”Θα συνεχίσει αυτόνομα η ΚΡΙ-ΚΡΙ”

Η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ επιμένει στην αυτόνομη ανάπτυξή της, παρά το γεγονός ότι αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις τόσο στην αγορά γαλακτοκομικών όσο και στην αγορά παγωτού, με την έλευση ξένων κολοσσών. Ο πρόεδρος της ΚΡΙ-ΚΡΙ, κ. Π. Τσινάβος, μιλά για όλους και για όλα και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο οι βασικοί μέτοχοι να διαθέσουν μέρος των μετοχών τους σε θεσμικούς επενδυτές ”αν συντρέξουν οι προϋποθέσεις που θα εξασφαλίζουν το μέλλον της εταιρείας”.

”Θα συνεχίσει αυτόνομα η ΚΡΙ-ΚΡΙ”
Συνέντευξη στην Αθηνά καλαϊτζόγλου

Η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ επιμένει στην αυτόνομη ανάπτυξή της, παρά το γεγονός ότι αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις τόσο στην αγορά γαλακτοκομικών όσο και στην αγορά παγωτού, με την έλευση ξένων κολοσσών.

Σε αυτό το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον η εταιρεία επιλέγει τη σύναψη συνεργασιών στο μοντέλο της ΙΟΝ και της ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ που ήδη έχει και ταυτόχρονα ετοιμάζεται για επιθετική επέκταση σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές.

Ο πρόεδρος της ΚΡΙ-ΚΡΙ, κ. Παναγιώτης Τσινάβος, μιλά για όλους και για όλα και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο οι βασικοί μέτοχοι να διαθέσουν μέρος των μετοχών τους σε θεσμικούς επενδυτές ”αν συντρέξουν οι προϋποθέσεις που θα εξασφαλίζουν το μέλλον της εταιρείας”.

Σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό, ποιοι είναι οι άξονες στους οποίους βασίζετε τη στρατηγική για την περαιτέρω ανάπτυξή σας;

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η στρατηγική μας είναι ξεκάθαρη. Καταρχήν επιδιώκουμε τη γεωγραφική επέκταση των δράσεών μας. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αγορά της Αττικής, ενώ συνεχίζουμε την προσπάθεια κάλυψης των περιοχών της Ελλάδας στις οποίες δεν έχουμε ως τώρα παρουσία.

Επιπλέον, στοχεύουμε στην ανάπτυξη των εξαγωγών μας στα Βαλκάνια, εκμεταλλευόμενοι το πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης μας. Για τις αγορές της δυτικής Ευρώπης αναπτύξαμε την μπράντα στραγγιστού γιαουρτιού ”YOGOOD”, με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό, γνωρίζοντας την ιδιαίτερα καλή φήμη του ελληνικού γιαουρτιού. Από την άλλη πλευρά, μόνιμη προτεραιότητά μας είναι η βελτίωση των προϊόντων μας και η ανάπτυξη νέων, με υψηλή προστιθέμενη αξία.

Στο πλαίσιο αυτό, αυξάνουμε την γκάμα των προϊόντων που προσφέρουμε, ενώ αναπτύσσουμε και προϊόντα με κοινά σήματα (co-branding). Τέλος, αξιοποιώντας την εμπειρία μας και την παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου μας, παράγουμε και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τρίτους.

Με βάση εκτιμήσεις της αγοράς αναμένονται στη χώρα μας ξένοι κολοσσοί, που θα αλλάξουν το τοπίο. Σε αυτό το υπό διαμόρφωση νέο περιβάλλον υπάρχει χώρος για εταιρείες που επιμένουν στην αυτόνομη ανάπτυξη; Είναι ορατό το ενδεχόμενο σύμπραξής σας με άλλη εταιρεία μελλοντικά;

Στην αγορά παγωτού και γαλακτοκομικών προϊόντων οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες. Ωστόσο, το νέο τοπίο που διαμορφώνεται δεν στερεί τις δυνατότητες αυτόνομης ανάπτυξης σε εταιρείες που διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Η ΚΡΙ-ΚΡΙ πλεονεκτεί λόγω της γεωγραφικής θέσης της έδρας της, αναφορικά με την πρόσβαση στις αγορές. Επίσης, έχει πρόσβαση σε άφθονη και φθηνή πρώτη ύλη, καθότι ο νομός Σερρών είναι από τους πρώτους σε παραγωγή γάλακτος στην Ελλάδα.

