Στην αεριοκίνηση οχημάτων επενδύει η Gazprom

Η στροφή του ρωσικού κολοσσού σε νέα επιχειρηματικά πεδία. Οι προοπτικές ανάπτυξης της ευρωπαικής αγοράς. Οι σχεδιασμοί για τροφοδοσία πλοίων. Τι αναφέρει για την Ελλάδα. Συνέντευξη του Εugene Proni, αρμοδίου για θέματα αεριοκίνησης.

  • Συνέντευξη στο Μιχάλη Καιταντζίδη
Στην αεριοκίνηση οχημάτων επενδύει η Gazprom

Tην επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου ως καύσιμου κίνησης οχημάτων και εμπορικών πλοίων προωθεί η ρωσική Gazprrom.

Εκμεταλλευόμενη την στροφή της ΕΕ σε καθαρότερα καύσιμα αλλά και την αρνητική οικονομική συγκυρία, ο μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου, με μακρόχρονη παρουσία στις Ευρωπαϊκές χώρες της άρχισε να αναπτύσσει δίκτυο πρατηρίων σε Χώρες όπως η Γερμανία, ενώ για την δραστηριοποίησή της στην Ελλάδα, στην αεριοκίνηση, τη συναρτά με την ανάπτυξη του κλάδου.

Για αυτές νέες χρήσεις του φυσικού αερίου, μιλάει στο Euro2day.gr ο κ. Εugene Pronin, αρμόδιος για θέματα αεριοκίνησης της Gazprom.

Ερ.: Τη Gazprom τη γνωρίζουμε ως τον μεγαλύτερο παραγωγό και εξαγωγέα φυσικού αερίου, κυρίως μέσω αγωγών. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε στροφή σε νέα επιχειρηματικά πεδία, όπως το LNG, τα οποία μέχρι πρόσφατα έδειχνε να μην την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα. Ποιοι είναι οι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία σε αυτή την στροφή;

Απ.: H Gazprom είναι μία εταιρεία με όραμα για το μέλλον που προσπαθεί να προωθήσει νέες τεχνολογίες με οικονομική και περιβαλλοντική δυναμική. Το φυσικό αέριο και οι ποικίλες χρήσεις του- ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών- είναι μία από αυτές, γι' αυτό και η Gazprom επενδύει σε αυτόν τον τομέα. Γνωρίζουμε ότι το Υγροποιημένο φυσικό Αέριο (LNG) θα αποκτήσει σημαντικότερη θέση στις διεθνείς αγορές έως το 2030. Προσπαθούμε να διευρύνουμε τη χρήση του, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών που αποτελεί ένα από τα πλέον υποσχόμενα πεδία. Η χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές (CNG και LNG) αυξήθηκε την περίοδο 2008-2012, παγκοσμίως, κατά 220% από 13.6 δισ. κυβικά σε 30.1 δισ. κυβικά.

Εν τω μεταξύ, ο στόλος οχημάτων με καύσιμο το αέριο, αυξήθηκε την περίοδο 2001-2010, με ρυθμό 25% ετησίως, και αριθμεί, επί του παρόντος, 18 εκατ. οχήματα παγκοσμίως. Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (IEA) αναμένει ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί και το αέριο θα γίνει ένα βασικό καύσιμο στον κλάδο μεταφορών εντός της επόμενης πενταετίας. Τα παραπάνω αποτελούν ενδείξεις μίας σημαντικής αγοράς υπό διαμόρφωση. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να παραμείνουμε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων αναφορικά με την προώθηση αυτών των νέων τεχνολογιών και να αναδειχθούμε σε θεμελιώδη παίκτη της εν λόγω αγοράς.

Ερ.: Με δεδομένο ότι στην παραδοσιακή αγορά της Gazprom που είναι οι Χώρες της Ευρώπης, πώς βλέπει η εταιρεία σας τις νέες χρήσεις του αερίου στις συγκεκριμένες αγορές;

Απ.: Η Ευρωπαϊκή αγορά έχει λαμπρό μέλλον για το αέριο ως καύσιμο. Ανάλογα με τις επιλογές του παρόντος, η ζήτηση στην Ευρώπη για το αέριο ως καύσιμο οχημάτων, μπορεί να ανέλθει στα 40 δισ. κυβικά έως το 2030. Δηλαδή 10 φορές πάνω από τα σημερινά επίπεδα. Είναι επίσης ολοένα δημοφιλέστερο, αν μη τι άλλο επειδή είναι το φθηνότερο καύσιμο. Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, αναμφίβολα οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και οδηγοί θα ωφεληθούν σημαντικά από τη δυνατότητα εξοικονόμησης τουλάχιστον 30% του κόστους καυσίμου χάρη στο φ.α.

