Βύθιση στα ναύλα προκαλούν Ερυθρά Θάλασσα και δασμοί

Βουτιά στο κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι προσδοκίες για οριστικό άνοιγμα της διαδρομής μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και οι φόβοι για τους δασμούς Τραμπ. Τι πιστεύει η αγορά.

Βύθιση στα ναύλα προκαλούν Ερυθρά Θάλασσα και δασμοί

Οι παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες, από την AP Moller-Maersk έως την Cosco Shipping Holdings, οι οποίες κατέγραψαν «ουρανοκατέβατα» κέρδη πέρυσι, ενδέχεται να δουν την τύχη τους να αλλάζει φέτος, καθώς το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας της διαδρομής μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και οι τιμωρητικοί δασμοί των ΗΠΑ έρχονται στο προσκήνιο.

Τα σχέδια του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών βλάπτουν το εμπόριο, ενώ η προοπτική μιας διαρκούς εκεχειρίας στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να ανακατευθύνει την κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, οδηγώντας τα ναύλα χαμηλότερα.

Τα ναύλα μειώθηκαν κατά 5,9% την εβδομάδα που έληξε στις 27 Φεβρουαρίου, αφού νωρίτερα έπεσαν κάτω από τα 3.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών για πρώτη φορά από τις αρχές Μαΐου, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων. Ο Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης έχει χάσει 57% από την κορύφωσή του τον Ιούλιο.

«Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είναι ασταθής βιομηχανία, ευάλωτη σε άνθηση και πτώση», δήλωσε ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Lee Klaskow. Οι ναυτιλιακές εταιρείες «μάλλον δεν θα είχαν καλή χρονιά χωρίς την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας», συμπλήρωσε, εκτιμώντας ότι η παράκαμψη της διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προσέθεσε 10 έως 15 ημέρες στα ταξίδια.

«Φαίνεται να μην υπάρχουν οργανικοί παράγοντες που να βοηθούν στην αναχαίτιση της συνεχιζόμενης πτώσης το 2025», δήλωσε ο Klaskow και ο συνάδελφός του αναλυτής BI Kenneth Loh σε ένα σημείωμα στις 20 Φεβρουαρίου.

Οι αυξημένοι δασμοί των ΗΠΑ σε κινεζικά προϊόντα πιθανότατα θα μειώσουν τους όγκους στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,5 έως 2 ποσοστιαίες μονάδες το 2025, σύμφωνα με τον αναλυτή της Kepler Cheuvreux Axel Styrman, ο οποίος προέβλεπε ανάπτυξη 3,5% έως 4% χωρίς τους δασμούς. Η χρήση εκ νέου της διαδρομής μέσω της Ερυθράς Θάλασσας –αναμένεται κάποια στιγμή στη διάρκεια του έτους– θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά περίπου 6%, δείχνουν οι υπολογισμοί του.

«Εάν υλοποιηθούν και τα δύο αυτά γεγονότα, η αξιοποίηση της χωρητικότητας –η οποία επίσης θα επηρεαστεί αρνητικά από τη διαρκή ανάπτυξη του στόλου– θα υποστεί σοβαρή καθοδική πίεση το 2025, με πιθανή πτώση των ναύλων spot κατά 30% έως 40% σε σύγκριση με το 2024», δήλωσε ο Styrman. Τα βραχυπρόθεσμα οφέλη από την εκ των προτέρων μεταφορά φορτίων από την Κίνα ώστε να προλάβουν να μεταφερνούν πριν από τους δασμούς εξασθενούν, δήλωσε ο Parash Jain, επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας μεταφορών και logistics της HSBC.

Τα σχέδια του Τραμπ απειλούν επίσης τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για τη ναυτιλία, έγραψαν σε σημείωμα αναλυτές της Citi, συμπεριλαμβανομένου του Kaseedit Choonnawat, λέγοντας ότι οι προτινόμενοι δασμοί θα μπορούσαν να σημαίνουν υψηλότερο μοναδιαίο κόστος για τη διαδρομή του Ειρηνικού.

