Kατασκευές: Οι γάμοι που έρχονται

Οι φήμες που κυκλοφορούν στην αγορά αλλά και αρκετοί από τους συμμετέχοντες σε αυτήν προεξοφλούν γάμους μεταξύ εταιριών στον κατασκευαστικό κλάδο. Το θέμα είναι ποιοι, πότε και γιατί μπορούν να παντρευτούν.

Kατασκευές:  Οι γάμοι που έρχονται
Οι περισσότερες φήμες θέλουν τις μεγάλες εταιρίες του κατασκευαστικού κλάδου να εξαγοράζουν τις μικρότερες.

Υπό κάποιες αυστηρές προϋποθέσεις, αυτές οι φήμες ίσως είχαν νόημα για μία ή δύο το πολύ μικρότερες εταιρίες, αν και οι ειδήμονες θα επιχειρηματολογούσαν ότι ούτε αυτές έχουν τύχη.

Ο λόγος είναι απλός.

Οι μεγάλοι του κλάδου δεν έχουν ανάγκη να εξαγοράσουν μικρές εταιρίες που έχουν μεγάλες υποχρεώσεις, έστω κι αν οι τελευταίες έχουν σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο, από τη στιγμή που χαρακτηρίζεται από χαμηλά έως αρνητικά περιθώρια κέρδους.

Οι επιχειρηματικοί γάμοι στον κατασκευαστικό κλάδο έχουν νόημα όταν υπάρχει συμπληρωματικότητα σε ικανοποιητικό βαθμό.

Ο γάμος της Ελληνικής Τεχνοδομικής με την Παντεχνική ήταν χρήσιμος γιατί υπήρχε επικάλυψη στον τομέα των παραχωρήσεων. Οι δύο εταιρίες κατέχουν συνολικά κοντά στο 50% της Αττικής Οδού και επομένως μπορεί να γίνει η πλήρης ενοποίηση της τελευταίας.

Επιπλέον είχαν συμμετοχή από κοινού σε έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, και συμμετοχή στο Ρίο-Αντίρριο.

Με βάση το κριτήριο της συμπληρωματικότητας, οι μικρές εταιρίες δεν έχουν κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα να προσφέρουν στις μεγάλες, δηλαδή στην Ελληνική Τεχνοδομική, στην J&P Avax και στη ΓΕΚ-Τέρνα.

Αντίθετα, θα είχε μεγαλύτερο νόημα αν υπήρχαν παντρειές μεταξύ των μεγάλων γιατί θα δημιουργούνταν μεγαλύτεροι όμιλοι που θα ήταν πιο ευδιάκριτοι στα ραντάρ των ξένων θεσμικών και θα είχαν να επιδείξουν οικονομικά μεγέθη που θα ήταν υπολογίσιμα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι από τους τρεις μεγάλους ομίλους, η ΓΕΚ-Τέρνα θα μπορούσε να ”κολλήσει” ευκολότερα σε έναν από τους άλλους δύο μεγάλους ομίλους ή και με τους δύο μαζί.

Ο λόγος είναι απλός. Μπορεί να εισφέρει κάτι, τον τομέα της ενέργειας, που οι άλλοι ουσιαστικά δεν έχουν. Κάποιος θα μπορούσε να προσθέσει τα έργα παραχώρησης, όμως η ΓΕΚ-Τέρνα ουσιαστικά τώρα κάνει μπάσιμο εκεί σε συνεργασία με ισπανικούς ομίλους, έχοντας μειοψηφικό ποσοστό.

Η συγχώνευση της J&P Avax με τη μητρική της εταιρία J&P Overseas θα είχε επίσης νόημα από τη σκοπιά ενός επενδυτή γιατί τα μεγέθη θα ήταν πολύ μεγαλύτερα και η εισηγμένη εταιρία πιο διεθνοποιημένη.

Δεν είναι όμως σίγουρο ότι οι βασικοί μέτοχοι των δύο εταιριών βλέπουν τα πράγματα με το ίδιο μάτι, έχοντας μάλιστα να επιδείξουν δεκαετίες επιτυχούς παρουσίας σε πολλές ξένες αγορές χωρίς τις σκοτούρες μιας εισηγμένης εταιρίας.

Ακόμη κι ο γάμος της Ελληνικής Τεχνοδομικής με την J&P Avax θα είχε νόημα.

Οι δύο όμιλοι συμμετέχουν με μεγάλα ποσοστά σε πολλά έργα παραχωρήσεων, ενώ έχουν κατέβει από κοινού σε δημόσια έργα, κυρίως σιδηροδρομικά, τα τελευταία χρόνια και ακολουθούν μια πολιτική διεθνοποίησης των εργασιών τους.

Εξυπακούεται ότι το ίδιο ισχύει για τον τριπλό γάμο Ελληνικής Τεχνοδομικής, J&P Avax και ΓΕΚ-Τέρνα.

Όμως, κάθε πράγμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο, λέει η παροιμία.

Το ίδιο ισχύει για τους γάμους μεταξύ των μεγάλων του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου.

Δεν υπάρχει λόγος να προχωρήσουν σε κάτι τέτοιο αν δεν κατακαθίσει πρώτα η σκόνη των έργων παραχωρήσεων στην Ελλάδα και δεν κάνουν κι άλλα βήματα στον τομέα της διεθνοποίησης των εργασιών τους.

Από τη στιγμή που τα έργα παραχωρήσεων στο εσωτερικό εκτιμάται ότι θα έχουν ανατεθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2008, είναι εύλογο να περιμένει κανείς ότι μεγάλος γάμος δεν θα γίνει μέχρι τότε.

Μέχρι τότε θα προσπαθούν όλοι να πλασαριστούν όσο το δυνατόν καλύτερα έτσι ώστε να έχουν το πάνω χέρι όταν έρθει η ώρα να συγκριθούν οι αποτιμήσεις τους και υπάρχει καλύτερη ορατότητα κερδών μεσοπρόθεσμα.

Η λογική λοιπόν υποστηρίζει ότι γάμοι θα γίνουν στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο. Αντίθετα, όμως, απ’ αυτό που περιμένουν πολλοί, θα είναι γάμοι μεταξύ των μεγάλων ομίλων της χώρας αλλά η ώρα τους δεν έχει έρθει ακόμη.

Dr. Money

[email protected]


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v