Η χρήση φ.α. θα αποδειχθεί, επίσης, κρίσιμη για την Ε.Ε. όσον αφορά στην επίτευξη της φιλόδοξης περιβαλλοντικής της πολιτικής. Εν γένει, η αύξηση της συμμετοχής του φ.α. στο ενεργειακό μείγμα της Ε.Ε., έστω και κατά 1%, θα μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 3%. Τα περιβαλλοντικά οφέλη στον κλάδο των μεταφορών είναι επίσης εντυπωσιακά: οι κινητήρες φ.α. εκπέμπουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα εν συγκρίσει με τους βενζινοκινητήρες. Έτσι, η επιλογή του φ.α. αντί των παραδοσιακών καυσίμων αποτελεί αμοιβαία επικερδή λύση και είμαστε σίγουροι ότι η Ευρώπη θα την αντιμετωπίσει ως τέτοια. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Ήδη κινούμαστε προς την κατεύθυνση αυτή. Η Gazprom Export, μέσω της θυγατρικής της Gazprom Germania, επεκτείνει το δίκτυο πρατηρίων ανεφοδιασμού στην Γερμανία, την Τσεχία και τη Σλοβακία με στόχο ο αριθμός τους να ανέλθει στα 30 έως το τέλος του 2013. Ταυτόχρονα διαβλέποντας στην ανάγκη ευαισθητοποίησης των Ευρωπαίων καταναλωτών αναφορικά με το καύσιμο, η Gazprom υποστηρίζει το Blue Corridor Rally, που πραγματοποιείται τον Οκτώβριο, στο πλαίσιο του οποίου οχήματα με καύσιμο φ.α. ταξιδεύουν στην περιοχή της Βαλτικής προκειμένου να προωθήσουν τη χρήση του φ.α. στον κλάδο των μεταφορών.

Ερ.: Tην επέκταση της Gazprom στην αυτοκίνηση, η εταιρεία τη σχεδιάζει ως προμηθευτής ή λιανοπωλητής μέσω ίδρυσης πρατηρίων;

Απ.: Βασικά, είναι δύσκολος ο διαχωρισμός δεδομένου ότι οι υποδομές είναι απαραίτητες για την προώθηση του φ.α. ως καύσιμου κίνησης. Γι' αυτό η Gazprom επενδύει και στη χονδρική και στη λιανική. Η δημιουργία υποδομών θα πρέπει να είναι το σημείο στο οποίο πρέπει να συγκλίνουν και να συνεργαστούν οι κατασκευαστές οχημάτων, οι προμηθευτές φυσικού αερίου και οι αρμόδιες εθνικές αρχές. Η Gazprom είναι έτοιμη για μία τέτοια συνεργασία και συμμετέχει ήδη ενεργά σε αρκετά τέτοια σχέδια στην Ευρώπη. Στη Ρωσία, η Gazprom ήδη λειτουργεί πάνω από 200 πρατήρια ανεφοδιασμού και σχεδιάζει την κατασκευή περισσοτέρων.

Eρ.: Έχετε καταστρώσει στρατηγική για την είσοδο στις αγορές των ευρωπαϊκών χωρών; Στα σχέδιά σας βρίσκεται η Ελλάδα, όπου πρόσφατα η ΔΕΠΑ ξεκινά τη λειτουργία των πρώτων πρατηρίων;

Απ.: Η αεριοκίνηση την Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα αλλά ελπίζουμε να συμβάλλουμε στην ανάπτυξή της. Περίπου 600 λεωφορεία και 106 απορριμματοφόρα με καύσιμο συμπιεσμένο αέριο (CNG) ήδη κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Το CNG ως καύσιμο οχημάτων εισήχθη στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και σήμερα οι πωλήσεις του ανέρχονται σε περίπου 16 εκατ. κυβικά ετησίως. Ενόσω ο αριθμός των δημόσιων σταθμών ανεφοδιασμού παραμένει περιορισμένος, το δίκτυο γύρω από τα μεγάλα αστικά κέντρα αναπτύσσεται, γεγονός που προσφέρει ελπιδοφόρες προοπτικές.

Ερ.: Πως εξελίσσονται τα σχέδια για την τροφοδοσία πλοίων με LNG ως καύσιμο κίνησης;

Απ.: Το υγροποιημένο αέριο (LNG) μπορεί να επιτελέσει καίριο ρόλο στον τομέα της ναυτιλίας. Οι λόγοι είναι ότι προσφέρει υψηλή απόδοση και αυτονομία. Επίσης, θα επιτρέψει τη δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία που αποτελεί μία ρυπογόνο δραστηριότητα. Ένα ακόμη περιβαλλοντικό όφελος είναι οι μειωμένες επιπτώσεις σε περίπτωση διαρροής στο περιβάλλον. Όλοι έχουμε δει εικόνες κατεστραμμένων τοπίων, θαλασσών και οικοσυστημάτων μετά από διαρροή πετρελαίου.

Η χρήση LNG μπορεί να αποτρέψει τέτοιες καταστροφές γιατί είναι ασφαλέστερο και γιατί, εν αντιθέσει με τα πετρελαιοειδή καύσιμα, το LNG διαλύεται γρήγορα σε περίπτωση διαρροής. Ως εκ τούτου, επενδύουμε πολλά σε αυτόν τον τομέα. Φέτος και για πρώτη φορά το Blue Corridor Rally θα μεταφερθεί από τη Φινλανδία στη Σουηδία με πλοίο που κινείται με LNG. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα περιβαλλοντικού και οικονομικού οφέλους από τη χρήση LNG στη ναυτιλία, στην επιβαρυμένη από τη ρύπανση Βαλτική. Αλλά η Μεσόγειος αποτελεί, αναμφίβολα, επίσης περιοχή στόχευσης και, κατά συνέπεια, χαιρετίζουμε την υποστήριξη της Ελλάδας στη χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καύσιμου.

 

* Ο κ. Εugene Pronin είναι αρμόδιος για θέματα αεριοκίνησης της Gazprom

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v