Η Cosco Shipping φαίνεται να κινδυνεύει περισσότερο, δεδομένου του μεγάλου μείγματος πλοίων κινεζικής κατασκευής (σ.σ. ο Τραμπ εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει εισφορές σε κινεζικής κατασκευής πλοία που δένουν σε αμερικανικά λιμάνια), ενώ τα ταϊβανέζικα και ιαπωνικά πλοία μπορεί να είναι πιθανοί ευνοημένοι, είπαν.

Η Maersk έχει προβλέψει υποκείμενα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων από 6 έως 9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025, έναντι 12,1 δισ. δολαρίων πέρυσι. Το άνοιγμα της λωρίδας της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τα μέσα του έτους θα υποδείκνυε ότι θα κινηθεί στο χαμηλό άκρο του εύρους καθοδήγησης, αλλά θα μπορούσε να φτάσει στο υψηλότερο σημείο εάν τα πλοία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη διαδρομή μέχρι το τέλος του έτους, ανέφερε στις 6 Φεβρουαρίου.

«Το 2025 φαίνεται να κινείται σε ασταθές έδαφος» για τη Maersk, έγραψε σε ένα σημείωμα ο αναλυτής της Bernstein, Alex Irving.

Οι ασιατικές ναυτιλιακές εταιρείες, που πρόκειται να ανακοινώσουν οικονομικά μεγέθη τον επόμενο μήνα, αντιμετωπίζουν επίσης μείωση κερδών το 2025. Η Cosco με έδρα τη Σαγκάη, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο σε χρηματιστηριακή αξία, υπερδιπλασίασε τα καθαρά κέρδη πέρυσι. Το consensus προβλέπει ότι τα κέρδη θα μειωθούν κατά σχεδόν 50% φέτος.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Τιμολογιακή αβεβαιότητα

Αν και ο αντίκτυπος της επαναλειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ είναι καλά κατανοητός από τις ναυτιλιακές εταιρείες, δείχνουν λιγότερο σίγουρες για την απειλή των δασμών, σημειώνουν αναλυτές. Η Maersk αναμένει ότι η καταναλωτική ζήτηση θα αψηφήσει τον εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο, προβλέποντας ανάπτυξη 4% στην παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων φέτος.

«Οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων συνειδητοποιούν ότι η επαναλειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές spot, ωστόσο φαίνεται ότι δεν πιστεύουν ότι οι δασμοί θα βλάψουν σοβαρά την αγορά», δήλωσε ο Styrman της Kepler Cheuvreux.

Η Hapag-Lloyd AG υποβάθμισε επίσης τον πιθανό αντίκτυπο των τιμολογίων στην πιο πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για τα κέρδη της. «Την πρώτη φορά που ο Τραμπ ήταν στην εξουσία, σίγουρα είδαμε τις επιπτώσεις των δασμών που επέβαλε σε αγαθά που έβγαιναν από την Κίνα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Rolf Habben Jansen τον Ιανουάριο. «Αυτό δεν σήμαινε απαραίτητα ότι το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε, αλλά περισσότερο ότι οι ροές άλλαξαν. Και δεν θα εκπλαγώ αν γίνει κάτι παρόμοιο αυτή τη φορά».

Αν και οι ίδιες οι εμπορικές ροές ενδέχεται να μην επηρεαστούν, οι δασμοί πιθανότατα θα έχουν αντίκτυπο στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτή και επομένως στη ζήτηση, είπε ο Klaskow της BI.

Ο γαλλικός ναυτιλιακός κολοσσός CMA CGM SA, μακροχρόνιος συνεργάτης κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών, είναι πιο προσεκτικός.

«Το παρακολουθούμε πολύ στενά, συνεργαζόμενοι με πελάτες για να προετοιμάσουμε λύσεις, εάν χρειαστούν», δήλωσε ο Chief Financial Officer Ramon Fernandez την Παρασκευή κατά τη διάρκεια παρουσίασης των κερδών του τέταρτου τριμήνου της εταιρείας. «Οι μεγαλύτερες εμπορικές ροές είναι από την Κίνα προς τις δυτικές οικονομίες, ειδικά προς τις ΗΠΑ, επομένως οτιδήποτε στοχεύει την Κίνα θα έχει αντίκτυπο σε όλους τους παίκτες». 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο