Κανάκης: ”Έμφαση σε Β. Ελλάδα και Βαλκάνια”

Πρόκειται για μια εταιρεία μικρής κεφαλαιοποίησης με μηδενικό δανεισμό και ομαλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Και σε πείσμα όσων δηλώνουν ότι ο κλάδος της ζαχαροπλαστικής δεν διαθέτει growth, ο κ. Στέλιος Κανάκης, πρόεδρος της ομώνυμης εισηγμένης, αναλύει τις στρατηγικές στις οποίες θα βασιστεί προκειμένου η εταιρεία του να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Τι λέει για την έως τώρα πορεία της εταιρίας, τις νέες συνεργασίες και τον ανταγωνισμό.

Κανάκης: ”Έμφαση σε Β. Ελλάδα και Βαλκάνια”
Συνέντευξη στον Στέφανο Κοτζαμάνη

Πρόκειται για μια εταιρεία μικρής κεφαλαιοποίησης με μηδενικό δανεισμό και ομαλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Και σε πείσμα όσων δηλώνουν ότι ο κλάδος της ζαχαροπλαστικής δεν διαθέτει growth, ο κ. Στέλιος Κανάκης, πρόεδρος της ομώνυμης εισηγμένης, αναλύει τις στρατηγικές στις οποίες θα βασιστεί προκειμένου η εταιρεία του να συνεχίσει να αναπτύσσεται.

Κύριε Κανάκη, πώς σχολιάζετε τα αποτελέσματα της εταιρείας σας για το 2006;

Το 2006 ήταν μια σημαντική χρονιά, για δύο λόγους. Πρώτον, η εταιρεία συνέχισε να αναπτύσσεται με σημαντικούς ρυθμούς τόσο στις πωλήσεις κατά 7,2% όσο και στα καθαρά κέρδη κατά 29%. Ήταν η πέμπτη κατά σειρά χρονιά ανάπτυξης μετά την εισαγωγή στο Χ.Α. τον Ιούλιο του 2002 και η 14η συνεχόμενη πριν και μετά την εισαγωγή στην ελληνική κεφαλαιαγορά.

Δεύτερον, τέθηκαν νέες βάσεις για να συνεχιστεί η ανάπτυξη. Εμπλούτισε την γκάμα των προϊόντων της με νέες συμφωνίες, επεκτάθηκε γεωγραφικά μέσω εξαγωγών σε νέες αγορές και ολοκλήρωσε την επένδυση στη Θεσσαλονίκη ύψους 2,3 εκατ. ευρώ, όπου πλέον λειτουργεί το νέο ιδιόκτητο κέντρο διανομής, το δεύτερο κέντρο γαστρονομίας, το Thessaloniki Center of Gastronomy. Και όλα αυτά δίχως να επιβαρυνθεί η οικονομική θέση της.

Με δεδομένα τα υψηλά σας μερίδια στην ελληνική αγορά και τους χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης του κλάδου της ζαχαροπλαστικής, ορισμένοι ισχυρίζονται ότι η εταιρεία σας, αν και υγιής, δεν έχει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης...

Η πορεία της εταιρείας διαψεύδει όσους το ισχυρίζονται αυτό. Ο κλάδος πράγματι αναπτύσσεται με χαμηλούς ρυθμούς, αλλά η εταιρεία καταφέρνει να τους ξεπερνά. Γι’ αυτό και το σύνθημα της εταιρείας είναι ”Ένα βήμα μπροστά”.

Σας θυμίζω πως όταν μπήκαμε στο Χ.Α., το 2002, οι πωλήσεις μας ήταν 11,7 εκατ. ευρώ, ενώ το 2006 αυξήθηκαν στα 15,3 εκατ. ευρώ. Με τους ίδιους και με ακόμα καλύτερους ρυθμούς βελτιώνονται τα κέρδη μας.

Από 1,3 εκατ. ευρώ που ήταν τα κέρδη προ φόρων το 2002 προσεγγίσαμε το 1,8 εκατ. το 2006. Επιπλέον, οι πωλήσεις μας συνεχίζουν να αυξάνονται και το 2007. Αυτά δεν έγιναν από μόνα τους. Η διεύρυνση της γκάμας των εμπορευμάτων, η σύναψη νέων διεθνών συνεργασιών, η επέκταση σε νέες αγορές εντός και εκτός Ελλάδας αποτελούν βασικούς άξονες της στρατηγικής την οποία χαράσσουμε και υλοποιούμε.