Τέλος, το μέγεθός της εξασφαλίζει ευελιξία στις αποφάσεις και τις δράσεις της. Ωστόσο, η αυτόνομη ανάπτυξη δεν αποκλείει εμπορικές συνεργασίες για προϊόντα ή για δίκτυα διανομής. Η ΚΡΙ-ΚΡΙ συνεργάζεται, εδώ και καιρό, με την ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ (παγωτά MARS) και την ΙΟΝ, δύο συνεργασίες που έχουν αποδειχτεί ιδιαίτερα πετυχημένες.

Μετά την εξαγορά της Δέλτα Παγωτού από τη Nestle έχουν σημειωθεί ανακατατάξεις στα μερίδια των εταιρειών; Έχει κερδίσει πόντους η ΚΡΙ-ΚΡΙ και πώς σκέφτεται να αξιοποιήσει το μεταβατικό αυτό στάδιο;

Κάθε αλλαγή, και ιδιαίτερα αυτού του μεγέθους, δημιουργεί ευκαιρίες, αλλά και απειλές για τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου. Η εξαγορά της Δέλτα Παγωτού από τη Nestle δημιουργεί έντονες ανακατατάξεις στον κλάδο, μια και πρόκειται για τον leader της αγοράς, που διαθέτει, παράλληλα, ισχυρό brand name.

Από τη μεριά μας, εκτιμούμε ότι στο εγγύς μέλλον θα διαμορφωθούν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης τόσο στην Ελλάδα όσο και στις βαλκανικές αγορές. Έτσι, προσδοκούμε τη σημαντική ισχυροποίηση του εγχώριου δικτύου μας, όπως και την εντονότερη παρουσία μας στην αγορά παγωτού της Αλβανίας.

Ήδη παράγετε ορισμένους κωδικούς παγωτού για λογαριασμό της Algida και της Carrefour Μαρινόπουλος, ενώ είχατε συζητήσεις με λιανεμπορικές αλυσίδες για την παραγωγή γιαουρτιού και παγωτού private label. Έχουν προχωρήσει οι συζητήσεις αυτές;

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 12,5% περίπου των πωλήσεων της εταιρείας μας, με σημαντικότερους πελάτες μας την Carrefour και την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Η στρατηγική που ακολουθούμε στον τομέα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας που έχουμε αποκτήσει από τη μακρόχρονη ενασχόλησή μας με την ανάπτυξη και την παραγωγή τους.

Έτσι, αναζητούμε τη διεύρυνση των πετυχημένων συνεργασιών μας με ομίλους σούπερ μάρκετ και στις αλυσίδες τους που βρίσκονται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Με τη Βασιλόπουλος έχετε συμφωνία για την πώληση επώνυμου φρέσκου γάλακτος. Υπάρχουν προοπτικές να προστεθούν και άλλες λιανεμπορικές αλυσίδες για τη διάθεση του συγκεκριμένου προϊόντος;

Το φρέσκο γάλα δεν αποτελεί για την ΚΡΙ-ΚΡΙ στρατηγικό προϊόν. Η διάθεσή του αφορά, κυρίως, στην τοπική αγορά του νομού Σερρών. Στο επίπεδο αυτό το προϊόν παραμένει κερδοφόρο, καθώς επιτυγχάνουμε μεγάλο όγκο πωλήσεων, μικρό κόστος διανομής και ελεγχόμενες επιστροφές.

Στα σχέδιά μας δεν είναι η επέκταση της παρουσίας μας στην αγορά φρέσκου γάλακτος σε λοιπές γεωγραφικές περιοχές. Ακόμα και η συμφωνία με την ΑΒ Βασιλόπουλος έχει περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα, με σκοπό να ικανοποιήσει τη μερίδα των φανατικών καταναλωτών μας που κατοικούν στην Αθήνα και αναζητούν το φρέσκο γάλα ΚΡΙ-ΚΡΙ.

Ποια είναι η πολιτική ανάπτυξής σας στα Βαλκάνια και γενικότερα στην Ευρώπη;

Η πολιτική ανάπτυξης των εξαγωγών μας διαφοροποιείται για τα Βαλκάνια και τις αγορές της δυτικής Ευρώπης. Στις βαλκανικές αγορές επιδιώκουμε τη συνεργασία με ισχυρά δίκτυα διανομής, μέσω των οποίων θα προωθήσουμε τις επώνυμες μάρκες προϊόντων.

