Concordia: Η επόμενη ημέρα μετά την τραγωδία

Έξι νεκροί, 70 τραυματίες και 40 αγνοούμενοι από το ναυάγιο του Concordia. Πολλά τα ερωτήματα για την ασφάλεια των υπερκρουαζιερόπλοιων και την πορεία του κλάδου. Ζημίες εκατομμυρίων για Carnival και ασφαλιστικές.

Concordia: Η επόμενη ημέρα μετά την τραγωδία
Έξι νεκροί, 70 τραυματίες και 40 αγνοούμενοι είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός από το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Concordia  στην Ιταλία. Πολλά τα ερωτήματα για τις κινήσεις του καπετάνιου, την ασφάλεια των υπερκρουαζιερόπλοιων, αλλά και για τον οικονομικό αντίκτυπο της τραγωδίας.

Οι έρευνες των σωστικών συνεργείων συνεχίζονται, όμως ο εντοπισμός ακόμη ενός νεκρού σβήνει τις ελπίδες να εντοπιστούν επιζώντες. Αυτό που προκαλεί μεγάλη ανησυχία είναι πως, παρότι οι πυροσβέστες και οι δύτες έλεγξαν το πλοίο, με το μπλακ άουτ μετά την πρόσκρουση του Concordia σε ύφαλο, οι πόρτες στις καμπίνες μπλόκαραν και αν υπήρχαν μέσα επιβάτες δεν μπορούσαν να βγουν.

«Αυτήν τη στιγμή, προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματος», δήλωσε ο πρόεδρος της Carnival Mickey Arison και συμπλήρωσε: «Λυπούμαστε βαθύτατα γι' αυτό το τραγικό γεγονός και η καρδιά μας είναι σε όλους που έχουν επηρεαστεί και ειδικότερα στις οικογένειες και στους αγαπημένους εκείνων που έχασαν τη ζωή τους».

Γεγονός, όμως, είναι πως τα ερωτήματα είναι πολλά.

Οι εισαγγελικές αρχές προσπαθούν να συμπληρώσουν τα κομμάτια του παζλ και επικεντρώνονται στις κινήσεις του καπετάνιου Francesco Schettino, ο οποίος συνελήφθη την Κυριακή. Θέλουν να μάθουν γιατί εξέπεμψε σήμα κινδύνου SOS και διέταξε την εκκένωση του πλοίου μία ώρα μετά την πρόσκρουση του πλοίου σε ύφαλο. Παράλληλα, υπάρχουν αναφορές ότι το λιμενικό δεν ενημερώθηκε από τον καπετάνιο του Τζίλιο, αλλά από ανήσυχους επιβάτες που τηλεφωνούσαν με τα κινητά τους τηλέφωνα, καθώς ο καπετάνιος είχε αναφέρει μόνο το ηλεκτρικό πρόβλημα.

Ο εισαγγελέας του Grosseto, Francesco Verusio, δήλωσε στη δημόσια τηλεόραση της Ιταλίας πως «ο πλους δεν ήταν σωστός». Πολλοί αυτόπτες μάρτυρες, καθώς και το Λιμενικό Σώμα της Τοσκάνης τόνισαν πως το κρουαζιερόπλοιο έπλεε πολύ κοντά στις ακτές του μικρού νησιού Giglio, στη νότια Τοσκάνη. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις, ο κυβερνήτης θέλησε να επαναλάβει ένα ναυτικό έθιμο που ονομάζεται στα ιταλικά "inchino", σύμφωνα με το οποίο το πλοίο θα χαιρετούσε του κατοίκους του νησιού πλέοντας παράλληλα με τις ακτές και έχοντας τα φώτα του αναμμένα και τις σειρήνες του να σημαίνουν τον χαιρετισμό.

Την ίδια στιγμή, η βρετανική εφημερίδα Guardian δημοσιεύει άρθρο σύμφωνα με το οποίο το ναυάγιο ενδέχεται να προκλήθηκε από βλάβη στα ηλεκτρικά συστήματα του πλοίου. Η εφημερίδα επικαλείται μαρτυρίες σύμφωνα με τις οποίες λίγο πριν από τη σύγκρουση με τον ύφαλο στα ανοιχτά της Τοσκάνης ακούστηκε έκρηξη από το μηχανοστάσιο.

Εκτός από τις κινήσεις του καπετάνιου, όμως, εγείρονται ευρύτερα ερωτήματα ασφαλείας. Το μεγαλύτερο ερώτημα είναι τόσο παλιό όσο και η ίδια η βιομηχανία των κρουαζιερόπλοιων: πόσους επιβάτες μπορεί να μεταφέρει με ασφάλεια ένα πλοίο έχοντας υπόψη τη διαδικασία εκκένωσης; Στο Concordia 4.300 επιβάτες και 1.000 άτομα πλήρωμα πάλεψαν για να βγουν από το κρουαζιερόπλοιο και κάποιοι δεν τα κατάφεραν. Ορισμένοι κατά συνέπεια εκτιμούν ότι με την υπάρχουσα διαθέσιμη τεχνολογία εκκένωσης πλοίων θα έπρεπε να υπάρχουν λιγότεροι επιβάτες.

Ο Clay Maitland, βετεράνος δικηγόρος ειδικευμένος στο Ναυτικό Δίκαιο, επισημαίνει ότι ορισμένα κρουαζιερόπλοια, όπως το Royal Caribbean International, έχουν 6.360 επιβάτες και 1.000 άτομα πλήρωμα. «Υπάρχουν ερωτήματα για το πόσο εφικτό είναι να βγουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι σε μία διαδικασία εκκένωσης», δήλωσε και συμπλήρωσε: «Το να βγει ο κόσμος από το Concordia δεν είναι αστείο και αυτό είναι ασήμαντο συγκριτικά με ορισμένα μεγαθήρια που υπάρχουν εκεί έξω».

Η ιδιοκτήτρια εταιρία Carnival δήλωσε ότι το κόστος της τραγωδίας θα αγγίξει τα 95 εκατ. δολ. Η μετοχή της, πάντως, βουλιάζει κατά 21%, καθώς σύμφωνα με τους F.T. το ναυάγιο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των κερδών της Carnival κατά 10% για το 2012.

Επιπλέον, το Costa Concordia ήταν ασφαλισμένο από ομάδα εταιριών εκ των οποίων η Assicurazioni Generali SpA, η RSA Insurance Group Plc. και η XL Group Plc., όπως αποκαλύπτει το Bloomberg επικαλούμενο πηγές προσκείμενες στην Carnival. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το κόστος για τις τρεις ασφαλιστικές ενδέχεται να αγγίξει τα 405 εκατ. ευρώ. Η πηγή του πρακτορείου αναφέρει επίσης ότι σημαντικό κόστος αναμένεται να επωμιστεί και η Hannover Re, η τέταρτη μεγαλύτερη αντασφαλιστική στον κόσμο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v