J. Loubère: Μονόδρομος η συγκέντρωση στο λιανεμπόριο

Πτώση τιμών που μπορεί να φτάσει το 20% αν απελευθερωθούν κλειστές αγορές προϊόντων βλέπει ο CEO της Μαρινόπουλος J. Loubère μιλώντας στο Euro2day.gr Έρχεται νέος κύκλος συγκέντρωσης. Τι κάνουν λάθος οι Έλληνες επιχειρηματίες. Το 2014 τα πρώτα δείγματα ανάπτυξης.

  • Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Γκίτση
J. Loubère: Μονόδρομος η συγκέντρωση στο λιανεμπόριο

Υπέρ της απελευθέρωσης των αγορών τάσσεται ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μαρινόπουλου Jérôme Loubère στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Euro2day.gr . Ο κ. Loubère υποστηρίζει ότι αν επιτραπεί π.χ. η διάθεση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (OTC) μέσα από το δίκτυο των σούπερ μάρκετ οι τιμές θα μειωθούν κατά 20%.

Σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα του κλάδου, εκτιμά ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο τα δύο επόμενα έτη θα συγκεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό, κυρίως στη ζώνη των μικρομεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, χωρίς ωστόσο να αποκλείει συγκεντρώσεις και στα μεγάλα δίκτυα. Ελπίζει δε όπως αναφέρει χαρακτηριστικά πως «οι συγκεντρώσεις μεταξύ των αλυσίδων να είναι περισσότερες από τα λουκέτα».

Πέρα, ωστόσο, από τις συγκεντρώσεις, στο διάστημα που ακολουθεί, ο ίδιος εκτιμά ότι θα καταγραφεί μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των αλυσίδων, θα ενταθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός τιμών στο ράφι, ενώ μεγάλο μέρος των προσφορών σε είδος θα αποτυπωθεί στις τιμές των προϊόντων, ώστε η τελική τους αξία να μειωθεί περαιτέρω.

Σε ό,τι αφορά την πολυπόθητη ανάπτυξη, ο κ. Loubère, εκτιμά ότι το 2014 θα δούμε τα πρώτα, έστω και αχνά, δείγματα, που μπορεί να μην έχουν θετικές επιδράσεις σε όλους, όμως το γενικότερο κλίμα στην αγορά θα αλλάξει.

Η χώρα συνεχίζει να βρίσκεται σε ύφεση, με την κατανάλωση να συνεχίζει να καταγράφει αρνητικούς ρυθμούς. Πότε εκτιμάτε ότι θα υπάρξει αναστροφή του αρνητικού κλίματος;

Αν δεχθούμε αυτά τα οποία ανακοινώνει η κυβέρνηση, θα έλεγα σχετικά σύντομα. Ελπίζω το 2014. Όμως, σημασία δεν έχει μόνο το πότε θα επιστρέψει η οικονομία σε ανάπτυξη. Κάθε επιμέρους αγορά χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες και αντιδρά με τον δικό της τρόπο στις αλλαγές, θετικές ή αρνητικές. Ορισμένοι κλάδοι λοιπόν θα ωφεληθούν άμεσα από την αναστροφή του κλίματος και κάποιοι σε δεύτερο χρόνο.

Το κρίσιμο για κάθε κλάδο και κυρίως για κάθε επιχειρηματία είναι να αντιληφθεί με σχετική ασφάλεια τι θα συμβεί στο περιβάλλον του. Το πώς ο τομέας τους θα επηρεαστεί από τις μακροοικονομικές εξελίξεις και να λάβει τα μέτρα του. Γενικότερα λοιπόν διαφαίνεται ότι το 2014 θα δούμε τα πρώτα, έστω και αχνά, δείγματα ανάπτυξης, που μπορεί να μην έχουν θετικές επιδράσεις σε όλους μας, όμως το γενικότερο κλίμα στην αγορά θα αλλάξει. Η ψυχολογία θα βελτιωθεί και όπως λέγεται το 50% για την αγορά δεν είναι παρά ψυχολογία.

