Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Φόβοι αναζωπύρωσης πληθωρισμού από το υψηλό κόστος στην παγκόσμια ναυτιλία

Οι εισαγωγείς προειδοποιούν ότι το κόστος θα περάσει στους καταναλωτές, καθώς η μέση τιμή μεταφοράς κοντέινερ έχει εκτοξευτεί κατά 233% μέσα σε ένα χρόνο.

Φόβοι αναζωπύρωσης πληθωρισμού από το υψηλό κόστος στην παγκόσμια ναυτιλία

Η αυξανόμενη πίεση από το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και ασφάλισης εμπορευμάτων με φορτηγά πλοία ανά τον πλανήτη αναβιώνει τον φόβο της επιστροφής του πληθωρισμού.  

Η κρίση στη Μέση Ανατολή και η αναταραχή από το μπλοκάρισμα στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι δημιουργούν διαταραχές στην κίνηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και ανεβάζουν ξανά το ρίσκο μετακύλισης του αυξημένου κόστος στο ράφι στις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων αλλά και στις βιομηχανίες που σχεδιάζουν κεφαλαιουχικές επενδύσεις, αναφέρει το Bloomberg.

Η ιστορική διακοπή των 25 τρισ. δολ. στο παγκόσμιο εμπόριο αγαθών που κορυφώθηκε πριν από δύο χρόνια με την πανδημία άφησε τα βαθιά οικονομικά σημάδια του πληθωρισμού και την παράνοια σχετικά με τις ελλείψεις. Αλλά δημιούργησε επίσης μαξιλάρια και πρόνοιες σε εταιρείες όπως η Globe Electric, καθώς ομάδες προμηθευτών είναι πλέον πιο ευέλικτοι, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και εργαλεία δεδομένων για να καθοδηγούν τις αποφάσεις τους.

Μέχρι στιγμής, το παγκόσμιο εμπόριο αντέχει το πρώτο σοκ μετά την πανδημία, χωρίς αξιοσημείωτη έξαρση των παγκόσμιων τιμών καταναλωτή. Αλλά αυτό δεν είναι εγγυημένο ότι θα διαρκέσει, εάν τα εμπόδια αποδειχθούν μακροχρόνια ή αν αρχίσουν να βαλτώνουν τα logistics.

Για τις κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο που έχουν αρχίσει ή ετοιμάζουν μειώσεις στα επιτόκια, οποιαδήποτε αναζωπύρωση του πληθωρισμού των τιμών καταναλωτή θα αποτελούσε σημαντική πρόκληση. Εξ ου και η επιφυλακτικότητα στον ρυθμό των κινήσεων κυρίως από ΕΚΤ και Fed.

Ο δείκτης Drewry World Container που παρακολουθεί την αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχει καταγράψει υπέρογκες αυξήσεις στα ναύλα. Σύμφωνα με τον δείκτη, η μέση τιμή μεταφοράς για ένα μεγάλο κοντέινερ 40 ποδιών αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2023 κατά 233%. Σε ορισμένες διαδρομές οι τιμές εκτοξεύθηκαν ακόμα περισσότερο.

«Πιστεύουμε ότι οι αγορές υποτιμούν τον κίνδυνο αύξησης των τιμών της ναυτιλίας», έγραψαν οι οικονομολόγοι της Nomura με επικεφαλής τον Τζορτζ Μοράν στο Λονδίνο, σε ένα σημείωμα την Τετάρτη. «Το μοντέλο μας υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρξει αξιοσημείωτη ανοδική πίεση στον πληθωρισμό».

Πόσο εύθραυστο είναι το παγκόσμιο εμπόριο φαίνεται από τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι που κρατούν πάνω από έξι μήνες, όταν λίγοι ήταν οι «ειδικοί» οι οποίοι προέβλεψαν ότι θα διαρκούσαν τόσο πολύ.

Αν και οι διαταραχές δεν έχουν αγγίξει τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εισαγωγείς προειδοποιούν ότι το κόστος θα πρέπει τελικά να μετακυλιστεί στους καταναλωτές τους.

Η πιο πρόσφατη κρίση έρχεται ακριβώς τη στιγμή που οι χονδρέμποροι και οι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη σπεύδουν να εφοδιαστούν με αποθέματα, ενόψει της επιστροφής στα σχολεία από Σεπτέμβριο, αλλά και για τις εορταστικές αγορές στο τέλος του έτους.

Στην εξίσωση προστίθεται και το ενδεχόμενο μιας απειλής υψηλότερων δασμών από τις ΗΠΑ στις κινεζικές εισαγωγές.

Και κάπως έτσι το κοκτέιλ γίνεται ξανά εκρηκτικό...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v