Ο Marc Levine συνήθιζε κάθε τρία χρόνια να αποκτά με leasing ένα νέο σπορ όχημα Mercedes-Benz. Του άρεσε να οδηγεί ένα καινούργιο αυτοκίνητο και να μη χρειάζεται να ανησυχεί για τη συντήρηση. Αλλά όταν επέστρεψε στον αντιπρόσωπό του πέρυσι για να αντικαταστήσει το GLE 350, έπαθε ένα σοκ: για τη νεότερη έκδοση του ίδιου μοντέλου, η μηνιαία πληρωμή του σχεδόν θα διπλασιαζόταν σε 1.200 δολάρια από 640 δολάρια.
Ετσι, ένας ισόβιος αγοραστής καινούργιου αυτοκινήτου εντάχθηκε στις σημερινές διογκούμενες τάξεις των αγοραστών μεταχειρισμένων. Ο Levine αγόρασε ένα σεντάν Mercedes E-Class τριών ετών με μηνιαία πληρωμή 748 δολάρια. Λέει ότι το να αγοράζει μεταχειρισμένα είναι η «νέα κανονικότητα», επειδή οι τιμές στα καινούργια αυτοκίνητα έχουν γίνει «γελοίες».
Οι αγοραστές αυτοκινήτων σε όλη την Αμερική -ακόμα και εκείνοι με μεγάλα εισοδήματα όπως ο Levine- εγκαταλείπουν την αγορά νέων αυτοκινήτων. Η μέση τιμή ενός νέου αυτοκινήτου φέτος είναι 48.205 δολάρια, αυξημένη κατά 21% σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Cox Automotive Inc. Και η αυξανόμενη απογοήτευση για την οικονομική προσιτότητα του αυτοκινήτου θα βρίσκεται στο μυαλό των ψηφοφόρων σήμερα, σημειώνει το Bloomberg.
Μια πρόσφατη έρευνα της Edmunds.com διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί αγοραστές αυτοκινήτων περίμεναν να πληρώσουν 35.000 δολάρια ή λιγότερα για ένα νέο αυτοκίνητο. Αυτό είναι λογικό επειδή ο μέσος όρος διακράτησης είναι έξι χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι αυτοί οι αγοραστές αγόρασαν για τελευταία φορά νέο αυτοκίνητο όταν -προ πανδημίας- η μέση τιμή ήταν γύρω στις 30.000 δολάρια. Όταν επιστρέφουν στον εκθεσιακό χώρο και ανακαλύπτουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν σχεδόν 50.000 δολάρια, φεύγουν. Η έρευνα Edmunds διαπίστωσε ότι το 73% των καταναλωτών καθυστερούν να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο λόγω του κόστους.
Οι μηνιαίες πληρωμές για δάνεια καινούργιου αυτοκινήτου κατά μέσο όρο είναι τώρα στα 767 δολάρια, αυξημένες κατά 17% σε σχέση με πριν από τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την Cox.
Το πρώτο πέμπτο των αμερικανικών νοικοκυριών, με μέσο ετήσιο εισόδημα 265.000 δολαρίων, αντιπροσώπευε το 55% των δαπανών για νέα οχήματα πέρυσι, από 40% το 2020, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη για το Bloomberg από τον σύμβουλο AlixPartners LLP. Οι καταναλωτές με τα χαμηλότερα εισοδήματα, κάτω των 16.000 δολαρίων για το 2023, έχουν αποκλειστεί εντελώς από την αγορά νέων οχημάτων τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ εκείνοι με εισόδημα από 16.000 δολάρια έως 41.000 δολάρια αντιπροσώπευαν μόλις το 6% των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων το 2023.
Η επιδείνωση της κατάστασης είναι η δαπανηρή χρηματοδότηση, με τα επιτόκια δανείων αυτοκινήτων να κυμαίνονται κατά μέσο όρο 7,1% στα νέα αυτοκίνητα και 11,2% στα μεταχειρισμένα τον Σεπτέμβριο, από 5,7% και 8,4%, αντίστοιχα, πριν από πέντε χρόνια.