Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας δήλωσε ότι η πρόβλεψη της «Πράσινης Συμφωνίας» της ΕΕ για απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035 δημιούργησε μια «σοβαρή κρίση» για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και πρέπει να επανεξεταστεί και να αναθεωρηθεί επειγόντως.
Ο Adolfo Urso, μέλος του κόμματος της πρωθυπουργού Giorgia Meloni, προειδοποίησε ότι εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύουν, εκτός εάν οι Βρυξέλλες χαλαρώσουν τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους τους για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Ο οδικός χάρτης της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), όπως σχεδιάστηκε, έχει ήδη δείξει τις αντιφάσεις του με την κατάρρευση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και τη σοβαρή κρίση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», δήλωσε ο Urso σε συνέντευξή του. «Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους. Είναι ήδη ξεκάθαρο, ο οδικός χάρτης... δεν είναι βιώσιμος».
Οπως σημειώνουν οι Financial Times, ο Urso σε συναντήσεις υψηλού επιπέδου στις Βρυξέλλες αυτή την εβδομάδα θα απαιτήσει επείγουσα αναθεώρηση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων και την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, η οποία είπε ότι θα πρέπει να καθυστερήσει, ώστε να επιτρέψει την πώληση άλλων μορφών οχημάτων καθαρής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων αυτών που χρησιμοποιούν βιοκαύσιμο ή συνθετικό καύσιμο.
Η κίνηση της Ιταλίας έρχεται εν μέσω ανησυχίας στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και προειδοποιήσεων από κατασκευαστές ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου -ήδη υπό την πίεση από τις φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων- θα μπορούσε να πιεστεί απότομα μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της πώλησης νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, η Stellantis, ανέστειλε την παραγωγή αυτοκινήτων στο ιστορικό της εργοστάσιο στο Τορίνο για ένα μήνα, έως τα μέσα Οκτωβρίου, λόγω της χαμηλής ζήτησης για την ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, η τιμή του οποίου είναι 30.000 ευρώ, έναντι 17.700 ευρώ για την υβριδική έκδοση.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, προειδοποίησε πρόσφατα τους εργαζόμενους ότι δεν θα τηρεί πλέον την «εγγύηση εργασίας» που ίσχυε για δεκαετίες. Υπολογίζεται ότι 165.000 άνθρωποι εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας και περίπου 780.000 στη Γερμανία.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία μειώθηκε περισσότερο από το ένα τρίτο τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Εφοδιαστικής Αλυσίδας Βιομηχανίας Αυτοκινήτων της Ιταλίας. Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 16% στην Ιταλία την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 12%.
Ο Urso είπε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα «κοστίζουν πάρα πολύ σε σύγκριση με τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και των Ιταλών» και προειδοποίησε ότι η βιαστική κίνηση της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά οχήματα -χωρίς πρώτα να αναπτύξει τις δικές της εγχώριες αλυσίδες εφοδιασμού- θα μπορούσε να αφήσει το μπλοκ υπερβολικά εξαρτημένο από την Κίνα.
«Ο κίνδυνος είναι να περάσουμε από την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα στην εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες που προέρχονται από την Κίνα», είπε ο Urso. Η Ευρώπη έπρεπε να εξετάσει τη «στρατηγική αυτονομία» της παραγωγικής της ικανότητας σε περίπτωση περαιτέρω πολέμων ή άλλης πανδημίας, πρόσθεσε.
Ενώ η Ευρώπη πρόκειται να επανεξετάσει την απαγόρευση των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2026, ο Urso εξέφρασε την αισιοδοξία ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen θα επιτάχυνε αυτή τη διαδικασία, δεδομένης της διαφαινόμενης απειλής απώλειας θέσεων εργασίας.
Αν δεν γίνει κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να πυροδοτήσει αναταραχές παρόμοιες με τις πρόσφατες διαμαρτυρίες των Ευρωπαίων αγροτών κατά της Πράσινης Συμφωνίας.
«Όλοι γνωρίζουν ότι αν δεν κινηθούμε βιαστικά, μέσα σε λίγους μήνες, στις Βρυξέλλες, στο Στρασβούργο και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, θα βρούμε όχι μόνο αγρότες με τα τρακτέρ τους, αλλά και εργάτες», είπε ο Urso. «Αρχίζουμε να νιώθουμε αυτή την ατμόσφαιρα σε όλη την Ευρώπη».
Ο Urso είπε ότι εάν η Επιτροπή επέμενε στη διατήρηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης του 2035, θα πρέπει να παρέχει σημαντικούς οικονομικούς πόρους για να επιταχύνει τη μετάβαση.
«Η βιομηχανική πολιτική και η περιβαλλοντική πολιτική πρέπει να ευθυγραμμιστούν», είπε. «Συμφωνούμε με τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα, εφόσον είναι βιώσιμη».