Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί οι δασμοί εναντίον της Κίνας διχάζουν την ΕΕ

Δεν υπήρξε η αναγκαία πλειοψηφία μεταξύ των «27» για την πρόταση της Κομισιόν, δείγμα της σφοδρότητας του εξελισσόμενου «εμπορικού πολέμου» μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου με αιχμή την ηλεκτροκίνηση.

Γιατί οι δασμοί εναντίον της Κίνας διχάζουν την ΕΕ

Ύστερα από εννεάμηνη έρευνα σχετικά με τις επιδοτήσεις, που λαμβάνουν τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρώπη, η Κομισιόν πρότεινε ήδη από το περασμένο καλοκαίρι να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές τους, που φθάνουν έως και 35,5%, αυξάνοντας δηλαδή το 10% των σημερινών δασμών.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα 10 δισ. ευρώ στην ΕΕ το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της πέρυσι στο 8%.

Η Ε.Ε κατηγορεί το Πεκίνο ότι επιχορηγεί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με επιδοτήσεις, ώστε να μειωθεί τεχνητά η λιανική τιμή τους και να εκδιώξει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από την αγορά.

Το θέμα «δίχασε» από την πρώτη στιγμή την Ε.Ε- κάτι που αποτυπώθηκε και στη σημερινή ψηφοφορία- καθώς 27 τα κράτη μέλη δεν κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν πλειοψηφία ούτε κατά, ούτε υπέρ των δασμών στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, αφήνοντας την Κομισιόν να επιλέξει εκείνη, είτε να προχωρήσει στην επιβολή δασμών, είτε να αναθεωρήσει την πρότασή της.

Αντιδράσεις από τη Γερμανία

Η Γερμανία ήταν πάντως εκείνη που αντέδρασε από την πρώτη στιγμή στην πρόταση της Κομισιόν, ανησυχώντας κυρίως για τα πιθανά «αντίποινα» του Πεκίνου. Ωστόσο στη σημερινή σχετική ψηφοφορία στη συνεδρίαση των μονίμων αντιπροσώπων στην Ε.Ε (Coreper) δεν κατόρθωσε τελικά να συγκεντρώσει ειδική πλειοψηφία, δηλαδή από το 55% των «27» κρατών μελών, για να «μπλοκάρει» τους δασμούς, καθώς μόλις τέσσερα κράτη μέλη τάχθηκαν μαζί της κατά του μέτρου: Ουγγαρία, Σλοβενία, Μάλτα και Σλοβακία. Από την άλλη πλευρά, η πρόταση της Κομισιόν είχε την απόλυτη στήριξη της Γαλλίας, της Ιταλίας και Πολωνίας.

Κάποιες κυβερνήσεις στην Ε.Ε ελπίζουν ότι οι εν λόγω δασμοί - που θα διαρκέσουν έως πέντε χρόνια - θα δώσουν στην ευρωπαϊκή βιομηχανία «ανάσα» ώστε να μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις των δικών της αρκετά ωστόσο ακριβότερων αυτοκινήτων, που ανταγωνίζονται έως τώρα τις κινεζικές αντίστοιχες, φθηνότερες επιλογές.

Παρόλα αυτά, αρκετοί ειδικοί, όπως και η μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment εκτιμούν ότι οι δασμοί θα είναι πραγματικά αποτελεσματικοί, εάν η Ε.Ε τελικά τηρήσει τα όρια για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2025 και ενώ ήδη κεντροδεξιά κόμματα στην Ευρώπη και αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν να καθυστερήσει το εν λόγω μέτρο.

Αντιφατικές προβλέψεις

Σύμφωνα με σχετική έρευνα, που δημοσιεύεται σήμερα από την Transport & Environment, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα θα μπορούσαν να καταλάβουν το ένα τέταρτο της αγοράς φέτος, κάτι που θα οδηγούσε σε μείωσή τους κατά 20% το 2025 και κατά 18% το 2026, λόγω των δασμών.

Ωστόσο, η ίδια έρευνα εκτιμά πως εάν η Ε.Ε καθυστερήσει τον στόχο μείωσης των εκπομπών το 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας θα μπορούσαν να δουν αύξηση κατά 27% τον ίδιο χρόνο, και ενόσω οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα επικεντρώνονται στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης με υψηλότερο κέρδος.

Σε κάθε περίπτωση, η Κομισιόν εμφανίζεται έτοιμη να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα, ενώ εκτιμά παράλληλα ότι οι δασμοί δεν είναι «εξοντωτικοί», ώστε η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής προέλευσης δεν θα είναι απαγορευτική για τους Ευρωπαίους πολίτες.

Volkswagen: Κακή προσέγγιση - Απογοήτευση εκφράζουν BMW και Geely Holding

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφύγει το ξέσπασμα ενός «εμπορικού πολέμου» με το Πεκίνο, μετά το πράσινο φως που δόθηκε σήμερα από τις χώρες της ΕΕ για την επιβολή επιπλέον δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα.

Η Κομισιόν «δεν πρέπει να κηρύξει εμπορικό πόλεμο» παρά την ψηφοφορία αυτή, δήλωσε ο φιλελεύθερος υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ και ζήτησε να βρεθεί «μια λύση έπειτα από διαπραγμάτευση» με το Πεκίνο. Η Γερμανία είχε ψηφίσει κατά της πρότασης για τους επιπλέον φόρους.

Εξάλλου ο μεγαλύτερος όμιλος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο όμιλος Volkswagen, κατήγγειλε το πράσινο φως των χωρών της ΕΕ για την αύξηση των τελωνειακών δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, κάνοντας λόγο για μια «κακή προσέγγιση» για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

«Καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν με εποικοδομητικό τρόπο τις διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση», ανέφερε η Volkswagen σε ανακοίνωση που εξέδωσε.

Ο διευθύνων σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW Όλιβερ Τσίπσε χαρακτήρισε την ψηφοφορία για τους επιπλέον δασμούς, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των μελών της ΕΕ, «μοιραίο σινιάλο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία της αυτοκίνησης». Πρόσθεσε πως χρειάζεται μια ταχεία διευθέτηση ανάμεσα στις Βρυξέλλες και το Πεκίνο ώστε να αποφευχθεί μια εμπορική σύγκρουση.

Η Geely Holding, η οποία έχει μερίδια στις αυτοκινητοβιομηχανίες Polestar και Volvo Cars, εξέφρασε απογοήτευση για το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβάλει επιπλέον δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα λέγοντας ότι θα μπορούσε να εμποδίσει τις οικονομικές και τις εμπορικές σχέσεις.

ΠΗΓΕΣ: DEUTSCHE WELLE, ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v