50 δισ.: Άλλος τ’ όνομα κι άλλος τη χάρη!

Η συζήτηση για τον τρόπο συγκέντρωσης των 50 δισ. ευρώ από το Δημόσιο δεν λαμβάνει υπόψη μια σοβαρή παράμετρο, παρότι η δεινή κατάσταση της οικονομίας επιτάσσει το αντίθετο.

50 δισ.: Άλλος τ’ όνομα κι άλλος τη χάρη!
Η δημόσια συζήτηση που ξεκίνησε με αφορμή την είσπραξη εσόδων τουλάχιστον 50 δισ. ευρώ την περίοδο 2011 - 2015 επικεντρώθηκε πολύ γρήγορα στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Όμως, οι σχετικές παράγραφοι στο 3ο επικαιροποιημένο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής αναφέρονται στην ενίσχυση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας.

Προφανώς, η επικέντρωση της συζήτησης στη δημόσια περιουσία υποκρύπτει την παραδοχή ότι τα έσοδα από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα είναι σχετικά περιορισμένα.

Πρόκειται για μια ορθή παραδοχή, με βάση την παρελθούσα ελληνική εμπειρία από την υλοποίηση των προγραμμάτων αποκρατικοποίησης.

Αν και δεν έχουμε κάνει τη σχετική σούμα, οι εκτιμήσεις που θέλουν τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις της προηγούμενης 10ετίας να κυμαίνονται συνολικά μεταξύ των 9 και 12 δισ. ευρώ φαίνονται λογικές από μια πρώτη ματιά.

Φυσικά, όλα είναι θέμα αποτιμήσεων.

Ακόμη όμως κι αν ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. διπλασιαζόταν και υπήρχαν ιδιωτικές εταιρίες που θα ήταν διατεθειμένες να πληρώσουν σε ρευστό για να αποκτήσουν τις συμμετοχές του Δημοσίου σε εισηγμένες και μη κρατικές εταιρίες, το συνολικό ποσό δύσκολα θα έφτανε τα 15 - 18 δισ. ευρώ.

Όμως, δίνοντας έμφαση στα συνολικά έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, παραβλέπουμε μία άλλη παράμετρο, στην οποία οι αγορές δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα απ' ό,τι εμείς, όπως μας υπενθύμισε χθες ένας τραπεζίτης.

Την αίσθηση ότι κάτι γίνεται στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, ακόμη κι αν τα έσοδα που θα εισπράξει το κράτος από ένα ή δύο ντιλ, τα οποία θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεν είναι μεγάλα.

Θα έδιναν δηλαδή την ακριβώς αντίθετη αίσθηση στην αγορά από εκείνη που έδωσαν οι προχθεσινές δηλώσεις του πρωθυπουργού περί απαγόρευσης της πώλησης δημόσιας γης διά νόμου.

Η βελτίωση της ψυχολογίας και πιθανόν των προσδοκιών που θα έφερναν ένα ή δύο τέτοια ντιλ, π.χ. η πώληση του εναπομείναντος 20% που έχει το κράτος στον ΟΤΕ, είναι πιο σημαντική από τα λεφτά που θα εισέπραττε το Δημόσιο σε αυτήν τη φάση, χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει ότι το τίμημα θα ήταν όσο-όσο.

Μπορεί λοιπόν οι αποκρατικοποιήσεις να μην μπορούν να αποφέρουν στο Δημόσιο τα λεφτά που θα εισπράξει από την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας, έχουν όμως ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα.

Τα ντιλ στις αποκρατικοποιήσεις μπορεί να υλοποιηθούν πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με τα ντιλ στα δημόσια ακίνητα και τη γη, όπου οι καθυστερήσεις και τα κωλύματα είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.

Ίσως, λοιπόν, θα πρέπει να προχωρήσουν πρώτα οι αποκρατικοποιήσεις και μετά η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, που έτσι κι αλλιώς χρειάζεται περισσότερο χρόνο, στην παρούσα φάση.


Dr. Money


* Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v