Nevzat Aydin: Γιατί επένδυσα στην Ελλάδα

Το σημείο κλειδί στην απόφαση του N. Aydin να αγοράσει μειοψηφικό ποσοστό στην Click Delivery. Η πορεία του Τούρκου επιχειρηματία και η συνεργασία με την General Atlantic. Tα σχέδια για πιθανή εισαγωγή σε χρηματιστηριακή αγορά.

Nevzat Aydin: Γιατί επένδυσα στην Ελλάδα

Στα 24 ο Nevzat Aydin ίδρυσε, μαζί με τρεις φίλους, την τουρκική εταιρεία Yemeksepeti.com που σήμερα, 13 χρόνια μετά, λειτουργεί από τις μεγαλύτερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για παραγγελίες φαγητού μέσω Διαδικτύου στον κόσμο.

Όπως δηλώνει στο Euro2day, ο 37χρονος επιχειρηματίας, «από την ίδρυση της Yemeksepeti.com μέχρι σήμερα στην Τουρκία περάσαμε δύο μεγάλες οικονομικές κρίσεις και αντέξαμε». Η εταιρεία επεκτάθηκε σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε την εξαγορά μειοψηφικού ποσοστού της ελληνικής Click Delivery η οποία δραστηριοποιείται στον ίδιο χώρο έναντι περίπου 3 εκατ. ευρώ.

Οι τρεις ιδρυτές της ελληνικής εταιρείας βρήκαν τον Τούρκο επιχειρηματία, ο οποίος στο μεταξύ είχε επεκταθεί σε ευρύ φάσμα υπηρεσιών γύρω από τα εστιατόρια, με την ίδρυση τριών άλλων επιχειρήσεων, και είχε καταφέρει να προσελκύσει την αμερικανική επενδυτική εταιρεία General Atlantic, η οποία επένδυσε πέρυσι 44 εκατ. δολάρια στη Yemeksepeti.com. Τα νέα κεφάλαια χρησιμοποιούνται για την επέκταση στη Μέση Ανατολή. Ακόμα και σήμερα ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της εταιρείας στην Τουρκία φτάνει το 60% και στη Μέση Ανατολή ξεπερνά το 180%.

«Όταν ιδρύσαμε τη Yemeksepeti.com η αγορά των online παραγγελιών ήταν ανύπαρκτη», υποστηρίζει σήμερα ο Aydin. Ο διευθύνων σύμβουλος της τουρκικής εταιρείας γεννήθηκε το 1976 στην Κωνσταντινούπολη και μετά τις σπουδές του στη γείτονα πήγε για μεταπτυχιακό στις ΗΠΑ και στο Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο.

Η ιδέα ήταν να συσταθεί σειρά υπηρεσιών που θα υποστηρίζουν την καθημερινή λειτουργία των χιλιάδων εστιατορίων εκμεταλλευόμενες τις οικονομίες κλίμακος π.χ. για το μάρκετινγκ. «Όταν επέστρεψα το 2000, αποφασίσαμε από την αρχή πως θα φτιάξουμε μια εταιρεία που θα παράγει κέρδη επενδύοντας τα δικά μας κεφάλαια. Από το 2000 που ιδρύθηκε η εταιρεία χρειάστηκαν έξι χρόνια για να βγάλει τα πρώτα μικρά κέρδη και όλη αυτήν την περίοδο εμείς χρηματοδοτούσαμε την ανάπτυξή της». Ο πρώτος γύρος κεφαλαιακής της ενίσχυσης πραγματοποιήθηκε το 2008, ενώ πέρυσι εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο η General Atlantic.

