία.».
«Υπάρχει χώρος για όλους τους παίκτες αλλά και για νέους. Η αγορά μπορεί να αναπτυχθεί και μέσω αυτής να αναπτυχθούν υγιώς οι εταιρείες», υποστηρίζει ο ίδιος, ο οποίος επιλέγει να βλέπει, φύσει και θέσει, το ποτήρι μισογεμάτο.
Μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι εν μέσω κρίσης αποφάσισε να βουτήξει στα βαθιά και από υψηλόβαθμο στέλεχος σε εταιρείες με πολυεθνική δομή, δηλαδή προστατευμένο και οργανωμένο περιβάλλον, να γίνει επιχειρηματίας αναλαμβάνοντας όλα τα ρίσκα. Βέβαια το καλό ήταν, όπως αναφέρει, ότι θήτευσε επί μια 30ετία σε ένα μεγάλο σχολείο, αυτό της Coca Cola 3E, από την οποία αποχώρησε οκτώ χρόνια πίσω όντας Region Director σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, FYROM, Σερβία - Μοντενέγκρο, Κροατία, Βοζνία – Ερζεγοβίνη και Αρμενία.
Γιατί επελέγη ο Γιάννης Χήτος
Το συγκεκριμένο «σχολείο» πέρα του ότι έκανε το αναψυκτικό μέρος της ζωής του, του έμαθε ποια είναι η φιλοσοφία μιας εταιρείας με πολυεθνικό χαρακτήρα. «Να βλέπεις το δάσος και όχι το δέντρο και να έχεις ως στόχο να μεγαλώσεις την κατηγορία και κατ' επέκταση την εταιρεία σου προσελκύοντας επενδυτές και στελέχη με γνώση της αγοράς», όπως λέει.
Αυτή τη βασική αρχή εξυπηρετεί, όπως σημειώνει, και η συμφωνία με τον Γιάννη Χήτο ο οποίος γίνεται στρατηγικός partner, αναλαμβάνοντας τη θέση του εκτελεστικού προέδρου και αποκτώντας καταστατική μειοψηφία παρά το γεγονός ότι ο κ. Χήτος θα ελέγχει «μόλις» το 25% της Green Cola.
Deal το οποίο επισφραγίσθηκε με την υπογραφή σχετικού συμφωνητικού μετόχων, ενώ καταρτίστηκε το πρώτο 5ετές επιχειρηματικό της πλάνο, με έμφαση στην επέκταση στις αγορές του εξωτερικού. Εκτός από τον κ. Γιάννη Χήτο ενδιαφέρον για απόκτηση θέσης στην Green Cola είχαν εκδηλώσει και άλλα επενδυτικά fund. Τελικά η "πλάστιγγα" έγειρε υπέρ της πρότασης του κ. Γιάννη Χήτου, όχι μόνο για την οικονομική του προσφορά, την οποία ο κ. Βενιέρης δεν θέλησε να μας αποκαλύψει, αλλά γιατί όπως λέει στο Euro2day.gr "ο Γιάννης, πιστεύει στο προϊόν και μοιράστηκε από την πρώτη στιγμή το όραμά μας. Γνωρίζει την ευρύτερη αγορά στην οποία δραστηριοποιείται η Green Cola και έχει αποδείξει, μετά και τις τελευταίες επιχειρηματικές του κινήσεις, ότι είναι νικητής. Επίσης εν αντιθέσει με ένα fund που αποεπενδύει στην πενταετία, ο Γιάννης έχει μακροχρόνια «δέσμευση» μαζί μας."
Σημειώνεται ότι ο κ. Χήτος είναι ένας εκ των μετόχων και πρόεδρος της ΧΗΤΟΣ (φυσικό μεταλλικό νερό ΖΑΓΟΡΙ), και διατηρεί μετοχική θέση και το ρόλο του αντιπροέδρου στο Supervisory Board της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, που προήλθε από την πρόσφατη συγχώνευση της παλιάς Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (την οποία είχε ιδρύσει μαζί με τους κ. Ηλία και Γιώργο Γκρέκη) με τη Μύθος Ζυθοποιία του ομίλου Carlsberg.
Τι περιλαμβάνει το 5ετές business plan
Τι περιλαμβάνει όμως το 5ετές business plan της εταιρείας και ποιος είναι ο στόχος; Σύμφωνα με τον κ. Βενιέρη είναι η ενίσχυση της θέσης της εταιρείας στην εσωτερική αγορά αλλά κυρίως η περαιτέρω παραγωγική επέκταση στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι το παραγωγικό μοντέλο που ακολουθεί η ακριτική βιομηχανία αναψυκτικών προσομοιάζει με αυτό των πολυεθνικών. Δηλαδή παραχωρεί τα δικαιώματα χρήσης των brands της και προμηθεύει τους συνεργάτες της με την πρώτη ύλη οι οποίοι με τη σειρά τους το παράγουν και το διαθέτουν στις τοπικές αγορές.
Ήδη έχει συνάψει συμφωνία παραχώρησης άδειας εμφιάλωσης σε Κύπρο (σ.σ. έχει υπογράψει συμφωνία με την Κυπριακή ΚΕΑΝ), Σαουδική Αραβία και Σερβία. Ο στόχος είναι σε μια διετία από σήμερα να έχει συνάψει αντίστοιχες συμφωνίες σε ακόμη 7 χώρες κάποιες εκ των οποίων βρίσκονται στην Κεντρική Ευρώπη. Επίσης η εταιρεία, εξάγει τα προϊόντα της σε Ισραήλ, Κύπρο, Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Βέλγιο, Αυστραλία και Βέλγιο ενώ βρίσκεται σε επαφές για την είσοδό της στις αγορές της Γερμανίας και της Αμερικής.
Μέσα από αυτό το παραγωγικό και εξαγωγικό πλάνο στόχος της εταιρείας όπως αναφέρει ο κ. Βενιέρης είναι «να δημιουργήσουμε ένα παγκόσμιο trend που θα στηρίζεται σ' ένα πορτοφόλιο προϊόντων το οποίο θα προσθέτει υπεραξία στους καταναλωτές και όλους τους stakeholders της εταιρείας (μετόχους, συνεργάτες και στην κοινωνία)».
Σε ότι αφορά τους οικονομικούς στόχους ο ίδιος αναφέρει ότι σε βάθος πενταετίας ο τζίρος της εταιρείας θα πενταπλασιαστεί ως αποτέλεσμα της περαιτέρω παραγωγικής επέκτασης στο εξωτερικό, ξεπερνώντας τα 80 εκατ. ευρώ, από 15 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα κυμανθεί εφέτος και 9 εκατ. ευρώ που ήταν πέρυσι.