Η πώληση τσιγάρων, ψωμιού ή ακόμη και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων μέσα από το δίκτυο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αποτελεί λύση στο πρόβλημα της κατανάλωσης και των τιμών;

Τίποτε δεν αποτελεί λύση από μόνο του. Ωστόσο, το άνοιγμα ορισμένων αγορών είναι βέβαιο ότι θα προσθέσει τζίρο σε έναν κλάδο που πλήττεται από την ύφεση, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα στο καταναλωτικό κοινό χαμηλές τιμές σε νέες κατηγορίες προϊόντων. Η απελευθέρωση των αγορών θυμίζω ότι είναι απαίτηση της τρόικας, αλλά και επιβεβλημένη, αν θέλουμε να λέμε ότι ο ελεύθερος ανταγωνισμός είναι ο κύριος ρυθμιστής των τιμών.

Ας δούμε για παράδειγμα τι θα συμβεί στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα αν απελευθερωθεί η διάθεσή τους. Οι τιμές θα μειωθούν κατά περίπου 20%, όπως εξάλλου συνέβη και με το γάλα βρεφικής ηλικίας. Εκτιμώ ότι οι εποχές άλλαξαν και πλέον όλοι μας πρέπει πάνω απ' όλα να βάζουμε τον Έλληνα καταναλωτή που δοκιμάζεται περισσότερο από την κρίση, έχοντας χάσει σε μέσα επίπεδα το 40% του εισοδήματός του, αλλά και τους ανέργους που πλησιάζουν το 1,5 εκατομμύριο.

Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι η επόμενη ημέρα στον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται η αλυσίδα σας;

Είναι βέβαιο ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο τα δύο επόμενα έτη θα συγκεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό. Κυρίως στη ζώνη των μικρομεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Στα τοπικά δίκτυα δηλαδή, τα οποία ελέγχουν έως και 20 σημεία πώλησης, πολλά από τα οποία θα περιέλθουν υπό τον έλεγχο μεγαλύτερων εταιρειών. Πολύ πιο δύσκολες, δίχως φυσικά να αποκλείονται, θα είναι οι συγκεντρώσεις στα μεγάλα δίκτυα. Οι διαφορετικές στρατηγικές που ακολουθούν οι ισχυροί της αγοράς και η κοινή παρουσία που έχουν σε πολλές από τις περιοχές στις οποίες αναπτύσσονται προκαλούν σοβαρά εμπόδια για τη σύναψη στρατηγικών συμφωνιών στην κορυφή του κλάδου.

Πέρα, ωστόσο, από τις συγκεντρώσεις, στο διάστημα που ακολουθεί θα καταγραφεί μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των αλυσίδων, θα ενταθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός τιμών στο ράφι, ενώ ένα μεγάλο μέρος των προσφορών σε είδος θα αποτυπωθεί στις τιμές των προϊόντων, ώστε η τελική τους αξία να μειωθεί περαιτέρω.

Η συγκέντρωση στον κλάδο θα έρθει μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις ή μέσω της εξόδου παικτών από τον κλάδο;

Πραγματικά ελπίζω ότι οι συγκεντρώσεις μεταξύ των αλυσίδων θα είναι περισσότερες από τα λουκέτα. Εξάλλου, θα ήθελα να επισημάνω ότι έξυπνος επιχειρηματίας δεν είναι αυτός ο οποίος καταφέρνει να δημιουργήσει ένα πολύ ισχυρό και αποδοτικό σύστημα, αλλά αυτός που αντιλαμβάνεται πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να το πουλήσει, ώστε είτε να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή υπεραξία, είτε να προλάβει να βγει από την αγορά την κατάλληλη στιγμή.

Δυστυχώς ο Έλληνας επιχειρηματίας δένεται με την επιχείρησή του και στο τέλος πέφτει μαζί της. Τα παθήματα δεν είναι λίγα. Εύχομαι ο κλάδος μας να παραδειγματιστεί από αυτά και να προλάβει τα χειρότερα.

Είναι λύση οι προσφορές και τα private label;

Αν αναφέρεστε στα νοικοκυριά, είναι μία από τις λύσεις. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές στρέφονται σε μεγαλύτερο βαθμό στις προσφορές και στα ιδιωτικά σήματα προκειμένου να περιορίσουν το κόστος των καθημερινών τους αγορών. Ωστόσο, όσο θα κυλά ο χρόνος θα εστιάζουν περισσότερο στη σύνθεση του καλαθιού του επιλέγοντας μόνο όσα προϊόντα έχουν πραγματικά ανάγκη.

