Η Ευρωπαϊκή Ένωση ψήφισε σήμερα την επιβολή δασμών έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, σε μια κίνηση που θα αυξήσει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας του μπλοκ, μπορεί τώρα να προχωρήσει στην εφαρμογή των δασμών, η οποία θα διαρκέσει για πέντε χρόνια. Δέκα κράτη-μέλη ψήφισαν υπέρ του μέτρου, ενώ η Γερμανία και άλλα τέσσερα ψήφισαν κατά και 12, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ελλάδας, απείχαν, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τα αποτελέσματα.
Η ΕΕ και η Κίνα θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς. Οι δύο πλευρές διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών αντί των δασμών. «Η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να βρουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ», ανέφερε η Επιτροπή σε δελτίο τύπου.
Οι νέοι δασμοί θα είναι έως και 35% για τους κατασκευαστές EV που εξάγουν από την Κίνα. Οι δασμοί είναι επιπρόσθετοι του υφιστάμενου συντελεστή 10%.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα απορροφήσουν τους δασμούς ή θα αυξήσουν τις τιμές, τη στιγμή που η επιβράδυνση της ζήτησης στο εσωτερικό συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους τους. Η προοπτική των δασμών έχει ωθήσει ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς.
Μια δήλωση της Geely Holding Group Co., η οποία ελέγχει τη σουηδική Volvo και τη βρετανική Lotus Cars, επέκρινε την απόφαση, λέγοντας ότι «δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να παρεμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών».
Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν ήδη επιβραδύνει τη δυναμική των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις τους να βυθίζονται κατά 48% τον Αύγουστο, σε χαμηλό 18 μηνών.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ και κατασκευάστηκαν στην Κίνα αυξήθηκε από περίπου 3% σε περισσότερο από 20% τα τελευταία τρία χρόνια. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 8% αυτού του μεριδίου αγοράς, καθώς πολυεθνικές εταιρείες που εξάγουν από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της Tesla, καταλαμβάνουν το υπόλοιπο.
Ωστόσο, η αύξηση των δασμών στην Ευρώπη θα έχει «μικρό αντίκτυπο» στους Κινέζους κατασκευαστές, επειδή η περιοχή αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα των συνολικών πωλήσεών τους, σύμφωνα με τον αναλυτή της Daiwa Securities, Kevin Lau. Η Ευρώπη συνεισέφερε μεταξύ 1% και 3% των συνολικών πωλήσεων για τις BYD Co., Geely και SAIC Motor Corp. κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, εκτίμησε.
Εκπρόσωπος της Volkswagen AG είπε σε δήλωση την Παρασκευή ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση» και δεν θα βελτιώσουν την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
Ο μεγάλος αριθμός των αποχών προδίδει ανησυχία σε πολλά κράτη-μέλη για έναν πιθανό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, ακόμη και όταν βασικά έθνη όπως η Γαλλία έχουν δηλώσει ότι το μπλοκ πρέπει να υπερασπιστεί τις δικές του βιομηχανίες πιο σθεναρά. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ προειδοποίησε νωρίτερα ότι η επιβολή των δασμών θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο δασμών.
Πεκίνο: Καθυστερήστε την εφαρμογή
Η Κίνα κάλεσε σήμερα την Ευρωπαϊκή Ένωση να καθυστερήσει την εφαρμογή των δασμών στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα και να αποφύγει την κλιμάκωση των εμπορικών τριβών, αναφέρουν κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Το κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (CCCEU) κατήγγειλε εξάλλου σήμερα «τα προστατευτικά μέτρα» των Βρυξελλών, μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο.
Σε ανακοίνωσή του, το CCCEU «εκφράζει τη βαθιά απογοήτευσή του για το αποτέλεσμα αυτό» και ενθαρρύνει «ζωηρά» την Ευρωπαϊκή Ένωση «να καθυστερήσει την εφαρμογή των τελωνειακών δασμών και να προκρίνει την επίλυση των διαφορών και των εμπορικών εντάσεων μέσω του διαλόγου».