Το 2024 ήταν η πιο θερμή χρονιά στην ιστορία του πλανήτη, από τότε που υπάρχουν επίσημα καταγεγραμμένα δεδομένα. Ήταν επίσης η χρονιά που ξεπεράστηκε ο στόχος του 1,5 βαθμού Κελσίου σε ό,τι αφορά τη μέση ετήσια θερμοκρασία σε σύγκριση με τα επίπεδα της προβιομηχανικής εποχής. Τι θα γίνει το 2025 και κυρίως πόσο μπορεί να ανταποκριθεί η Ευρώπη στα δικά της φιλόδοξα σχέδια, σε μια περίοδο σημαντικών οικονομικών δυσκολιών και με ενισχυμένες τις πολιτικές δυνάμεις που ανοιχτά αμφισβητούν την κλιματική κρίση;
Φοβισμένες κοινωνίες
Το πρόβλημα παραδέχεται και ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων Μίκαελ Μπλος: «Κυριαρχεί μια τεράστια ανασφάλεια στις κοινωνίες, την οποία εκμεταλλεύονται ορισμένοι λέγοντας ότι φταίει η προστασία του κλίματος και όχι η μόλυνσή του».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε λάβει στο παρελθόν γενναίες αποφάσεις στα λόγια, στο πλαίσιο της αποκαλούμενης «Πράσινης Συμφωνίας» (Green Deal). Τώρα η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν κάνει λόγο για μεγαλύτερη ευελιξία και μιλά για μια «Καθαρή Συμφωνία« (Clean Deal), που θέλει να συγκεράσει την οικολογική προστασία με την οικονομική ανάπτυξη.
Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο αυτό είναι δυνατό, αλλά συντηρητικοί πολιτικοί, όπως ο Γερμανός Χριστιανοδημοκράτης Πέτερ Λίζε επιμένουν ότι θα πρέπει να δοθεί περισσότερη προσοχή στις ανάγκες της οικονομίας: «Η Πράσινη Συμφωνία συνεχίζει να υπάρχει. Η ΕΕ στο σύνολό της, αλλά και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα θα συνεχίσουν να στηρίζουν τα συστατικά της στοιχεία, αλλά θα πρέπει να προχωρήσουμε σε κάποιες αναπροσαρμογές».
Αγρότες και βιομήχανοι απαιτούν αλλαγές
Τους τελευταίους μήνες μπήκε αρκετό νερό στο… πράσινο κρασί, εξαιτίας πιέσεων της βιομηχανίας, αλλά και διαμαρτυριών από τους αγρότες. Το Λαϊκό Κόμμα υπερψήφισε αυτές τις αποφάσεις. Και υπάρχει και συνέχεια. Το ΕΛΚ ζητά να υπάρξει μετάθεση της απόφασης για πλήρη απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. «Εξαιτίας των νέων πλειοψηφιών στην Ευρώπη και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε χρειάζονται κάποιες αναπροσαρμογές. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το μέλλον, αλλά υπάρχουν και κάποιες άλλες λογικές δυνατότητες που πρέπει να δούμε», λέει ο Χριστιανοδημοκράτης βουλευτής.
Σύγκρουση με πολύ… μέλλον
Εναλλακτική που προβάλλουν πολλοί θεωρούνται, για παράδειγμα, τα συνθετικά καύσιμα. Είναι κι αυτό ένα σημείο προστριβής με τους Πράσινους, που κατηγορούν την κεντροδεξιά στο Ευρωκοινοβούλιο ότι συντηρεί ψευδαισθήσεις, με αποτέλεσμα να χάνεται ο στόχος. Το 2025 θα είναι, λοιπόν, μια χρονιά συγκρούσεων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Σίγουρα δεν θα είναι η χρονιά της «προσσελήνωσης», της άφιξης του ανθρώπου στο φεγγάρι, όπως μεγαλόστομα είχε παρομοιάσει κάποτε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν την Πράσινη Συμφωνία.
ΠΗΓΗ: Deutsche Welle, Tagesschau, ARD