Αξιοποιώντας αυτές τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες επιτυγχάνουμε ανάπτυξη μεγαλύτερη σε σχέση με τον κλάδο μας.

Επιπλέον, σημαντικές δυνατότητες παρουσιάζονται μέσα από την επέκταση της δραστηριότητάς μας σε άλλες κατηγορίες προϊόντων στις οποίες σήμερα δεν έχουμε σημαντική παρουσία, όπως είναι για παράδειγμα τα προϊόντα αρτοποιίας.

Αυτό που θέλω να τονίσω είναι πως η Στέλιος Κανάκης δεν είναι μια απλή εμπορική επιχείρηση, αλλά ανοίγει δρόμους στον κλάδο της.

Πρώτοι επενδύσαμε στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών υποστήριξης προς τον πελάτη. Πρώτοι οργανώσαμε επιμορφωτικά σεμινάρια, μεταδώσαμε νέες τεχνικές ζαχαροπλαστικής και τρόπους χρήσεις των υλικών. Η εταιρεία φέρνει τους πελάτες της σε επαφή με τις παγκόσμιες τάσεις στον χώρο της ζαχαροπλαστικής και όχι μόνο.

Ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέσο για την επίτευξη των παραπάνω είναι το Athens Center of Gastronomy. Πρόκειται για το τεχνικό εκπαιδευτικό κέντρο μας, που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και είναι πλήρως εξοπλισμένο με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας.

Σε αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται εξειδικευμένα σεμινάρια, επιδείξεις και παρουσιάσεις των προϊόντων που αντιπροσωπεύει η εταιρεία και των εφαρμογών τους στη ζαχαροπλαστική, στην αρτοποιία, στον τομέα του παγωτού και στη γαστρονομία.

Επιπλέον, οργανώνονται και υλοποιούνται υψηλού επιπέδου σεμινάρια για ζαχαροπλαστική, αρτοποιία, παγωτό, μαγειρική και catering, σε συνεργασία με την κορυφαία γαλλική σχολή Ecole Lenôtre.

Πώς ξεκίνησε το 2007; Αναμένετε βελτίωση στα φετινά σας αποτελέσματα και για ποιους λόγους;

Η χρονιά ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Τα βασικά οικονομικά μεγέθη βελτιώθηκαν το α΄ τρίμηνο με διψήφιους ρυθμούς. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 12,03% και ανήλθε στα 3,826 εκατ. ευρώ έναντι 3,415 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Το σημαντικό είναι πως η κερδοφορία αυξήθηκε με μεγαλύτερο ρυθμό έναντι των πωλήσεων, ήτοι 18,59%, και αυτό παρά το ότι κατά το α΄ τρίμηνο πραγματοποιήσαμε μία έκτακτη δαπάνη για τη συμμετοχή μας στην έκθεση ΑΡΤΟΖΑ, που αποτελεί το μεγαλύτερο γεγονός για τον κλάδο μας.

Οι λόγοι της ανάπτυξης είναι οι βάσεις τις οποίες θέσαμε το 2006. Και αυτό είναι αποτέλεσμα μιας σταθερής και συνεπούς πολιτικής. Όταν ολοκληρώνεται κάτι, σχεδιάζουμε το επόμενο, γιατί πολύ απλά η ανάπτυξη δεν έρχεται μόνη της σε έναν κλάδο ο οποίος χαρακτηρίζεται από χαμηλούς ρυθμούς.

Στη διάρκεια του 2006 προχωρήσαμε σε νέα συμφωνία αποκλειστικής συνεργασίας με την εταιρεία Rietmann GMbH, που εδρεύει στη Γερμανία, και αφορά στις περιοχές των Ελλάδας, Κύπρου, FYROM, Κοσσόβου, Αλβανίας και Βουλγαρίας με εξαετή διάρκεια ισχύος.

Επίσης, επεκτείναμε τις υφιστάμενες συνεργασίες μας, με στόχο τη διείσδυσή μας γεωγραφικά σε νέες αγορές, οι οποίες παρουσιάζουν περιθώρια ανάπτυξης, όπως είναι εκείνες των Σκοπίων, του Κοσσόβου, της Αλβανίας και της Βουλγαρίας. Τον Νοέμβριο του 2006 έγινε εκτεταμένη έρευνα στην αγορά της Βουλγαρίας, τα αποτελέσματα της οποίας άρχισαν ήδη να διαφαίνονται.

