Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπορικός πόλεμος ή show;

Οι χειρισμοί του Τραμπ στο θέμα των εμπορικών δασμών θυμίζουν δικούς του σε real estate ντιλ. Η τακτική έχει πολιτικούς αποδέκτες. Όμως, η αντίδραση των Βρυξελλών δείχνει ότι ίσως αποφέρει  οφέλη στις ΗΠΑ.

Εμπορικός πόλεμος ή show;

Πολύς θόρυβος για το τίποτε;

Αν μη τι άλλο, αυτό έδειξε η αντίδραση των αγορών στην επιβολή δασμών σε κινεζικά προϊόντα ύψους 34 δισ. δολαρίων από τις ΗΠΑ και η προαναγγελθείσα ανταπάντηση της Κίνας.

Κι όμως, πολλοί ανησυχούν ότι αυτή η κίνηση ίσως σηματοδοτεί την έναρξη ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου.

Και οι εμπορικοί πόλεμοι, ισχυρίζονται, δεν έχουν νικητές.

Σε αντίθεση με τους στρατιωτικούς πολέμους,  εδώ δεν πυροβολείς μόνο τον αντίπαλο, πυροβολείς επίσης τον εαυτό σου.

Ο πρόεδρος Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι οι εμπορικοί πόλεμοι είναι εύκολο να κερδηθούν, έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να επιβάλει υψηλότερους δασμούς σε εισαγόμενα κινεζικά προϊόντα αξίας 500 δισ. δολαρίων.

Οσες δηλαδή ήταν οι κινεζικές εισαγωγές στις ΗΠΑ το 2017.

Για κάποιους από τους αντιπάλους του Τραμπ, όλα αυτά δείχνουν ότι εφαρμόζει τακτικές στο παγκόσμιο εμπόριο που υιοθετούσε όταν έκλεινε ντιλ σε ακίνητα.  

Κοινώς, δεν επιδιώκει απλά να κλείσει το ντιλ στην καλύτερη δυνατή τιμή για τον ίδιο. Επιδιώκει επίσης να συντρίψει τον αντίπαλο, παρατηρούν.

Ο χρόνος θα δείξει αν έχουν δίκιο.

Την ίδια στιγμή που ο Τραμπ δεν διστάζει να τα βάλει με την ΕΕ, λέγοντας ότι είναι «εξίσου κακή με την Κίνα», κάνοντας ειδική αναφορά στις εισαγωγές Μερσεντές στις ΗΠΑ.

Εχει δίκιο;

Μάλλον, είναι η απάντηση, από τη στιγμή που η ΕΕ επιβάλλει δασμούς 10% στα εισαγόμενα αμερικανικά αυτοκίνητα και οι ΗΠΑ μόλις 2,5% στα εισαγόμενα από την ΕΕ.

Θορυβημένες οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται πως έπεισαν τις κυβερνήσεις τους, π.χ. Βερολίνο, να διαπραγματευθούν την πλήρη εξάλειψη των δασμών στα αυτοκίνητα από και προς τις ΗΠΑ.

Ο πρόεδρος της Κομισιόν κ. Γιούνκερ αναμένεται να υποβάλει την πρόταση εντός του μήνα, σε μια προσπάθεια να πείσει τον Τραμπ να μην επιβάλει δασμούς σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.

Αν συμβεί, ο Τραμπ δεν θα έχει κερδίσει πόντους μόνο με εκείνους που τον ψήφισαν αλλά με πολύ περισσότερους, γιατί θα μπορεί να ισχυρισθεί ότι κάνει πράξη το προεκλογικό σλόγκαν η «Αμερική Πρώτα».

Κι όλα αυτά με μια οικονομία, η πορεία της οποίας έχει διαψεύσει πολλούς, καθώς συνεχίζει να αναπτύσσεται, υποβοηθούμενη από τη μείωση των φόρων και των κανονισμών στις επιχειρήσεις.

Αναμφισβήτητα, η αξία των προϊόντων στα οποία έχουν επιβληθεί δασμοί μέχρι στιγμής είναι μικροσκοπική συγκρινόμενη με το ΑΕΠ των εμπλεκόμενων χωρών και την αξία του παγκόσμιου εμπορίου.

Ακόμη και η Κίνα ίσως δεν είναι τόσο ευάλωτη καθώς το 20% περίπου των εξαγωγών της κατευθύνεται στις ΗΠΑ.

Αυτό πιθανόν εξηγεί την υποτονική αντίδραση των αγορών στις ανακοινώσεις για τους δασμούς μέχρι στιγμής, παρότι ελλοχεύει ο κίνδυνος του εισαγόμενου πληθωρισμού και της αντίδρασης της Fed.

Όμως, τίποτε δεν έχει τελειώσει, από τη στιγμή που κανείς δεν ξέρει το βασικό.

Πρόκειται για κινήσεις τακτικής του Τραμπ, με στόχο την επίτευξη του καλύτερου δυνατού εμπορικού ντιλ και την ικανοποίηση των ψηφοφόρων του;

Ή μήπως δεν υπάρχει κάποια στρατηγική του Τραμπ για την έξοδο των ΗΠΑ από τις εμπορικές αψιμαχίες με άλλες χώρες;


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v