Οι αγορές δεν είναι ΜΜΕ!

Οι πολιτικοί δίνουν σημασία στην επικοινωνία. Όμως, αρκετές φορές διαπράττουν σοβαρά λάθη γιατί νομίζουν ότι μπορούν να επικοινωνούν με τις αγορές χρησιμοποιώντας τους ίδιους κώδικες με αυτούς για τα ΜΜΕ.

Οι αγορές δεν είναι ΜΜΕ!
Οι πολιτικοί δίνουν μεγάλη σημασία στη δημόσια εικόνα τους και γι’ αυτό επιθυμούν να προβάλλουν την πολιτική τους και να έχουν καλές σχέσεις με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Επειδή η τέχνη της επικοινωνίας, ιδίως όταν γίνεται σωστά, αποδίδει καρπούς, οι πολιτικοί κάνουν συνήθως το λάθος να νομίζουν ότι μπορούν να εφαρμόσουν τους ίδιους κώδικες επικοινωνίας σε όλες τις περιπτώσεις.

Ποιος δεν θυμάται την περίπτωση του σκανδάλου με τα δομημένα ομόλογα και τα ταμεία πριν από μερικά χρόνια;

Οι ιθύνοντες της τότε κυβέρνησης προσπάθησαν να διαχειριστούν την υπόθεση των σύνθετων προϊόντων σαν να χειρίζονταν μια οποιαδήποτε άλλη υπόθεση. Φυσικά, ούτε την υφή των προϊόντων γνώριζαν, ούτε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν χρηματιστηριακές εταιρίες, τράπεζες, ενδιάμεσοι κτλ.

Υιοθέτησαν λοιπόν την ίδια τακτική επικοινωνιακής διαχείρισης όπως σε άλλες υποθέσεις, κοινώς πες-πες στο τέλος η υπόθεση θα κουράσει το ακροατήριο.

Έτσι, κατάφεραν να τη διατηρήσουν στο προσκήνιο για κάμποσους μήνες. Αν μάλιστα στο τέλος δεν προσφέροναν η JP Morgan και κάποιες άλλες να αγοράσουν πίσω τα δομημένα, θα μιλάγαμε ακόμη γι' αυτήν.

Αν έρθουμε όμως στο σήμερα:

Από τότε που έγινε γνωστό το μέγεθος του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας και ακολούθησαν οι υποβαθμίσεις της πιστοληπτικής διαβάθμισης της χώρας, οι αγορές έβαλαν στο μικροσκόπιο την ελληνική οικονομία.

Οποιοσδήποτε καταλαβαίνει από αγορές και πώς λειτουργούν θα συνιστούσε στην κυβέρνηση να κινηθεί γρήγορα και αποφασιστικά για να σβήσει τη φωτιά εν τη γενέσει της.

Κοινώς, να πάρει άμεσα δραστικά μέτρα που θα έπειθαν τις αγορές για την αποφασιστικότητα της νέας κυβέρνησης να αντιμετωπίσει μια δύσκολη κατάσταση. Το γεγονός ότι είχε ισχυρή νωπή λαϊκή εντολή διευκόλυνε τη λήψη τέτοιων αποφάσεων.

Λίγο καιρό πριν, στις αρχές Νοεμβρίου, η Ελλάδα δανειζόταν 7 δισ. ευρώ εκδίδοντας 15ετές ομόλογο με κοινοπρακτική έκδοση πληρώνοντας 142 μονάδες βάσης πάνω από τα αντίστοιχα επιτόκια της αγοράς (mid swaps).

Όμως, τα μέτρα θα είχαν πολιτικό και κοινωνικό κόστος και γι’ αυτό προφανώς η κυβέρνηση επέλεξε να αγνοήσει τη λογική των αγορών, υιοθετώντας τη λογική της πολιτικής προσέγγισης της κατάστασης, καθώς φοβόταν τις κοινωνικές αντιδράσεις.

Στο διάστημα που μεσολάβησε έγιναν διάφορα.

Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζει ασφαλώς η γνωστοποίηση ότι η χώρα επρόκειτο να δανειστεί, βγάζοντας 10ετές ομόλογο, με τα γνωστά αποτελέσματα, κοινώς την ώθηση προς τα πάνω της απόδοσής του στη δευτερογενή αγορά.

Πριν από λίγο καιρό ακούσαμε τον πρωθυπουργό να λέει σε συνέντευξή του στο BBC ότι η χώρα είχε αρκετά ρευστά διαθέσιμα μέχρι τα μέσα Μαρτίου και πως το μόνο που ζητούσε η Ελλάδα ήταν να δανείζεται με παρόμοια επιτόκια όπως άλλες χώρες της Ε.Ε.

Τα σχόλια πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα ή τουλάχιστον δεν προκάλεσαν ιδιαίτερη εντύπωση στη χώρα μας.

Δεν συνέβη όμως το ίδιο στο εξωτερικό, όπως μπορεί να διαβεβαιώσει οποιοσδήποτε έχει επαφές με ξένα funds και τράπεζες.

Αν και κάποιοι άλλοι είχαν φροντίσει νωρίτερα να διοχετεύσουν στα ΜΜΕ ότι τα διαθέσιμα έφθαναν μέχρι τα μέσα με τέλη Μαρτίου, κάτι τέτοιο δεν είχε ειπωθεί επωνύμως δημόσια.

"Στην Ελλάδα ίσως δεν δίνει κανείς σημασία σε τέτοιες δηλώσεις. Όμως, στο εξωτερικό δεν θεωρείται λογικό να θέλει να δανειστεί η Ελλάδα που έχει χαμηλότερο βαθμό πιστοληπτικής διαβάθμισης και μεγάλο πρόβλημα χρέους με το ίδιο επιτόκιο με το οποίο δανείζονται άλλες χώρες της ευρωζώνης", σχολίασε σχετικά στέλεχος μεγάλης ευρωπαϊκής τράπεζας την περασμένη Τετάρτη.

Δεν νομίζουμε ότι ο πρωθυπουργός εννοούσε αυτό ακριβώς που θα συμπέρανε όποιος ξένος άκουγε τη σχετική φράση. Άλλο ήθελε να πει. Θα έπρεπε λοιπόν κάποιος να το επισημάνει εγκαίρως και να αλλάξει η φράση, αλλά κάτι τέτοιο απαιτούσε γνώση από αγορές.

Δεν γνωρίζουμε αν τα πράγματα θα είχαν πάει κατ’ ευχήν ή τουλάχιστον πολύ καλύτερα αν ο κώδικας επικοινωνίας της κυβέρνησης με τις αγορές ήταν καλύτερος, αν και το πιστεύουμε ακράδαντα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η επιτυχία ενός κώδικα επικοινωνίας με τις αγορές εξαρτάται επίσης από τις πρωτοβουλίες και τα μέτρα που είναι κάποιος διατεθειμένος να πάρει για να την υποστηρίξει.

Σίγουρα, όμως, δεν θα είχαν πάει τόσο άσχημα.



Dr. Money

[email protected]  

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v