Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί το ΔΝΤ δεν θα ζητήσει νέα μέτρα για το 2018!

Το ΔΝΤ εκτιμά πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα υπολείπεται αρκετά του στόχου το 2018, πυροδοτώντας σενάρια για νέα μέτρα. Όμως, μια ψύχραιμη ανάγνωση δείχνει πως αυτό δεν είναι το πιθανότερο σενάριο.  

Γιατί το ΔΝΤ δεν θα ζητήσει νέα μέτρα για το 2018!
Σύμφωνα με τη χθεσινή έκθεση Fiscal Monitor, το ΔΝΤ εκτιμά πως τα έσοδα θα ξεπεράσουν τις πρωτογενείς δαπάνες του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης κατά 1,7% του ΑΕΠ φέτος, 2,2% το 2018 και 3,5% από το 2019 και μετά.

Πολλοί ερμήνευσαν την απόκλιση μεταξύ της πρόβλεψης και του στόχου για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 ως  ενδεικτικό της πρόθεσης του Ταμείου να θέσει θέμα νέων μέτρων κατά τη διαπραγμάτευση της τρίτης αξιολόγησης.

Κι αυτό παρότι πηγές του ΔΝΤ φέρονται να έχουν πει στους ανταποκριτές των ελληνικών μέσων στην Ουάσινγκτον ότι δεν πρόκειται να ζητήσει νέα μέτρα, καθότι η πρόβλεψη είναι συνεπής με τον στόχο στο δικό του πρόγραμμα με την Ελλάδα, που εγκρίθηκε επί της αρχής από το ΔΣ του Ταμείου τον Ιούλιο.

Εμείς τείνουμε να πιστέψουμε τους αξιωματούχους του ΔΝΤ ενώ επιπλέον θεωρούμε πιθανό το Ταμείο να αναθεωρήσει ανοδικά τις εκτιμήσεις του για το 2017 και κατά συνέπεια το 2018, τους επόμενους μήνες.

Κοντολογίς, μας φαίνεται δύσκολο να μην υπερβεί το πλεόνασμα το 2% του ΑΕΠ φέτος έναντι πρόβλεψης για 1,7% του Ταμείου για συγκεκριμένους λόγους, π.χ. ΕΦΚΑ, μερικοί εκ των οποίων δεν θα επαναληφθούν το 2018.

Αν λοιπόν το ΔΝΤ πεισθεί πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 2,2% του ΑΕΠ φέτος (προσχέδιο), είναι λογικό να αναθεωρήσει την πρόβλεψη για το πλεόνασμα του 2018 μεταξύ 2,5% και 2,7% του ΑΕΠ.

Κάτι τέτοιο θα περιορίσει μεν τη θεωρητική απόκλιση μεταξύ στόχου και πρόβλεψης το 2018, αλλά  δεν θα την κλείσει.

Και ναι μεν το ΔΝΤ δεν θα ζητήσει νέα μέτρα για το 2018, όπως έλεγαν χθες οι αξιωματούχοι του, γιατί δεν χρειάζεται στο δικό του πρόγραμμα.

Όμως, το ΔΝΤ λειτουργεί επίσης ως σύμβουλος στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα.

Επομένως, οποιαδήποτε αξιολόγηση θα πρέπει να έχει τη δική του έγκριση για να περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Γερμανικής  Βουλής, που τη θεωρεί απαραίτητη.

Ακόμη κι αν δεν έχει βάλει ούτε ένα ευρώ, αφού δεν είναι καθόλου πιθανό να ικανοποιήσουν οι Ευρωπαίοι τις απαιτήσεις του για σημαντική ελάφρυνση του ελληνικού  χρέους, ώστε να καταστεί φερέγγυο.

Είναι λοιπόν πιθανό να το εκμεταλλευθεί για να φέρει ένα χρόνο νωρίτερα, το 2019, το μέτρο της μείωσης του αφορολόγητου μαζί με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.

Δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα ζητήσει κάτι τέτοιο, αν και δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο να συμβιβασθεί με κάτι άλλο.   

Κι αυτό γιατί το ΔΝΤ θα μπορεί να δικαιολογήσει το πράσινο φως, επικαλούμενο τον δημοσιονομικό κόφτη για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και να πάρει κάτι άλλο, με την ελληνική πλευρά να επιμένει ότι ο κόφτης δεν θα χρειασθεί.

Μ’ αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να φθάσουμε στο τέλος του τρίτου προγράμματος με τον ESM να εξαγοράζει το υπόλοιπο του δανείου  του Ταμείου προς την Ελλάδα και το ΔΝΤ να αποχωρεί.

Μέχρι τότε έχουμε δρόμο.

Εν τω μεταξύ θα πρέπει να περάσουμε από τις συμπληγάδες της αξιολόγησης/αξιολογήσεων, με το ΔΝΤ να παίζει τον κλασικό ρόλο του.

Πάντως, το Ταμείο δεν είναι πιθανό να ζητήσει έξτρα δημοσιονομικά μέτρα για το 2018, εξαιτίας της απόκλισης μεταξύ της εκτίμησης και του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα, κατά την άποψή μας.

Αφενός, γιατί δεν χρειάζεται με βάση το δικό του πρόγραμμα και αφετέρου, γιατί υπάρχει ο δημοσιονομικός κόφτης για το ευρωπαϊκό    

Θα ζητήσει όμως άλλα πράγματα στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων και πιθανόν μεταφορά της μείωσης του αφορολόγητου στο 2019 από το 2020 συν τη μετάθεση των αντίμετρων για κάμποσα χρόνια μετά.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v