Η διείσδυση της εταιρείας στη Βόρεια Ελλάδα, μέσω του νέου υπερσύγχρονου χώρου διανομής και αποθηκευτικού κέντρου στη ΒΙΠΕ Σίνδου, που αποτελεί πρότυπο από απόψεως κατασκευής και λειτουργικότητας, καθώς επίσης και η λειτουργία του νεοσύστατου κέντρου Thessaloniki Center of Gastronomy αναμένεται να συνεισφέρουν ενεργά στην προώθηση των εταιρικών δραστηριοτήτων εντός της τρέχουσας χρήσεως 2007.

Στη Βόρεια Ελλάδα τι μερίδιο έχετε; Λειτουργείτε με περιθώριο κέρδους χαμηλότερο απ’ ό,τι στη Νότια Ελλάδα; Με τις νέες εγκαταστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα τι μπορείτε να προσδοκάτε;

Επενδύσαμε σε μια περιοχή όπου δεν είχαμε ουσιαστική παρουσία. Συνεπώς, στα άμεσα σχέδιά μας είναι η αύξηση του μεριδίου μας στη Β. Ελλάδα και η δημιουργία στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή ισχυρού τοπικού δικτύου διανομής, για την εξυπηρέτηση και των Βαλκανικών χωρών. Σε ό,τι αφορά τα περιθώρια, οι τιμές είναι ενιαίες.

Οι αγορές των Βαλκανίων τι μεγέθους και ποιου ανταγωνιστικού επιπέδου είναι; Τι θα μπορούσε να επιτύχει η εταιρεία σας στην ευρύτερη περιοχή;

Από άποψη μεγέθους αριθμούν τέσσερις φορές τον πληθυσμό της Ελλάδας, αλλά η αγοραστική τους δύναμη υπολογίζεται ότι είναι διπλάσια από εκείνη της Ελλάδας. Εμείς πατάμε πόδι σε μια περιοχή που απαρτίζεται από χώρες οι οποίες παρουσιάζουν ισχυρούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης.

Έτσι, βελτιώνεται και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Το μοντέλο επέκτασης και σε αυτή την περιοχή είναι το ίδιο με αυτό που εφαρμόζουμε στην Ελλάδα. Αντιπροσωπεύουμε 26 από τους πιο φημισμένους διεθνείς οίκους παραγωγής πρώτων υλών ζαχαροπλαστικής, αρτοποιίας και παγωτού και δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων που εισάγουμε και διακινούμε και στην υποστήριξη των πελατών μας.

Πώς αξιολογείτε την υπερβάλλουσα ρευστότητα της εταιρείας σας και το υψηλό ποσοστό που κατέχουν οι βασικοί μέτοχοι; Οι δύο αυτοί παράγοντες δεν επηρεάζουν αρνητικά την πορεία της μετοχής στο Χρηματιστήριο της Αθήνας;

Προφανώς εννοείτε ότι δεν χρησιμοποιούμε καθόλου τραπεζικό δανεισμό για την ανάπτυξή μας και ότι η εταιρεία είναι σε θέση κάθε χρόνο να παράγει θετικές χρηματικές ροές, βασιζόμενη αποκλειστικά σε αυτές. Προσωπικά θα έλεγα πως αυτό είναι το ισχυρό στοιχείο της εταιρείας.

Δείχνει την ικανότητά της να παράγει επαναλαμβανόμενη αξία στους μετόχους της. Επίσης, το γεγονός αυτό προστατεύει την εταιρεία από κακές συγκυρίες και τη φέρνει σε πλεονεκτική θέση στην περίπτωση που παρουσιαστούν ευκαιρίες, όπως για παράδειγμα κάποια εξαγορά.

Θα έλεγα ότι γενικά μπορεί να ανταποκριθεί στις επιχειρηματικές προκλήσεις. Εάν με ρωτάτε μήπως υπάρχει πρόθεση μείωσης της συμμετοχής μου επειδή το ποσοστό είναι υψηλό, είναι κάτι που εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Αυτή τη στιγμή, πάντως, δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις τις οποίες προσωπικά θέτω ως βάση για μια ενδεχόμενη παραχώρηση κάποιου ποσοστού. Σε κάθε περίπτωση με ενδιαφέρει το μέλλον της εταιρείας.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 481 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 8-12/6/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v