Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο μεγάλος εχθρός είναι ο λαϊκισμός!

Yπάρχουν διάφοροι τρόποι για να κατρακυλήσει μια χώρα στην οικονομική άβυσσο. Ένας από αυτούς είναι η εφαρμογή πολιτικών που δεν αφήνουν το κόστος να φανεί βραχυπρόθεσμα αλλά το μεταθέτουν, ακόμη μεγαλύτερο, στο μέλλον.

Μπορεί να διαφωνούμε, όμως σεβόμαστε τη θέση όλων εκείνων των βουλευτών που πρωτοστάτησαν στο ΟΧΙ του δημοψηφίσματος και αρνήθηκαν, επικαλούμενοι λόγους αρχής, να ψηφίσουν το πρώτο σετ των προαπαιτούμενων μέτρων στη Βουλή.

Το ίδιο θα συμβεί αν οι ίδιοι αποφασίσουν να καταψηφίσουν το δεύτερο πακέτο μέτρων την Τετάρτη.

Όμως, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για κάποιους άλλους, και εξηγούμαστε.

Ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή οι φορολογούμενοι, επιχορηγεί, καλύπτοντας εν μέρει τις δαπάνες των δημόσιων συγκοινωνιών.

Η επιχορήγηση είναι μειωμένη φέτος στο πλαίσιο του σχεδιασμού που είχε γίνει στο 2ο μνημόνιο για την επίτευξη μεγαλύτερων πρωτογενών πλεονασμάτων.

Είναι προφανές ότι τα περιθώρια ν' αλλάξει αυτό και να αυξηθεί η επιχορήγηση είναι σχεδόν ανύπαρκτα.

Από την άλλη πλευρά, είναι οικονομικά σωστό, η όποια επιπλέον επιβάρυνση να αφορά τους χρήστες των συγκοινωνιών κι όχι το κοινωνικό σύνολο.

Όμως, από τότε που κηρύχτηκε το δημοψήφισμα, έχουμε γίνει μάρτυρες μιας λαϊκιστικής πολιτικής στα δημόσια, μέσα μαζικής μεταφοράς με τη δωρεάν μετακίνηση του κόσμου.

Μια δωρεάν μετακίνηση που δεν αφορούσε μονάχα την Κυριακή του δημοψηφίσματος αλλά μια μεγαλύτερη χρονική περίοδο με αποτέλεσμα τις απώλειες εσόδων που αργά ή γρήγορα θα κληθούν να καλύψουν οι φορολογούμενοι ή και οι χρήστες.

Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ερμήνευσαν τη σχετική απόφαση του αρμόδιου υπουργείου όταν πρωτοβγήκε ως ένα τρόπο σιγονταρίσματος της κυβερνητικής θέσης υπέρ του ΟΧΙ.

Όμως, η παράταση της σχετικής απόφασης μετά το δημοψήφισμα ήταν δύσκολο να εξηγηθεί.

Φτάσαμε λοιπόν στο σημείο να ψηφίζει η Βουλή τη μη δημοφιλή αύξηση του ΦΠΑ στις μεταφορές στο 23% και να μην εφαρμόζεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς για τεχνικούς λόγους.

Μάλιστα, ο αρμόδιος υπουργός άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο κάτι τέτοιο να γίνει αρκετές εβδομάδες αργότερα αντί να δώσει στη δημοσιότητα ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του μέτρου.

Αντίθετα, η τοποθέτηση του υπουργού έδωσε την αφορμή σε αρκετούς να το συνδέσουν με το ενδεχόμενο διεξαγωγής πρόωρων εκλογών το φθινόπωρο.

Είναι σαφές ότι ο λογαριασμός θα πληρωθεί στο τέλος και θα είναι πιο μεγάλος είτε για τους φορολογούμενους, είτε για τους χρήστες, είτε και για τους δυο.

Όμως, δεν είναι μόνο το κόστος από τις δωρεάν μετακινήσεις και τη διαφαινόμενη απροθυμία προσαρμογής της τιμής των εισιτηρίων στον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ σε αντίθεση με άλλα μέσα μεταφοράς.

Ένα άλλο σοβαρό θέμα που έχει προκύψει είναι εκείνο με την εξίσωση, ουσιαστικά, της φορολόγησης των αγροτών με τους υπολοίπους.

Κι αυτό γιατί βουλευτές τόσο του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και της ΝΔ φέρονται αποφασισμένοι να καταψηφίσουν ή να απέχουν από την ψηφοφορία της Τετάρτης για την ψήφιση του νέου πολυνομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα.

Κατανοούμε τη στάση των βουλευτών της ΝΔ κι άλλων ίσως κομμάτων της αντιπολίτευσης από αγροτικές περιοχές που αντιδρούν, λέγοντας ότι δεν μπορεί να εμφανίζονται εκείνοι ως οι κακοί της υπόθεσης και αρκετοί βουλευτές της συμπολίτευσης ως οι καλοί.

Όμως, πρόκειται για ένα μέτρο που υπακούει στη λογική της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με δίκαιο και σωστό τρόπο, κατανέμοντας πιο σωστά το βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Είναι κάτι που θα έπρεπε να είχε συμβεί προ πολλού αν οι βουλευτές της συμπολίτευσης, π.χ. ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είχαν το θάρρος να ψηφίσουν παρόμοιες διατάξεις στο παρελθόν έστω κι αν οι συνάδελφοί τους από τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν τότε στα κάγκελα.

Με τους 9 και πλέον από 10 αγρότες να δηλώνουν εισόδημα κάτω από 400 ευρώ τον μήνα και αρκετούς να είναι τύποις αγρότες αφού είναι μόνιμοι κάτοικοι μεγαλουπόλεων είναι σαφές ότι υπάρχει πρόβλημα.

Οφείλουν λοιπόν όλοι να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και να μην σταθούν εμπόδιο σ' ένα μέτρο που θίγει μεν κάπου 1 εκατ. άτομα αλλά είναι δίκαιο.

Μάλιστα, το γεγονός ότι παρόμοιες διατάξεις δεν θεσπίσθηκαν στο παρελθόν έδωσε την ευκαιρία στους αγρότες να απολαμβάνουν ένα πολύ καλύτερο φορολογικό καθεστώς συγκριτικά με τους υπολοίπους.

Τόσο οι δωρεάν μετακινήσεις στα δημόσια μέσα συγκοινωνιών και η διαφαινόμενη καθυστέρηση στην αναπροσαρμογή του ΦΠΑ στα εισιτήρια όσο και οι αντιδράσεις στην προσπάθεια διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με αφορμή το θέμα των αγροτών δείχνουν κάτι ανησυχητικό.

Ο λαϊκισμός ζει και βασιλεύει ακόμη στον πολιτικό λόγο και πράξη.

Δεν είναι καλό σημάδι.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v