To πετρέλαιο ξανακαίει τις αγορές

Η συντριπτική πλειονότητα όσων προέβλεπαν πέρυσι την τωρινή τιμή του πετρελαίου είχε τόση τύχη όση κι εκείνοι που προέβλεπαν το τέλος της κρίσης φέτος το καλοκαίρι. Το ερώτημα είναι ποιος έχει δίκιο.

To πετρέλαιο ξανακαίει τις αγορές
Όλα τα είχαν οι χρηματιστηριακές αγορές, η κυριακάτικη συνάντηση κορυφής για το πετρέλαιο στην Jedda τους έλειπε.

Παρά τις υποσχέσεις της Σαουδικής Αραβίας, του μεγαλύτερου πετρελαιοπαραγωγού, για αύξηση της παραγωγής του πετρελαίου στο επίπεδο των 9,7 εκατ. βαρελιών την ημέρα από τον επόμενο μήνα, οι αγορές δύσκολα θα πειστούν ότι αυτή αρκεί από μόνη της για να βάλει τέρμα στο πετρελαϊκό ράλι.

Αν όμως συνδυαστούν με τη μείωση των 2/3 των επιδοτήσεων της τιμής του πετρελαίου που ανακοίνωσε η Κίνα στις 19 Ιουνίου και με παρόμοιες κινήσεις από την Ινδία, την Ινδονησία, τη Μαλαισία, την Ταϊβάν και τη Σρι Λάνκα, η εξίσωση της τιμής του πετρελαίου γίνεται πιο ενδιαφέρουσα.

Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τις μετοχές φάνηκε την Παρασκευή που το αργό κέρδισε έδαφος και η Wall Street υποχώρησε, με τον Dow Jones να σημειώνει πτώση κάτω από τις 11.850 μονάδες.

Έτσι οι ελπίδες που γέννησε η πτώση της τιμής του πετρελαίου την προηγούμενη Πέμπτη, όταν έγιναν γνωστά τα νέα από την Κίνα, δεν κράτησαν ούτε μία μέρα.

Αναμφισβήτητα, ο μαύρος χρυσός έχει τη δυνατότητα είτε να πυροδοτήσει ράλι στα χρηματιστήρια είτε να διαιωνίσει την πτώση τους, τροφοδοτώντας τον πληθωρισμό και δοκιμάζοντας τις αντοχές των κεντρικών τραπεζών στην αύξηση των επιτοκίων.

Τι θα γίνει εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την παγκόσμια ζήτηση και προσφορά πετρελαίου και ασφαλώς πολύ λιγότερο από τους κερδοσκόπους που είναι οι βολικοί αποδιοπομπαίοι τράγοι του συστήματος.

Για να κατανοηθεί τι ακριβώς συμβαίνει θα πρέπει να «σπάσει» η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου σε διάφορα κομμάτια.

Από τα 87 εκατ. βαρέλια πετρελαίου που καταναλώνονται ημερησίως σε παγκόσμια κλίμακα, τα 47 εκατ. περίπου προέρχονται από τις χώρες του ΟΟΣΑ και οι τιμές τους επηρεάζονται άμεσα από τη διεθνή τιμή του πετρελαίου.

Αυτό το κομμάτι της ζήτησης είναι εκείνο που ανάλογα με τις εκτιμήσεις κάθε οργανισμού είτε συρρικνώνεται είτε αναπτύσσεται με πολύ μικρό ρυθμό.

Άλλες χώρες που δεν ανήκουν στον ΟΟΣΑ και στη μεγάλη πλειονότητά τους δεν επιχορηγούν τις τιμές καταναλώνουν περί τα 15 εκατ. βαρέλια ημερησίως σύμφωνα με τον οργανισμό ΙΕΑ.

Το υπόλοιπο, δηλαδή περίπου 25 εκατ. βαρέλια ημερησίως, καταναλώνεται σε χώρες εκτός ΟΟΣΑ των οποίων ο προϋπολογισμός πληρώνει τη διαφορά της διεθνούς τιμής από τη χαμηλότερη που πληρώνουν οι κάτοικοι αυτών των χωρών.

Στην τελευταία κατηγορία ανήκουν χώρες της Ασίας, όπως η Κίνα και η Ινδία, αλλά και της Μέσης Ανατολής, όπως η Σαουδική Αραβία.

Όπως πιθανόν υποψιάζεστε, η κατανάλωση πετρελαίου σ’ αυτές τις χώρες αυξάνεται με πιο γρήγορους ρυθμούς αφού οι εγχώριες τιμές δεν έχουν καμία σχέση με τις διεθνείς.

Ακόμη λοιπόν κι αν υπάρξει μεγαλύτερη οικονομική επιβράδυνση παγκοσμίως δεν αποκλείεται η συνολική παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να μην επηρεαστεί αρκετά ώστε να πέσουν οι τιμές.

Ο λόγος; Το κομμάτι της ζήτησης από τις χώρες με τις επιχορηγούμενες τιμές μπορεί να αντισταθμίσει τη μείωση της ζήτησης πετρελαίου στις υπόλοιπες χώρες του πλανήτη.

Γι’ αυτόν τον λόγο η μείωση ή η εξάλειψη των επιχορηγήσεων στις τιμές πετρελαίου σ’ αυτές τις χώρες θεωρείται απαραίτητη.

Όσο αυτό δεν γίνεται και η κατάσταση στην πλευρά της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου δεν βελτιώνεται ριζικά θα χρειαστεί πιθανόν μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης πετρελαίου στις χώρες του ΟΟΣΑ (π.χ. Ευρώπη, ΗΠΑ κ.λπ.) για να συγκρατηθούν οι διεθνείς τιμές.

Όμως, το τελευταίο συνεπάγεται πιθανόν οικονομική ύφεση στη Δύση, αύξηση της ανεργίας και μείωση των κερδών των επιχειρήσεων, που δεν είναι ό,τι το καλύτερο για τις μετοχές.

Dr. Money

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v