Ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται σε συνομιλίες για να διατηρήσουν τη ροή φυσικού αερίου μέσω ενός βασικού αγωγού Ρωσίας-Ουκρανίας, καθώς αγωνίζονται να αποτρέψουν τον κίνδυνο ο πόλεμος της Μόσχας να βλάψει περαιτέρω τα ενεργειακά αποθέματα της ηπείρου.
Η Ευρώπη προσπάθησε να απογαλακτιστεί από το ρωσικό αέριο, αλλά αρκετά κράτη της Ανατολικής Ευρώπης συνεχίζουν να το λαμβάνουν μέσω ενός αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία. Η συμφωνία που καλύπτει αυτή τη διαμετακόμιση λήγει στο τέλος του έτους. Και με τον πόλεμο να μαίνεται, οι περισσότεροι παρατηρητές της αγοράς αναμένουν ότι το φυσικό αέριο θα σταματήσει.
Ωστόσο, κυβερνητικοί αξιωματούχοι και στελέχη επιχειρήσεων μιλούν με ομολόγους τους στην Ουκρανία για το πώς θα διατηρήσουν τη ροή του φυσικού αερίου το επόμενο έτος, σύμφωνα με το Bloomberg.
Μια επιλογή που έχει συζητηθεί είναι οι ευρωπαϊκές εταιρείες να αγοράζουν και να διοχετεύουν αέριο από το Αζερμπαϊτζάν σε ρωσικούς αγωγούς που κατευθύνονται προς την Ευρώπη, σύμφωνα με ορισμένες πηγές. Μια τέτοια ρύθμιση θα επέτρεπε στην Ευρώπη να αποφύγει την αμηχανία της αγοράς ρωσικού φυσικού αερίου σε μια εποχή που προσπαθεί να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας.
Η ιδέα κερδίζει δυναμική καθώς γίνεται σαφές ότι η Ουκρανία θα ήταν υπέρ. Τα έσοδα από τη διαμετακόμιση ανήλθαν σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2021 — παρέχοντας κρίσιμη χρηματοδότηση για την κατεστραμμένη από τον πόλεμο οικονομία. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι αχρηστευμένοι αγωγοί θα μπορούσαν να γίνουν στρατιωτικοί στόχοι ή να φθαρούν από την αχρηστία, κάτι που είναι δαπανηρό να αντιστραφεί.
«Υπάρχουν δύο παράγοντες που πρέπει να θυμόμαστε πάντα», δήλωσε στο Bloomberg News τη Δευτέρα ο Oleksiy Chernyshov, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας. «Το ένα είναι ότι η Ουκρανία έχει απίστευτη υποδομή διαμετακόμισης και αποθήκευσης φυσικού αερίου, η οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί, και η Ουκρανία είναι προδιατεθειμένη να χρησιμοποιήσει αυτή την υποδομή επειδή φέρνει πολλά πλεονεκτήματα».
Απέκλεισε οποιοδήποτε σχέδιο που περιλάμβανε συνεργασία με τη ρωσική Gazprom και είπε ότι η μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν «μπορεί να έχει κάποιο μέλλον».
Ένα σχέδιο χρήσης αζερικού φυσικού αερίου θα μπορούσε θεωρητικά να ωφελήσει τη Ρωσία, εάν στηθεί ως ανταλλαγή (swap) που επέτρεπε στη Μόσχα να στείλει το φυσικό αέριο της αλλού. Η Ρωσία δυσκολεύεται να βρει αρκετούς νέους πελάτες για το καύσιμο καθώς η υποδομή της έχει δημιουργηθεί για να προμηθεύει την Ευρώπη και η Κίνα κάνει σκληρά παζάρια.
Η ιδέα των swaps δεν είναι ξένη στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και χρησιμοποιείται όταν δεν είναι δυνατή η φυσική παράδοση καυσίμων από τη μια τοποθεσία στην άλλη. Το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποιεί ήδη τον αγωγό του προς την Ευρώπη με πλήρη δυναμικότητα.
Η Ρωσία εξακολουθεί να στέλνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη ετησίως, κυρίως στη Σλοβακία και την Αυστρία, όπου η Ρωσία εξακολουθεί να είναι κυρίαρχος προμηθευτής. Στην Αυστρία, το ρωσικό αέριο έχει καλύψει περισσότερο από το 80% της κατανάλωσης για πέντε συνεχείς μήνες. Η Ευρώπη εισάγει επίσης ρωσικό LNG με πλοία και παρά τις συχνές συζητήσεις για το αν θα έπρεπε, ποτέ δεν έχει επιβάλει κυρώσεις για το ρωσικό αέριο.