Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η αναθεώρηση που μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω

Το επόμενο διάστημα αναμένεται μια αναθεώρηση που θα δείξει αν οι  τσέπες πολλών πολιτών θα ανακουφιστούν, θα πληγωθούν ή δεν θα επηρεαστούν καθόλου και δεν συνδέεται με το ΣτΕ ή οίκο αξιολόγησης.

Η αναθεώρηση που μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω

Αν ήμασταν κυβερνητικά στελέχη, θα καθόμασταν σε αναμμένα κάρβουνα. Κι αυτό γιατί σε λίγες μέρες δεν θα πληροφορηθούμε απλά τα αποτελέσματα της τακτικής αναθεώρησης της ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία της οικονομίας, που βασίζεται σε επικαιροποίηση των στοιχείων από τις ίδιες πηγές. Θα πληροφορηθούμε τα αποτελέσματα της αναθεώρησης-ορόσημου (benchmark)  της Eurostat, που γίνεται κάθε 5 χρόνια με την εισαγωγή νέων πηγών, μεθόδων, κανονισμών και έτους βάσης. 

Τέτοιες αναθεωρήσεις μπορεί να προκαλέσουν σημαντικές μεταβολές στους εθνικούς λογαριασμούς. Στην προκειμένη περίπτωση, η αναθεώρηση θα μπορούσε να ανατρέψει πολλά δεδομένα στο δημοσιονομικό μέτωπο, είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο. Θα μπορούσε επίσης να αφήσει την κατάσταση αμετάβλητη. 

Ως γνωστόν, η Ελλάδα έχει αναλάβει τη δέσμευση απέναντι στους δανειστές να παράγει πρωτογενές πλεόνασμα ίσο με 3,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2022, με αντάλλαγμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Τυχόν σημαντική μεταβολή του ΑΕΠ είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αξιοσημείωτες αποκλίσεις από τον στόχο.

Μετά τις διανομές των αποκαλούμενων «κοινωνικών» μερισμάτων και άλλων παροχών, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται πως κινείται προ της περιοχής του 3,6%-3,7% το 2019 ενώ εκτιμάται πως διαμορφώθηκε κοντά στο 3,8% το 2018. 

Επομένως, αν η αναθεώρηση βγάλει αρκετά χαμηλότερο ΑΕΠ σε σύγκριση με το εκτιμώμενο, ο λόγος του πρωτογενούς πλεονάσματος ως προς το «νέο» ΑΕΠ θα είναι υψηλότερος, δίνοντας τη δυνατότητα στην κυβέρνηση για νέες παροχές.

Αντίθετα, αν η αναθεώρηση αναδείξει αρκετά υψηλότερο ΑΕΠ σε σύγκριση με την τωρινή εκτίμηση, το πρωτογενές πλεόνασμα μπορεί να υποχωρήσει κάτω από τον στόχο του 3,5% και η κυβέρνηση να βρεθεί στη δύσκολη θέση να λάβει μέτρα.     

Γι’ αυτό τον λόγο θεωρούμε πως το αποτέλεσμα της αναθεώρησης των εθνικών λογαριασμών μπορεί να είναι καταλυτικό στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής τους επόμενους μήνες. Κι ασφαλώς να επηρεάσει τον σχεδιασμό για τον προϋπολογισμό του 2020.      

Η ΕΛΣΤΑΤ έχει ανακοινώσει την αναθεώρηση των Ετήσιων Εθνικών Λογαριασμών (Πρόγραμμα Διαβίβασης ESA 2010) τον Οκτώβριο  και την αναθεώρηση των Ετήσιων Μη Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών Θεσμικών Τομέων (Πρόγραμμα Διαβίβασης ESA 2010) εντός του Νοεμβρίου.  

Σημείωση: Το 2014 το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών (ESA 2010) αντικατέστησε το προηγούμενο ESA 1995, «προκειμένου να προσαρμοστούν οι εθνικοί λογαριασμοί στο νέο οικονομικό περιβάλλον, τις εξελίξεις στη μεθοδολογική έρευνα και τις ανάγκες των χρηστών».


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v