Ο ίδιος εξηγεί πως οι ιδρυτές της Yemeksepeti.com δεν ήθελαν να δημιουργήσουν μία ακόμα «φούσκα» του Διαδικτύου. Γι' αυτό και απέφυγαν τη γρήγορη εισαγωγή στο τοπικό χρηματιστήριο. Τώρα υποστηρίζει πως «υπάρχουν σκέψεις μελλοντικής εισαγωγής σε κάποιο χρηματιστήριο και χάρη στους Αμερικανούς εταίρους μας ενδέχεται να εξετάσουμε και το NASDAQ». Ο Nevzat Aydin τονίζει πως η Yemeksepeti.com ελέγχει περί το 99% της τουρκικής αγοράς παραγγελιών φαγητού μέσω Διαδικτύου καθώς συνεργάζεται με 8.850 εστιατόρια και διαθέτει 2,5 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες. «Καθημερινά στην Τουρκία διεκπεραιώνουμε περί τις 60.000 παραγγελίες, δηλαδή περί τα 200.000 γεύματα» λέει ο N. Aydin.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται ήδη σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Λίβανο μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας foodonclick.com.

Ο όμιλος έχει επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με εστιατόρια και το φαγητό. «Δημιουργήσαμε τη Lokum.com, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για παραδοσιακά τουρκικά προϊόντα» τονίζει ο N. Aydin, ο οποίος επισημαίνει πως η διανομή γίνεται εντός της Τουρκίας. Παράλληλα, ο όμιλος διαθέτει και τη δικτυακή πύλη papyon.com για τους λάτρεις του καλού φαγητού καθώς και μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου για τις καθημερινές ανάγκες ενός εστιατορίου (μέσω της πλατφόρμας αγοράζονται αναλώσιμα, από τα πιάτα μέχρι τις χαρτοπετσέτες).

Γιατί αποφάσισε να επενδύσει στην Ελλάδα; «Σίγουρα δεν ήταν οι χαμηλές αποτιμήσεις», λέει αστειευόμενος ο Ν. Aydin. Όπως εξηγεί, όταν συναντήθηκε με τους ιδρυτές της Click Delivery και είδε το επιχειρηματικό τους μοντέλο κατάλαβε πως θα ήταν προτιμότερο να μην τους έχει ανταγωνιστές στην Ελλάδα. Έτσι, για πρώτη φορά κατά τη διεθνή επέκταση της Yemeksepeti.com (που δημιουργεί τη δική της υπηρεσία σε κάθε χώρα), προχώρησε στην απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχή στην Click Delivery.

Η τελευταία ιδρύθηκε το 2010 από τους Νικ. Στεφάνου, Αχ. Κώτση και Γ. Κουντούρη και σήμερα συνεργάζεται με περισσότερα από 650 εστιατόρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Ιωάννινα. Η εταιρεία διαθέτει περί τους 40.000 εγγεγραμμένους πελάτες και διαχειρίζεται καθημερινά περίπου 1.000 παραγγελίες μέσω Διαδικτύου. Η τεχνολογική πλατφόρμα που ανέπτυξε η Click Delivery θεωρείται ένα από τα στρατηγικά πλεονεκτήματα καθώς εξασφαλίζει χαμηλό κόστος λειτουργίας.

Η εταιρεία μπορεί να εξυπηρετήσει το εκάστοτε κατάστημα ανεξάρτητα αν αυτό διαθέτει σύνδεση στο Διαδίκτυο. Οι παραγγελίες δρομολογούνται σε τερματικό που παρέχει η ίδια η Click Delivery στα καταστήματα.

Τα τερματικά είναι αμφίδρομης επικοινωνίας και προσφέρουν π.χ. τη δυνατότητα στα καταστήματα να ανανεώνουν τον κατάλογό τους ή να ανεβάζουν τα πιάτα ημέρας. Γι' αυτό και πέρασε επιτυχώς τον αυστηρό έλεγχο της General Atlantic η οποία βρισκόταν επί μήνες στην Αθήνα προκειμένου να εξετάσει τη μελλοντική της επένδυση. Τα νέα κεφάλαια θα χρησιμοποιηθούν για την επέκταση της ελληνικής εταιρείας σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v