Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εσπασαν κοντέρ οι εφοπλιστές σε παραγγελίες πλοίων μεταφοράς κοντέινερ

Τα τεράστια κέρδη από την εκτόξευση των ναύλων που προκάλεσαν οι Χούθι μετατράπηκαν σε παραγγελίες νέων πλοίων. Προειδοποιήσεις ότι τα ναύλα μπορεί να γυρίσουν απότομα προς τα κάτω...

Εσπασαν κοντέρ οι εφοπλιστές σε παραγγελίες πλοίων μεταφοράς κοντέινερ

Οι πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει αριθμό ρεκόρ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω των αυξανόμενων κερδών στη συγκεκριμένη αγορά, προκαλώντας ωστόσο προειδοποιήσεις για άσκοπες δαπάνες από τους λίγους μεγάλους πλοιοκτήτες που κυριαρχούν στο χώρο.

Η συνολική χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά παραγγελία έφτασε τα 8,4 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια 20 ποδιών τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την Braemar, το υψηλότερο επίπεδο από τότε που ο ναυλομεσίτης άρχισε να συλλέγει δεδομένα το 2000.

Oι παραγγελίες ρεκόρ, οι οποίες ξεπέρασαν το επίπεδο στο οποίο είχαν σκαρφαλώσει μετά από παρόμοιο ξεφάντωμα δαπανών κατά την περίοδο που οι διαταραχές της πανδημίας Covid-19 είχαν διογκώσει τα κέρδη, επιτεύχθηκαν παρά την αβεβαιότητα σχετικά με τις προοπτικές για το παγκόσμιο εμπόριο.

«Είναι ένα τεράστιο ποσό επένδυσης στην ανάπτυξη του στόλου. [Οι πλοιοκτήτες] έχουν χρήματα να ξοδέψουν», δήλωσε ο Τζόναθαν Ρόατς, αναλυτής της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Braemar. Αλλά «ο κίνδυνος πλεονάζουσας μεταφορικής ικανότητας υπάρχει, ιδιαίτερα σε μια αβέβαιη παγκόσμια οικονομία».

Οι ναυτιλιακές εταιρείες ξεσπούν μετά από την αιφνιδιαστική αύξηση των κερδών από τα τέλη του περασμένου έτους, όταν η αναστάτωση που προκλήθηκε από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία που διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα συνέβαλε στην αύξηση του κόστους μεταφοράς, γράφουν οι Financial Times.

Η ιταλική εταιρεία Mediterranean Shipping Company, η οποία διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο στόλο στον κλάδο, κατέλαβε τα πρωτεία με την παραγγελία 107 πλοίων εμπορευματοκιβωτίων. Η CMA-CGM βρέθηκε λίγο πίσω με 103 πλοία.

Αλλά δεν είναι σαφές για πόσο καιρό οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχίσουν να αυξάνουν τα κέρδη. Εν τω μεταξύ, η υπόσχεση του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να πάρει μέτρα προστατευτισμού απειλεί να πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο.

Πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, που ανάγκασαν τις εταιρείες να επιλέξουν μεγαλύτερες διαδρομές και περιόρισαν την προσφορά πλοίων, «είχαμε ζημιογόνους ναύλους με πολύ μικρότερο στόλο από ό,τι σήμερα», δήλωσε ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής της ναυτιλιακής αγοράς Xeneta.

«Φανταστείτε ότι όλοι οι μεταφορείς θα επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό θα ρίξει τα ναύλα στον πάτο. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα θα είναι τόσο τεράστια».

Μέχρι το 2026, η προσφορά πλοίων για εμπορευματοκιβώτια προβλέπεται να έχει αυξηθεί κατά 46% σε σύγκριση με το 2019, όταν ακόμα δεν είχε ξεκινήσει η ραγδαία άνοδος στις παραγγελίες πλοίων, σύμφωνα με την Bimco. Ωστόσο, αναμένει ότι οι όγκοι φορτίου θα αυξήσουν τη ζήτηση μόνο κατά 22% την ίδια περίοδο.

Η Bimco προειδοποίησε ότι εάν οι χώρες ανταποδώσουν την απειλή του Τραμπ για αύξηση των δασμών, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη πιο αδύναμο παγκόσμιο εμπόριο και όγκους εμπορευματοκιβωτίων από ό,τι είχε προβλέψει.

Ενώ έχουν παραγγελθεί πολλά πλοία για να αντικαταστήσουν γερασμένα τμήματα του στόλου, ο Ράσμουσεν προειδοποίησε ότι μπορεί να περάσει αρκετός χρόνος μέχρι να τεθούν εκτός λειτουργίας παλαιότερα πλοία. Από τον Ιούνιο, θα τεθεί σε ισχύ η διεθνής Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ και θα θέσει περιορισμούς στα ναυπηγεία ανακύκλωσης πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ναυτιλιακές με βάση τα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα.

Η βιομηχανία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετώπισε ήδη παρόμοια κατάσταση  υπερπροσφοράς μετά την εκτίναξη των επενδύσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Αυτοί οι φόβοι αμβλύνθηκαν γρήγορα όταν οι επιθέσεις των Χούθι ανέτρεψαν τις προσδοκίες λίγους μήνες μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης.

Η Maersk, η οποία μόλις τον Φεβρουάριο ετοιμαζόταν για ζημιά 5 δισ. δολαρίων φέτος, προβλέπει τώρα υποκείμενο κέρδος έως και 5,7 δισ. δολάρια.

«Αν είχαμε μιλήσει πριν από 12 μήνες, θα μπορούσαμε να είχαμε την ίδια συζήτηση για [υπερπροσφορά]», δήλωσε ο Γιόχαν Σίγκσγκααρντ, της Maersk. Είπε ότι η Maersk, η οποία έχει παραγγείλει 47 πλοία, αναμένει ότι τα πλοία θα συνεχίσουν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα «για μεγάλο τμήμα του 2025».

«Βλέπουμε έναν πιο ασταθή κόσμο. [Θα γίνει] πιο δύσκολο να προβλέψουμε καταστάσεις γύρω από την προσφορά και τη ζήτηση», είπε ο Σίγκσγκααρντ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v