Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aγορές: Η αγωνία ”χτυπάει” κόκκινο

Η χθεσινή μεγάλη πτώση της Σοφοκλέους και των μεγάλων ξένων αγορών υπενθύμισε σε πολλούς επενδυτές κάτι που είχαν ξεχάσει. Το ρίσκο. Η επανατιμολόγησή του έφερε αναταράξεις στα χρηματιστήρια, όμως τι θα συμβεί από εδώ και πέρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις επιπτώσεις που θα έχει στα καύσιμα των αγορών.

Aγορές: Η αγωνία ”χτυπάει” κόκκινο
Ο Γενικός Δείκτης του Χρηματιστηρίου Αθηνών υποχώρησε χθες 1,78%, πέφτοντας κάτω από τις 5.000 μονάδες, ενώ οι μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές κατέγραψαν απώλειες 3% περίπου.

Δεν ήταν μια καλή μέρα για τις μετοχές, σε αντίθεση με τα κρατικά ομόλογα οι τιμές των οποίων έκαναν ράλι.

Αν οι ευρωπαϊκές αγορές περίμεναν χέρι βοηθείας από τη μητέρα όλων των αγορών που έκλεινε λίγες ώρες αργότερα μάλλον θα απογοητεύτηκαν.

Οι αμερικανικοί δείκτες Dow Jones και S&P 500 δεν βοήθησαν καθόλου, αφού σημείωσαν τη δεύτερη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση από την αρχή της χρονιάς. Η προηγούμενη ήταν στα τέλη Φεβρουαρίου.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το άνοιγμα των ευρωπαϊκών χρηματιστηριακών αγορών σήμερα το πρωί δεν αναμένεται να είναι το καλύτερο.

Ως συνήθως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις αναζητούνται οι λόγοι που οδήγησαν στην πτώση. Στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι καθόλου δύσκολο να διαπιστωθούν.

Το επιπλέον επιτόκιο (spread) που πληρώνουν οι επιχειρήσεις χαμηλής πιστοληπτικής ικανότητας πάνω από τα κρατικά ομόλογα αντίστοιχης λήξης για να δανειστούν ”ανοίγει” εδώ και αρκετό καιρό, όμως λίγοι έδιναν σημασία.

Ίσως γιατί ακόμη και μετά τη διεύρυνση τα spreads συγκρίνονται ευνοϊκά με τον ιστορικό μέσο όρο τους.

Η αύξηση του δανεισμού των επιχειρήσεων και οι ανησυχίες για την κατάσταση στην αμερικανική αγορά στεγαστικών δανείων χαμηλής φερεγγυότητας αναφέρονταν συχνά ως οι κύριες αιτίες της διεύρυνσης των spreads.

Ήταν απλώς θέμα χρόνου για να γίνει αντιληπτό ότι τα spreads είχαν ανοίξει αρκετά, σηματοδοτώντας την επανατιμολόγηση του ρίσκου από την αγορά χρέους.

Η αδυναμία της Chrysler και της Alliance Boots Plc να βρουν αγοραστές για δάνεια ύψους 20 δισ. δολαρίων που είχαν πάρει για να χρηματοδοτήσουν τις εξαγορές τους απλώς ανέδειξε το θέμα.

Κι όπως ήταν φυσικό αρκετοί θυμήθηκαν ότι ένας από τους λόγους που οι τιμές των μετοχών βρίσκονται στα σημερινά επίπεδα είναι οι εξαγορές επιχειρήσεων οι οποίες χρηματοδοτούνται αρκετές φορές με την έκδοση ομολόγων χαμηλής πιστοληπτικής ικανότητας.

Εξ ου και οι μαζικές ρευστοποιήσεις μετοχών.

Αναμφίβολα, μια επανατιμολόγηση του ρίσκου από τις αγορές είναι απαραίτητη για να συνεχιστεί σε πιο σταθερή βάση η ανοδική πορεία των μετοχών που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2003.

Κι όπως κάθε επανατιμολόγηση ρίσκου, έτσι και η τωρινή θα οδηγήσει σε χρηματιστηριακές αναταράξεις.

Όμως οι αναταράξεις δεν ρίχνουν αεροπλάνα, εκτός κι αν τα τελευταία πάθουν βλάβη ή ξεμείνουν από καύσιμα.

Όσον αφορά το ενδεχόμενο βλάβης, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πιθανό με βάση τις σημερινές τάσεις των κερδών των επιχειρήσεων στην Ευρώπη και Στις ΗΠΑ.

Το ερώτημα λοιπόν είναι αν η επανατιμολόγηση του ρίσκου θα οδηγήσει τα πράγματα εκεί όπου κανένας μάνατζερ private equity δεν θα επιθυμούσε.

Κοινώς, να κλείσει η κάνουλα της ρευστότητας η οποία έχει δώσει στις μετοχές τα καύσιμα που χρειάζονταν για να ανέβουν στα σημερινά επίπεδα τιμών.

Όμως, τα private equity έχουν σηκώσει δεκάδες δισ. ευρώ ή δολάρια από την αγορά το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Επιπλέον, θα ήταν μάλλον παράδοξο να μην είχαν εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση από τις τράπεζες για εξαγορές επιχειρήσεων πριν τις κάνουν.

Ακόμη λοιπόν κι αν οι τράπεζες σφίξουν τα λουριά ως αποτέλεσμα των ζημιών που θα υποστούν από τις διάφορες χρηματοδοτήσεις τις οποίες έχουν δώσει σε πλειάδα εταιριών και τη βουτιά της αμερικανικής αγοράς στεγαστικών δανείων χαμηλής φερεγγυότητας, η κάνουλα της ρευστότητας δεν θα κλείσει.

Επομένως, θα χρειαστούν κι άλλοι λόγοι για να μην έχουν οι χρηματιστηριακές αγορές καύσιμα.

Βίαιες αναταράξεις λοιπόν μπορεί να υπάρξουν. Βουτιά χωρίς γυρισμό όμως είναι μάλλον απίθανο σε μια εποχή υψηλών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης.

Dr. Money

[email protected]


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v