Αντιφατικές τάσεις για πωλήσεις λιανικής σε ΗΠΑ-ΕΕ

Η μικρότερη από την αναμενόμενη άνοδος των πωλήσεων λιανικής στις ΗΠΑ, η αντιφατική πορεία της βρετανικής αγοράς και η πτώση των πωλήσεων 3%–4% σε Γερμανία και Ιταλία έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για την καταναλωτική εμπιστοσύνη και την κερδοφορία των εταιρειών.

Αντιφατικές τάσεις για πωλήσεις λιανικής σε ΗΠΑ-ΕΕ
Η μικρότερη από την αναμενόμενη άνοδος των πωλήσεων λιανικής στις ΗΠΑ, η αντιφατική πορεία της βρετανικής αγοράς και η πτώση των πωλήσεων 3%–4% σε Γερμανία και Ιταλία έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για την καταναλωτική εμπιστοσύνη και την κερδοφορία των εταιρειών.

Στις ΗΠΑ, η Wal–Mart, η μεγαλύτερη εταιρία λιανικής του κόσμου, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, υπογραμμίζοντας ότι οι πωλήσεις λιανικής για τον Δεκέμβριο θα καταγράψουν άνοδο σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις, για να φθάσουν στα κατώτερα επίπεδα των προηγούμενων προβλέψεων με άνοδο μεταξύ 3%–5%.

Αντίθετα, η Sharper Image εξέφρασε την αισιοδοξία της για την εκτίναξη των πωλήσεων λιανικής κατά 21% έως και την παραμονή των Χριστουγέννων.

Η ανάκαμψη της οικονομίας, η μείωση της φορολογικής πίεσης, η άνοδος των χρηματιστηριακών αγορών, των αποδόσεων από επενδυτικά προϊόντα και η ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης οδήγησαν στην άνοδο των καταναλωτικών δαπανών από την αρχή της εορταστικής περιόδου έως και την παραμονή των Χριστουγέννων, παρ’ όλο που αυτές κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αναμενόμενα και αφορούν περισσότερο στις πωλήσεις πολυτελών αγαθών και λιγότερο οικονομικών καταναλωτικών προϊόντων.

Οι καταναλωτές προτίμησαν την Burberrys, την Coaches και το Tiffany, εκτιμώντας ότι η ζωή είναι αρκετά σύντομη για να αγοράζουν μονίμως από τα υποκαταστήματα της Wal–Mart, τόνισε ο Richard Yamarone, ο διευθυντής οικονομολόγων της Argus Research.



Οι πωλήσεις λιανικής στις ΗΠΑ αναμένεται να καταγράψουν άνοδο 3,5%– 4,5% τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με το International Council of Shopping Centers, ενώ τον Νοέμβριο κατέγραψαν άνοδο 3,7%, σε χαμηλότερα επίπεδα από τις προηγούμενες προβλέψεις.

Η Target, η δεύτερη εταιρία discount λιανικής στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι πριν από τα Χριστούγεννα οι πωλήσεις κατέγραφαν μικρότερη άνοδο από την αναμενόμενη.

Οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής, συμπεριλαμβανομένων της Wal–Mart, της Federated Department Stores και της J.C. Penney, είχαν προχωρήσει σε πόλεμο τιμών, με προσφορές και εκπτώσεις που έφθασαν ακόμη και στο 70% της αξίας των ειδών για το στόλισμα των χριστουγεννιάτικων δέντρων και των κατοικιών.

Η αμερικανική ομοσπονδία εταιρειών λιανικής ΝRF εκτιμά ότι οι πωλήσεις βιβλίων, ρούχων, αθλητικών ειδών και γενικών καταναλωτικών ειδών θα αυξηθούν συνολικά κατά 5,70% την εορταστική περίοδο.

Στη Βρετανία οι εταιρίες λιανικής απέτυχαν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών έως και την παραμονή των Χριστουγέννων, αφού, παρ’ όλο τον πόλεμο τιμών, η αύξηση των πωλήσεων κινήθηκε σε οριακά επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002, ενώ οι περισσότερες εταιρίες λιανικής είχαν μειώσει τις τιμές των ειδών ρουχισμού έως και 20% από τα μέσα Νοεμβρίου.

Οι εταιρίες λιανικής στοιχηματίζουν ότι διαμέσου περαιτέρω υποχώρησης των τιμών θα καταφέρουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού κατά την περίοδο των εκπτώσεων, ενώ ορισμένες από αυτές προεξοφλούν ότι η κίνηση στα εμπορικά κέντρα του κέντρου και της περιφέρειας του Λονδίνου και του Μάντσεστερ θα φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ.

Οι βρετανικές εταιρίες λιανικής πραγματοποιούν το εν τρίτο των ετήσιων πωλήσεών τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, αφού τρεις στους τέσσερις Βρετανούς, περίπου 35 εκατομμύρια άτομα, θα κατακλύσουν τα εμπορικά κέντρα την περίοδο των εκπτώσεων, σύμφωνα με έρευνα της Egg, της μεγαλύτερης βρετανικής τράπεζας του Διαδικτύου.

