Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σαλπάρουν μακριά από την Ευρώπη τα κρουαζιερόπλοια

Ελλάδα, Κροατία και Ιταλία επιβάλλουν περιορισμούς ή αυξημένο κόστος. Ιδιωτικά νησιά στην Καραϊβική η απάντηση των μεγάλων ομίλων που έχουν έσοδα ρεκόρ.

Σαλπάρουν μακριά από την Ευρώπη τα κρουαζιερόπλοια

Στη Βαρκελώνη, οι αποβιβαζόμενοι επιβάτες κρουαζιερόπλοιων βρέθηκαν αντιμέτωποι με θυμωμένους ντόπιους που τους εκτόξευσαν νερό με νεροπίστολα. Η Ιταλία απαγόρευσε τα μεγάλα πλοία στη Βενετία για να εκτονώσει την αυξανόμενη αντίδραση στους μεγάλους αριθμούς επισκεπτών. Η Κροατία περιορίζει τις στάσεις κρουαζιέρας στο Ντουμπρόβνικ, όπου η ιστορική παλιά πόλη μοιάζει πολιορκημένη από τους θαυμαστές του Game of Thrones. Η Ελλάδα αύξησε το τέλος κρουαζιέρας σε δημοφιλή νησιά έχοντας να αντιμετωπίσει τεράστιες αφίξεις τουριστών που κάνουν ουρές για selfie μπροστά στις μπλε στέγες της Σαντορίνης.

Τώρα, οι ταξιδιώτες ξανασκέφτονται τα όνειρα για μια κρουαζιέρα στην Ευρώπη γράφει το Bloomberg. Aντί να επεκταθούν στην υπερπλήρη ευρωπαϊκή αγορά, οι εταιρείες κρουαζιέρας διαφοροποιούν τις επιλογές τους και δημιουργούν νέα αξιοθέατα στη φιλόξενη Καραϊβική. Οι αφίξεις σε λιμάνια στην Καραϊβική φέτος θα είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτές στην Ευρώπη. Μόλις πριν από τρία χρόνια, τα ευρωπαϊκά λιμάνια είχαν 7.000 περισσότερες από την Καραϊβική.

Είναι ο πιο πρόσφατος άξονας στρατηγικής για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Μόλις λίγα χρόνια από τότε που βρέθηκαν στο καναβάτσο, στην εποχή του Covid-19, η Royal Caribbean Cruise, η Carnival Corp. και η Norwegian Cruise Line σημειώνουν έσοδα ρεκόρ.

Τα πετυχαίνουν έχοντας επενδύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια για την ανάπτυξη ιδιωτικών νησιών και παραλιών σε ηλιόλουστα μέρη όπως το Μεξικό, οι Μπαχάμες και η Δομινικανή Δημοκρατία και κατασκευάζοντας μεγαλύτερα πλοία με ανέσεις όπως τοίχους αναρρίχησης και πίστες καρτ. Ολα αυτά συμβάλουν στο να έχουν έσοδα 33% υψηλότερα από αυτά προ πανδημίας.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας δηλώνουν επιφυλακτικές για την απώθησή τους από την Ευρώπη και είναι έτοιμες να δράσουν για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

«Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση στρουθοκάμηλοι που βάζουμε το κεφάλι μας στην άμμο», είπε σε συνέντευξή του ο Jason Liberty, διευθύνων σύμβουλος της Royal Caribbean. Η εταιρεία γνωρίζει «πολύ καλά» την εχθρότητα απέναντι στην κρουαζιέρα στην Ευρώπη «και προσπαθούμε να είμαστε μέρος της λύσης».

Μέχρι στιγμής φέτος, 16% περισσότερα πλοία έχουν καταπλεύσει σε λιμάνια της Καραϊβικής από ό,τι το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. 

Παρά το γεγονός ότι η Μεσόγειος ξεχειλίζει από κρουαζιερόπλοια, οι αφίξεις σε λιμάνια είναι 2% λιγότερες φέτος - τρίτη συνεχόμενη πτώση - καθώς οι εταιρείες κρατούν τα πλοία στη θάλασσα περισσότερο, αποφεύγοντας τα πολυσύχναστα λιμάνια.

Καθώς η εχθρότητα στην Ευρώπη μεγαλώνει, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ξοδέψει τεράστια ποσά για την ανάπτυξη αποκλειστικών παραλιακών κλαμπ στην Καραϊβική, προσβάσιμα μόνο στους ταξιδιώτες τους.

Η πρακτική μπορεί να δημιουργεί κάποιες αντιδράσεις καθώς υπάρχουν ανησυχίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά και τις οικονομικές για τα καταστήματα, τα εστιατόρια και τους τουριστικούς πράκτορες που βασίζονταν σε ταξιδιώτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονταν σε δημόσια λιμάνια.

Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήταν ένα όφελος για τη βιομηχανία, συμβάλλοντας στη δημιουργία άνευ προηγουμένου ζήτησης και ρεκόρ εσόδων. Φέτος, οι τρεις εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες κρουαζιέρας αναμένεται να έχουν έσοδα 51 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι τιμές των μετοχών έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από τα βάθη της πανδημίας, με τη συνδυασμένη αγοραία αξία τους να έχει υπερεπταπλασιαστεί από τον Απρίλιο του 2020.

Στα ιδιωτικά κλαμπ οι επισκέπτες αποβιβάζονται σε έναν κόσμο που ελέγχεται σχεδόν αποκλειστικά από τις εταιρείες κρουαζιέρας. Ετσι, όλα τα επιπλέον χρήματα που δαπανώνται για εκδρομές, φαγητό και ποτά μπαίνουν στα ταμεία της εταιρείας.

Μεταξύ των τριών μεγάλων εισηγμένων γραμμών κρουαζιέρας, τα έσοδα από την Καραϊβική αυξήθηκαν κατά 37% το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, ξεπερνώντας κατά πολύ την αύξηση 28% από την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Η Royal — η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο — αναμένει να αναπτύξει το 57% της χωρητικότητάς της στην Καραϊβική το 2025, ενώ αναλόγως κινούνται και οι υπόλοιπες. Η συνολική χωρητικότητα στην Ευρώπη θα παραμείνει σταθερή ή θα μειωθεί και από τις τρεις εταιρείες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v