Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Παίγνια με το χρέος από «ειδήμονες»!

Η κυβέρνηση έχει θέσει ανεπίσημα την παράταση της δημοσιονομικής προσαρμογής κατά 2 χρόνια και αναμένεται να το κάνει επίσημα τον Οκτώβριο. Όμως, μερικοί ειδήμονες στην Αθήνα έχουν άλλη άποψη.

Παίγνια με το χρέος από «ειδήμονες»!
Η χώρα έχει μπει σε πρόγραμμα προσαρμογής από τον Μάιο του 2010.

Όμως, όλο το προηγούμενο διάστημα οι μόνοι που έκαναν ανάλυση της φερεγγυότητας του ελληνικού χρέους (debt sustainability analysis ή DSA) ήταν οι εκπρόσωποι των πιστωτών, και βασικά το ΔΝΤ.

Η ελληνική πλευρά δεν έκανε τίποτε λόγω είτε αδιαφορίας, είτε ανικανότητας, είτε και των δυο μαζί, παρότι η ανωτέρω ανάλυση δεν είναι τίποτε το φοβερό.

Την τελευταία φορά που το ΔΝΤ ανέλυσε κατά πόσον η δυναμική του ελληνικού χρέους ήταν ικανοποιητική, το διάστημα Φεβρουαρίου-Μαρτίου, αποφάνθηκε θετικά με την προβολή του δημοσίου χρέους ως προς το ΑΕΠ στο 116% το 2020.

Στους μήνες που μεσολάβησαν από τότε άλλαξαν αρκετά δεδομένα, π.χ. η ύφεση αποδείχθηκε βαθύτερη.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ και να συμφωνούν πλέον όλοι ότι ξεπερνά κατά πολύ το όριο του 120%.

Η ανωτέρω εξέλιξη δυσκολεύει τη συνέχιση της χρηματοδότησης της Ελλάδας από το ΔΝΤ, που πιέζει με τον τρόπο του για «κούρεμα» του δημόσιου τομέα, ώστε να επανέλθει το χρέος σε αποδεκτή τροχιά.

Ανεπίσημες διαρροές θέλουν το ΔΝΤ να εκτιμά ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί επιπλέον χρηματοδότηση 30 δισ. ευρώ και άνω για να προσγειωθεί το χρέος στο 120% του ΑΕΠ το 2020, με βάση τα πιο δυσμενή δεδομένα.

Για πρώτη φορά, πρόσφατα, η ελληνική πλευρά προχώρησε σε ανάλυση της φερεγγυότητας του χρέους (DSA) -ο όρος βιωσιμότητα που χρησιμοποιείται συχνά είναι λανθασμένος-, που επιμελήθηκε το οικονομικό γραφείο του πρωθυπουργού υπό τον καθηγητή κ. Μουρμούρα.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, η διετής παράταση της δημοσιονομικής προσαρμογής του πακέτου των νέων μέτρων λιτότητας είναι επιθυμητή γιατί ενισχύει τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης και συμπιέζει τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ.

Όμως, δεν φαίνεται να έχουν όλοι την ίδια άποψη.

Ίσως επειδή ζήλεψε τη δόξα, αλλά κυρίως επειδή ήθελε να έχει μια κοινώς αποδεκτή ανάλυση DSA στα χέρια του, το υπουργείο Οικονομικών θεώρησε σκόπιμο να ζητήσει μέσω της διεύθυνσης μακροοικονομικής πολιτικής και του κ. Μανωλά από άλλους φορείς και τράπεζες να καταλήξουν ει δυνατόν σε μια κοινή θέση.

Η πρώτη συνάντηση έγινε την προπερασμένη Δευτέρα παρουσία εκπροσώπων του ΙΟΒΕ, του ΚΕΠΕ, του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους, της Task Force, της Eurobank, της Εθνικής κ.ά.
Λίγο αργότερα, το ΚΕΠΕ εξέδωσε ενημερωτικό δελτίο με 8 σενάρια για τη «διατηρησιμότητα» του ελληνικού χρέους, τονίζοντας ότι απαιτούνται επιπλέον παρεμβάσεις για να επανέλθει σε αποδεκτά επίπεδα, εκτιμώντας ότι η παράταση της εφαρμογής των νέων περιοριστικών μέτρων βοηθά.

Η δεύτερη σύσκεψη έγινε την περασμένη Δευτέρα το πρωί, με σκοπό να συμφωνήσουν οι εκπρόσωποι των φορέων σε κάποια κοινώς αποδεκτή ανάλυση (DSA), ώστε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να έχει κάτι συγκεκριμένο στα χέρια της πριν από το eurogroup της Παρασκευής.

Η συνάντηση έγινε, αλλά συγκλήθηκε μία ακόμη το μεσημέρι προς απόγευμα της ίδιας μέρας παρουσία του κ. Σταϊκούρα.

Όμως, το συμπέρασμα δεν ήταν εκείνο που περίμενε να ακούσει ο αναπληρωτής υπουργός.

Κι αυτό γιατί όλοι οι παρευρισκόμενοι, με εξαίρεση τον εκπρόσωπο του πρωθυπουργικού γραφείου, συμφώνησαν ότι ενδεχόμενη παράταση στην εφαρμογή των μέτρων θα επιδεινώσει αντί να καλυτερεύσει τη δυναμική του δημοσίου χρέους μέχρι το 2020.

Σε αυτούς φέρεται να συμπεριλαμβάνεται το ΚΕΠΕ, που είχε καταλήξει σε διαφορετικό συμπέρασμα, με βάση το ενημερωτικό δελτίο του.

Για την Ιστορία, οι ειδήμονες εκτιμούν ότι ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα ανέλθει στο 135% περίπου το 2020 και θα σκαρφαλώσει στο 142% περίπου, αν δοθεί παράταση στο βασικό σενάριο, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες.

Κοινώς, οι ειδήμονες, με εξαίρεση το οικονομικό γραφείο του πρωθυπουργού, που έχει βγάλει το αντίθετο συμπέρασμα, ουσιαστικά βγάζουν ασύμφορη τη χρονική επέκταση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής που επιδιώκει η κυβέρνηση συνεργασίας.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το υπουργείο Οικονομικών δεν θα μπορέσει να εμφανίσει το πόρισμα στη συνάντηση του eurogroup στις 14 Σεπτεμβρίου γιατί θα δημιουργηθούν λανθασμένες εντυπώσεις.

Επιπλέον, θα μπορούσε να δημιουργηθεί πολιτικό θέμα από τη στιγμή που οι ειδήμονες αμφισβητούν την ορθότητα του στόχου της προγραμματικής συμφωνίας των 3 κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση υπό τον κ. Σαμαρά.

Κοινώς, την επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης με στόχο τη διετή παράταση.

Ποια πλευρά έχει δίκιο;

Η αυτοψία θα δείξει.

Πάντως, μια σχετικά μικρή σχετικά μεταβολή στο μέσο ετήσιο επιτόκιο ή και ένας υψηλότερος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας μπορεί να αλλάξει άρδην τα συμπεράσματα της ανάλυσης και να επαναφέρει το χρέος σε τροχιά.

Dr. Money

*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v