Οι αγορές αποτελούν πλέον παραδοσιακή ασχολία των Βρετανών τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, τόνισε ο Hamish Thompson, o εκπρόσωπος της μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών Dixons, ο οποίος όμως απέφυγε διακριτικά να διατυπώσει προβλέψεις για την πορεία των πωλήσεων έως και την παραμονή των Χριστουγέννων.

Ανάλογη στάση υιοθέτησαν και οι εκπρόσωποι της βρετανικής ένωσης εταιρειών λιανικής British Retail Consortium, του Εμπορικού Επιμελητηρίου του Λονδίνου London Chamber of Commerce και του Westminster City Council.

Στη Γερμανία οι πωλήσεις λιανικής έως και την παραμονή των Χριστουγέννων υποχώρησαν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις ότι ο ρυθμός ανάπτυξης τη μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης θα επιταχυνθεί με αργούς ρυθμούς, ενώ η καταναλωτική αγορά ”εξαργυρώνει” την καθυστέρηση της ψήφισης από τα δύο σώματα του γερμανικού Κοινοβουλίου του οικονομικού πακέτου της κυβέρνησης Σρέντερ με την επωνυμία ”Ατζέντα 2010”, που σύμφωνα με την ”Die Welt” προβλέπει σημαντικές φορολογικές απαλλαγές, με στόχο την ενίσχυση της ανάπτυξης, των καταναλωτικών δαπανών, των επενδύσεων και της απασχόλησης.

Οι πωλήσεις λιανικής υποχώρησαν στη Γερμανία μεταξύ 3%-4% κατά την περίοδο που έκλεισε την παραμονή των Χριστουγέννων, σύμφωνα με την HDE, τον εθνικό εμπορικό σύλλογο που συμπεριλαμβάνει και τις εταιρείες λιανικής, αντιπροσωπεύοντας περίπου 100.000 μέλη – εταιρίες.

Ο Hubertus Pellengahr, o επίσημος εκπρόσωπος της HDE, υπογράμμισε στη ”Die Welt” ότι η γερμανική οικονομία και οι εταιρίες λιανικής προσπαθούν να ξεφύγουν από τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της τελευταίας δεκαετίας, εκφράζοντας παράλληλα τις επιφυλάξεις του για την ανάκαμψη των καταναλωτικών δαπανών έως το τέλος της εορταστικής περιόδου.

Η HDE εκτιμά ότι οι πωλήσεις λιανικής θα αυξηθούν μόνο μεταξύ 0,5%– 1% το 2004, ενώ αναμένει ότι για το 2003 θα καταγράψουν συνολική πτώση 1%.

Στην Ιταλία οι πωλήσεις λιανικής έως και την παραμονή των Χριστουγέννων υποχώρησαν πάνω από το 3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002, σύμφωνα με την ”Confesercenti”, την πανιταλική συνομοσπονδία εμπορικών καταστημάτων, τα οποία είδαν τις εισπράξεις τους να μειώνονται κατά 800 εκατ. ευρώ από την αρχή της αγοραστικής περιόδου έως και την παραμονή των Χριστουγέννων, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002.

Οι πωλήσεις των ειδών ρουχισμού κατέρρευσαν κατά 10%, αυτές των βιβλίων και CD αυξήθηκαν 8%, των παιχνιδιών αυξήθηκαν 7% και των καλλυντικών αυξήθηκαν 5%.

Οι πωλήσεις προϊόντων υψηλής τεχνολογίας αυξήθηκαν κατά 5% απογοητεύοντας τους αναλυτές, ενώ οι πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν ”μόνο” κατά 2%, πάντα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002.

Το Osservatorio di Milano, ο πλέον ανεξάρτητος οργανισμός οικονομικών και κοινωνικών ερευνών της Ιταλίας, υπογράμμισε ότι οι μετακινήσεις 12 εκατομμυρίων Ιταλών για την εορτή των Χριστουγέννων δεν ενίσχυσε την τουριστική κίνηση, γιατί αφορούσε στη μεγάλη πλειονότητα μετακινήσεις σε γειτονικές πόλεις και επισκέψεις κυρίως σε φιλικά ή συγγενικά πρόσωπα, αποφεύγοντας διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία ή διακοπές σε τουριστικά θέρετρα των Άλπεων.

O Massimo Todisco, o διευθυντής του Osservatorio di Milano, τόνισε ότι αυξήθηκαν οι αντιθέσεις ανάμεσα στις καταναλωτικές δαπάνες των διαφόρων στρωμάτων, αφού αυτές των ατόμων με ετήσια προσωπικά εισοδήματα που ξεπερνούν τις 80.000 ευρώ αυξήθηκαν κατά 15%, αυτών με ετήσια προσωπικά εισοδήματα που κυμαίνονται μεταξύ 30.000 – 50.000 ευρώ μειώθηκαν κατά 5%, ενώ αυτές των ατόμων με ετήσια προσωπικά εισοδήματα που δεν ξεπερνούν τα 30.000 ευρώ κατέρρευσαν κατά 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v