Ο κ. Μανόλης Δαμιανάκης (φωτ.) είναι διευθύνων σύμβουλος της Κρητών Άρτος, οι μετοχές της οποίας είναι διαπραγματεύσιμες στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α. Ο CEO της εισηγμένης μιλά στο Euro2day.gr για τις οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας του και κυρίως για τη στρατηγική διπλασιασμού των μεγεθών της μέσα από τη σειρά των φυσικών snacks με την ονομασία «Μικιό».ΕΡ.: Κύριε Δαμιανάκη, πώς κύλησε το 2013 για την Κρητών Άρτος;
ΑΠ.: Καταφέραμε να αυξήσουμε τον κύκλο εργασιών μας περίπου κατά 10% και να σημειώσουμε περίπου αντίστοιχη μεταβολή στο μέτωπο των λειτουργικών επιδόσεων (EBITDA). Να σημειωθεί πως περίπου το 15%-20% των συνολικών πωλήσεών μας κατευθύνθηκε στις αγορές του εξωτερικού.
Πού οφείλεται η αύξηση των πωλήσεών σας σε μια αγορά που αναμφίβολα επηρεάστηκε από την οικονομική κρίση;
Σε κάποιο βαθμό, οι πωλήσεις μας επηρεάστηκαν ανοδικά από την αυξημένη εξαγωγική μας δραστηριότητα. Ωστόσο, ο κυριότερος λόγος είναι το λανσάρισμα των snacks «Μικιό» τους τελευταίους μήνες του έτους. Από τη σειρά των προϊόντων «Μικιό» περιμένουμε πολλά πράγματα στο μέλλον, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.
Ποια είναι η αναπτυξιακή στρατηγική της Κρητών Άρτος;
Η Κρητών Άρτος δραστηριοποιείται παραδοσιακά στην παραγωγή κρητικών παξιμαδιών. Η αγορά του επώνυμου παξιμαδιού είναι κορεσμένη αγορά που πριν από την κρίση ήταν της τάξεως των 25 εκατ. ευρώ και σήμερα έχει υποχωρήσει γύρω στα 21 εκατ. ευρώ. Στο συγκεκριμένο πεδίο στόχος μας είναι να διευρύνουμε τα μερίδιά μας.
Εμείς, από την πλευρά μας, διαπιστώσαμε πως αν θέλαμε να αναπτυχθούμε θα έπρεπε να διευρύνουμε την γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων μας. Έτσι, αναζητήσαμε καινούριες αγορές και πριν από τρία χρόνια αποφασίσαμε να διεισδύσουμε στην αγορά των snacks, αλλά με έναν πρωτοποριακό τρόπο. Όπως λέμε, εμείς αποφασίσαμε να κάνουμε την «επανάσταση στα snacks» και αυτό έγινε μέσα από τη σειρά προϊόντων «Μικιό» σε έξι διαφορετικές γεύσεις.
Η επανάσταση έγκειται στο ότι εμείς για να δημιουργήσουμε τις έξι αυτές νέες γεύσεις χρησιμοποιούμε πραγματικά υλικά, χωρίς καθόλου συντηρητικά και αρωματικές ύλες. Έτσι, χρησιμοποιήσαμε προϊόντα της Κρήτης, όπως γραβιέρα, φέτα, ντομάτα, θυμαρίσιο μέλι, ελαιόλαδο. Όλα φρέσκα. Με άλλα λόγια, δημιουργήσαμε νέα προϊόντα, 100% φυσικά, που έχουν άρρηκτη σχέση με την Κρήτη.
Η ανάπτυξη λοιπόν της Κρητών Άρτος θα έρθει κυρίως από την αγορά των snacks και τα προϊόντα «Μικιό». Μέσα στην επόμενη τριετία έχουμε ως στόχο να διπλασιάσουμε τα μεγέθη μας, μέσα από αύξηση πωλήσεων τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.
Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα που παίρνετε από την αγορά σχετικά με τα προϊόντα «Μικιό»;
Είναι πολύ ενθαρρυντικά. Στην Ελλάδα έχουμε ήδη παρουσία σε όλες σχεδόν τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, αλλά και σε περισσότερα από πέντε χιλιάδες μικρότερα σημεία πώλησης. Και ο αριθμός αυτός αυξάνεται συνεχώς.
Στο εξωτερικό αρχίσαμε τις κινήσεις πώλησης μόλις τον προηγούμενο Οκτώβριο και τα πρώτα δείγματα είναι πολύ ενθαρρυντικά. Τολμώ να πως ότι η υποδοχή των «Μικιό» είναι πολύ θετικότερη από την αντίστοιχη υποδοχή των παξιμαδιών μας. Ανταποκρίνονται θετικά στην καινοτομία του φυσικού snack.
Πέρυσι η Κρητών Άρτος ολοκλήρωσε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Ποιοι συμμετείχαν;
Η εταιρεία είναι υγιής, δεν έχει προβλήματα ρευστότητας και μάλιστα πέρυσι ολοκληρώσαμε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου με καταβολή μετρητών, η οποία καλύφθηκε σχεδόν πλήρως από μεγάλους προμηθευτές μας, αλλά και από τρεις γνωστούς θεσμικούς επενδυτές. Οι τελευταίοι τοποθετήθηκαν στη λογική του εγχειρήματος της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης της εταιρείας.
Πρόβλημα πάντως της μετοχής είναι η πολύ χαμηλή της εμπορευσιμότητα.
Έχετε δίκιο. Η εμπορευσιμότητα είναι ιδιαίτερα χαμηλή και αυτό χαρακτηρίζει τη γενικότερη κατάσταση στις εταιρείες μικρής κεφαλαιοποίησης και ειδικότερα τις μετοχές που είναι διαπραγματεύσιμες στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου της Αθήνας. Πιστεύω πως ουσιαστική λύση στο πρόβλημα θα υπάρξει σε βάθος χρόνου και αν επιβεβαιωθούν οι στόχοι μας. Τότε, οι αυξημένες οικονομικές μας επιδόσεις θα προσελκύσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον των επενδυτών.
Σχεδιάζετε αύξηση κεφαλαίου που θα συνδυαστεί ενδεχομένως και με μετάταξη στην κύρια αγορά του Χ.Α.;
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, δεν σχεδιάζουμε αύξηση κεφαλαίου μέσα στην επόμενη διετία, αλλά ενδεχομένως το 2016.