Στην παρούσα φάση, διαθέτουμε καλή παρουσία στις αγορές των Σκοπίων και της Αλβανίας. Στόχος μας πλέον αποτελούν οι αγορές της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.

Στις χώρες αυτές υπάρχουν πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης, αφού ο πληθυσμός των 30 εκατ. κατοίκων καθιστά το μέγεθος της αγοράς τους ιδιαίτερα αξιόλογο, ενώ μετά την ένταξή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση η οικονομία τους αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς.

Παράλληλα, στις αγορές της δυτικής Ευρώπης προωθούμε το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι.

Το ”YOGOOD” ήδη διατίθεται σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ιταλίας, ενώ σχεδιάζουμε την επέκτασή μας στις αγορές της Ισπανίας, της Αγγλίας και της Γαλλίας.

Επιπλέον, στόχος μας είναι και η ευρεία παρουσία μας στη γερμανική αγορά, στην οποία αυτή τη στιγμή είμαστε παρόντες μόνο στο επαγγελματικό γιαούρτι, που προορίζεται για τις ελληνικές ταβέρνες και τις εταιρείες catering.

Τέλος, όσον αφορά στο παγωτό, προωθούμε τη σύναψη συμφωνιών για την παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με εταιρείες που έχουν ισχυρή παρουσία στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης.

Η εταιρεία παρά τις εκτεταμένες επενδύσεις της φαίνεται να έχει ενισχυμένη ρευστότητα. Αντιμετωπίζετε το ενδεχόμενο επιστροφής κεφαλαίου στους μετόχους;

Με γνώμονα το συμφέρον της εταιρείας και των μετόχων της, προσπαθούμε να κάνουμε ορθολογική διαχείριση των επενδυτικών κινήτρων και των δυνατοτήτων σχηματισμού αφορολόγητων αποθεματικών που μας παρέχονται.

Με τον τρόπο αυτό, και παρά τις εκτεταμένες επενδύσεις μας, καταφέρνουμε να διαθέτουμε ικανοποιητική ρευστότητα. Ωστόσο, γνωρίζοντας ότι το επενδυτικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη θα απαιτήσει επιπλέον πόρους, αλλά και ακολουθώντας πολιτική στρατηγικής ανάπτυξης, δεν περιλαμβάνουμε στα άμεσα σχέδιά μας την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους μας.

Το free float της εταιρείας είναι πολύ μικρό. Υπάρχουν σκέψεις από τους βασικούς μετόχους να μειώσουν τα ποσοστά τους προς όφελος θεσμικών επενδυτών; Τι σχεδιάζετε για την ενίσχυση της εμπορευσιμότητας της μετοχής σας;

Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε σαφή βελτίωση στην εμπορευσιμότητα της μετοχής, που οφείλεται στην ενίσχυση των προσπαθειών εταιρικής επικοινωνίας με το επενδυτικό κοινό.

Οι βασικοί μέτοχοι δεν έχουν μεταβάλει το ποσοστό τους από την εισαγωγή της εταιρείας στο Χ.Α. Έτσι το ποσοστό συμμετοχής του επενδυτικού κοινού παραμένει στο 21%.

Η διάθεση των βασικών μετόχων δεν μπορεί παρά να είναι θετική στην προοπτική βελτίωσης της κατάστασης αυτής. Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα γίνει μόνον όταν συντρέξουν οι προϋποθέσεις εκείνες που θα εξασφαλίζουν το συμφέρον της εταιρείας.

Υπάρχει κατά την άποψή σας καρτέλ στο γάλα, κ. πρόεδρε;

Είναι ευρέως γνωστό ότι στην αγορά των γαλακτοκομικών δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων και υπάρχει διάχυτη η ανταγωνιστική νοοτροπία.

Είναι λοιπόν δύσκολο, αν όχι αδύνατο, υπό αυτές τις συνθήκες να λειτουργήσει καρτέλ μεταξύ των εταιρειών του κλάδου και να διαμορφωθούν εναρμονισμένες πρακτικές.

Μένει, ωστόσο, να αξιολογηθεί η βασιμότητα των στοιχείων που έχουν συγκεντρωθεί από την ανεξάρτητη αρχή και να ξεκαθαρίσει το θέμα, γιατί η δημοσιότητα την οποία έχει αποκτήσει βλάπτει το κύρος του συνόλου των εταιρειών του κλάδου.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 467 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 2-6/3/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v