Παράλληλα, το ενδιαφέρον τους για τα PL θα αυξάνεται δεδομένου ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ βελτιώνουν θεαματικά την ποιότητά τους και τις συσκευασίες τους, καθιστώντας τα περισσότερο ανταγωνιστικά έναντι των αντίστοιχων επώνυμων.

Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι σχέσεις με τη βιομηχανία; Υπάρχει σημείο επαφής και κοινός τόπος διαπραγμάτευσης;

Η βιομηχανία και το λιανεμπόριο αντιλήφθηκαν ότι, αν δεν συμφωνούσαν σε ένα κοινό πεδίο επικοινωνίας και συνεργασίας, το μόνο που θα πετύχουν θα είναι να βγουν και οι δύο αγορές με μεγάλες απώλειες από την κρίση.

Από πολύ νωρίς λοιπόν διαμόρφωσαν ένα νέο πλαίσιο ετήσιων συμφωνιών, βάσει του οποίου, όπου κρίθηκε αναγκαίο, περιορίσθηκαν οι χρόνοι πληρωμών, τροποποιήθηκαν ειδικές ρήτρες στις συμβάσεις, μειώθηκαν τα περιθώρια κέρδους και για τις δύο αγορές, άλλαξε η σύνθεση των χαρτοφυλακίων με τα προϊόντα και, ως αποτέλεσμα αυτών, η βιομηχανία και το λιανεμπόριο αντί να διασταυρώσουν τα ξίφη τους και να πληγωθούν, ενδεχομένως και θανάσιμα, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα κοινό κι ισχυρό μέτωπο κατά της κρίσης.

Ποιος ο σχεδιασμός της αλυσίδας για να αντιμετωπίσει την πτώση της κατανάλωσης;

Η στρατηγική της Μαρινόπουλος κατά της ύφεσης κινείται σε τέσσερις βασικούς άξονες: στην εξασφάλιση ανταγωνιστικότερων τιμών, στην αναβάθμιση των καταστημάτων, στην αλλαγή πολιτικής στο franchise και στην επέκταση της εταιρείας στη χονδρική.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η φετινή χρονιά θα κλείσει με την αλυσίδα να έχει ολοκληρώσει ένα πραγματικά γενναίο πρόγραμμα προσφορών, παροχών και μειώσεων των τιμών λιανικής, συνολικής αξίας 60 εκατ. ευρώ. Ήδη τις ημέρες αυτές ολοκληρώνεται το τελευταίο μας πρόγραμμα που προβλέπει μειώσεις τιμών 50% και όπως προκύπτει από τα στοιχεία μας η ανταπόκριση των καταναλωτών ξεπέρασε και τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις μας.

Παράλληλα, η Μαρινόπουλος συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς την υλοποίηση σειράς επενδύσεων για την αναβάθμιση καταστημάτων της, με βασικότερες αυτές τις οποίες υλοποίησε για τον ανασχεδιασμό των τριών hypermarket, του Carrefour στο εμπορικό κέντρο Avenue Αμαρουσίου, του Carrefour Αλίμου και του Carrefour Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη, ενώ το επενδυτικό της πλάνο, το οποίο, όπως έχει ανακοινώσει, για την τριετία 2012 - 2014 φθάνει τα 250 εκατ. ευρώ, προβλέπει και το άνοιγμά της στη χονδρική. Πριν από μερικούς μήνες εγκαινιάσθηκε το πρώτο Tera Market στη Θεσσαλονίκη, ενώ έπονται ακόμη τέσσερα καταστήματα cash & carry στα Τρίκαλα, στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη και στη Λειβαδιά.

Όσο για το franchise, η Μαρινόπουλος καθιέρωσε μια νέα σύμβαση δικαιόχρησης που επιτρέπει σε κάθε ενδιαφερόμενο επιχειρηματία να επενδύσει στον τομέα δίχως να διαθέσει κεφάλαια από την πλευρά του.

Τέλος, η θέση της εταιρείας ενισχύεται και με νέες καινοτόμες δράσεις, όπως το κατάστημα Drive Through, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του care market -του on line super market-, και, βέβαια, με συνέργειες που έχει δημιουργήσει με τους Έλληνες παραγωγούς για την προώθηση των προϊόντων τους από το δίκτυό της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v