Οι δασμοί σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων που ανακοίνωσε ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ την Τετάρτη θα έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες εντός και εκτός ΗΠΑ.
Όμως θα υπάρξουν σημαντικές διαφορές στο ποιος θα είναι ο αντίκτυπος για την κάθε εταιρεία.
Οι New York Times εξετάζουν πώς θα επηρεάσουν οι δασμοί την κάθε εταιρεία ξεχωριστά.
Tesla
Η εταιρεία του Έλον Μασκ κατασκευάζει τα αυτοκίνητα που πουλά στις ΗΠΑ σε εργοστάσια στην Καλιφόρνια και στο Τέξας. Ως εκ τούτου, είναι ίσως η λιγότερο εκτεθειμένη στους δασμούς.
Αλλά η εταιρεία αγοράζει ανταλλακτικά από άλλες χώρες - περίπου το ένα τέταρτο των εξαρτημάτων στα αυτοκίνητά της προέρχονται από το εξωτερικό.
Επιπλέον, η Tesla είναι αντιμέτωπη με κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων της σε όλο τον κόσμο, εν μέρει επειδή οι πολιτικές δραστηριότητες και δηλώσεις του Μασκ έχουν απωθήσει τους μετριοπαθείς και φιλελεύθερους αγοραστές αυτοκινήτων.
Ορισμένες χώρες θα μπορούσαν να επιδιώξουν να απαντήσουν στους δασμούς Τραμπ βάζοντας στο στόχαστρο την Tesla. Μερικές επαρχίες του Καναδά έχουν ήδη σταματήσει να προσφέρουν κίνητρα για αγορές ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla.
General Motors
Η μεγαλύτερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει στο εξωτερικό πολλά από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της, ιδίως από το Μεξικό, όπου έχει πολλά μεγάλα εργοστάσια που παράγουν μοντέλα όπως το Chevrolet Silverado.
Περίπου το 40% των πωλήσεων της GM στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν οχήματα που κατασκευάστηκαν στο εξωτερικό. Αυτό θα μπορούσε να καταστήσει την εταιρεία ευάλωτη στους δασμούς.
Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η GM έχει σημειώσει ισχυρά κέρδη τα τελευταία χρόνια και οι αναλυτές θεωρούν ότι βρίσκεται σε καλή οικονομική κατάσταση Αυτό θα μπορούσε να τη βοηθήσει να αντιμετωπίσει τους δασμούς καλύτερα από άλλες εταιρείες.
Ford
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΗ Ford εξαρτάται πολύ λιγότερο από εισαγόμενα αυτοκίνητα από πολλούς από τους ανταγωνιστές της. Κατασκευάζει περίπου το 80% των οχημάτων που πουλά στις ΗΠΑ εντός της χώρας. Ως εκ τούτου, είναι σχετικά προστατευμένη από τους δασμούς 25% στα εισαγόμενα οχήματα.
Αλλά η εταιρεία εξακολουθεί να εξαρτάται από ξένα εργοστάσια για προμήθειες ανταλλακτικών. Ένα εργοστάσιο της Ford στο Οντάριο του Καναδά, για παράδειγμα, κατασκευάζει κινητήρες για κάποια από τα φορτηγά της.
Stellantis
Η μητρική των Chrysler, Dodge, Jeep και Ram, χρησιμοποιεί εργοστάσια στο εξωτερικό, ειδικότερα στο Μεξικό, για να κατασκευάσει ορισμένα δημοφιλή μοντέλα όπως τα φορτηγά Ram. Ένα άλλο μοντέλο, το Chrysler Pacifica, κατασκευάζεται στο Οντάριο.
Η Stellantis, η οποία δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της Peugeot το 2021, είναι αντιμέτωπη με υποτονικές πωλήσεις και αναζητά νέο διευθύνοντα σύμβουλο. Αυτές οι προκλήσεις θέτουν την εταιρεία, μαζί με κάποιες άλλες όπως η Nissan, σε μεγαλύτερο κίνδυνο, ειδικά αν οι δασμοί παραμένουν σε ισχύ για μήνες ή χρόνια.
Toyota
Όπως και άλλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Toyota στηρίζεται πολύ από τις πωλήσεις στις ΗΠΑ. Το 2024 πούλησε 2,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα στη χώρα. Περίπου 1 εκατομμύριο από αυτά τα οχήματα κατασκευάστηκαν σε άλλες χώρες, πολλά από αυτά στον Καναδά, το Μεξικό και την Ιαπωνία. Αυτό θα μπορούσε να είναι μεγάλο πρόβλημα για την εταιρεία και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Subaru και η Mazda, με τις οποίες η Toyota συνεργάζεται στενά.
Αλλά η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, βρίσκεται σε καλύτερη οικονομική θέση από άλλες εταιρείες του κλάδου. Είναι κερδοφόρα και θεωρείται από τους αναλυτές ως μια από τις καλύτερα διοικούμενες εταιρείες στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Volkswagen
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα μπορούσε να δεχθεί μεγάλο πλήγμα από τους δασμούς, επειδή διαθέτει μόνο ένα εργοστάσιο στις ΗΠΑ, όπου κατασκευάζει τα οχήματα Atlas και ID.4. Τα μοντέλα των Audi και Volkswagen που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στο Μεξικό και τα μοντέλα της Porsche στη Γερμανία.
Ο γερμανικός κολοσσός έχει δυσκολευτεί οικονομικά τα τελευταία χρόνια επειδή οι πωλήσεις του κατέγραψαν απότομη μείωση στην Κίνα.
Hyundai και Kia
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας έχουν σημειώσει εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια. Οι εταιρείες έχουν επενδύσει σε νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων στη Tζόρτζια το οποίο αρχίζει να αυξάνει την παραγωγή, κάτι που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς σε ορισμένα μοντέλα.
Τη Δευτέρα, ο εκτελεστικός πρόεδρος της Hyundai ανακοίνωσε στον Λευκό Οίκο μαζί με τον Τραμπ ότι η εταιρεία του θα επενδύσει άλλα 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου εργοστασίου χάλυβα στη Λουιζιάνα.
Παρόλο που η Hyundai και η Kia διαθέτουν αυτή τη στιγμή τρία εργοστάσια στη Τζόρτζια και στην Αλαμπάμα, δεν θα είναι σε θέση να αποφύγουν τους δασμούς σε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που εισάγουν στις ΗΠΑ. Πολλά από αυτά τα οχήματα προέρχονται από τη Νότια Κορέα, η οποία διαπραγματεύτηκε εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ το 2007, η οποία επικαιροποιήθηκε κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ.