Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Mε €4,3 δισ. παίρνει πίσω το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης ο Ορμπαν

Με χείρα βοήθειας από τον γαλλικό κατασκευαστικό κολοσσό Vinci, το ουγγρικό Δημόσιο κατάφερε να ανακτήσει τον κόμβο αερομεταφορών της χώρας από τη γερμανική Avi Alliance, προετοιμάζοντας επόμενα βήματα που ίσως κοιτάζουν προς Κίνα και Κατάρ.

Mε €4,3 δισ. παίρνει πίσω το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης ο Ορμπαν
Βουδαπέστη

Η Ουγγαρία και ο γαλλικός κατασκευαστικός κολοσσός Vinci αγοράζουν το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, σε μια συμφωνία που αποτίμησε τον κόμβο της Κεντρικής Ευρώπης σε 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg.

Οι νέοι ιδιοκτήτες πλήρωσαν 3,1 δισ. ευρώ για τα ίδια περιουσιακά στοιχεία του αεροδρομίου ενώ ανέλαβαν καθαρό χρέος 1,2 δισ. ευρώ, είπε ένας από τους ανθρώπους που φέρεται να έχει άμεση γνώση της συναλλαγής. Ο πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν υποστήριξε την εξαγορά στο πλαίσιο ευρύτερης πολιτικής ώθησης για την ενίσχυση της εγχώριας ιδιοκτησίας σε στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία.

Η Ουγγαρία αγόρασε μερίδιο 80% του αερολιμένα ενώ η Vinci πήρε το υπόλοιπο. Οι πηγές ζήτησαν να μην κατονομαστούν. 

Η Avi Alliance, ο γερμανικός φορέας εκμετάλλευσης του ουγγρικού αεροδρομίου και μεγαλύτερος μέτοχός του, επιβεβαίωσε την πώληση σε δήλωσή του, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες για την αξία. Στους άλλους πωλητές συγκαταλέγεται το κρατικό επενδυτικό ταμείο GIC Pte της Σιγκαπούρης και το Caisse de Depot et Placement του Κεμπέκ στον Καναδά.

Πρόκειται για το 39ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, ενώ θεωρείται στολίδι για τον τουρισμό και τις βιομηχανίες logistics της Ουγγαρίας. Η Βουδαπέστη έχει κατά μέσο όρο 307 καθημερινές πτήσεις φέτος, όσες και η Πράγα, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol.

Η συμφωνία αποτελεί πιθανότατα ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη του ουγγρικού αεροδρομίου, καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται συνομιλίες με το Κατάρ, ώστε η Qatar Investment Authority να ενταχθεί μελλοντικά στην κοινοπραξία. Η Ουγγαρία σχεδιάζει να κατασκευάσει έναν τρίτο τερματικό σταθμό και να ενισχύσει τη χωρητικότητα τόσο για τους επιβάτες όσο και για το φορτίο, δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Οικονομίας Μάρτον Νάγκι στο Bloomberg.

Η κυβέρνηση έχει αναγάγει τη Βουδαπέστη σε κινεζική πύλη για τουρίστες και επενδύσεις, με αιχμή το πρώτο εργοστάσιο μπαταριών και αυτοκινήτων της BYD στην Ευρώπη.

Το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης εκτιμά ότι θα προσελκύσει σχεδόν 17 εκατομμύρια επιβάτες φέτος, έναντι 14,7 εκατ. πέρυσι. Σημείωσε κέρδη 74 εκατομμυρίων ευρώ το 2023, αφού τα έσοδα αυξήθηκαν ετησίως κατά 20%, στα 338 εκατομμύρια ευρώ.

Για τη Vinci, το μερίδιο της Βουδαπέστης εντάσσεται σε μια επιθετική επέκταση που ενισχύει την αξίωσή της ως κορυφαίας ιδιωτικής εταιρείας αεροδρομίων στον κόσμο. Ο γαλλικός κατασκευαστικός κολοσσός διαθέτει 70 αεροδρόμια παγκοσμίως, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του.

Τον Απρίλιο, η Vinci συμφώνησε να αγοράσει το πλειοψηφικό μερίδιο του αεροδρομίου του Εδιμβούργου για 1,3 δισεκατομμύρια λίρες, ενώ το 2018 αγόρασε πλειοψηφικά μερίδια στο Γκάτγουικ του Λονδίνου και στο διεθνές αεροδρόμιο του Μπέλφαστ.

Ο Όρμπαν επιθυμούσε εδώ και καιρό να ανακτήσει το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει προηγούμενη απόπειρα το 2021, λόγω έλλειψης μετρητών. Στο εγχείρημα εμπλεκόταν η ουγγρική ενεργειακή εταιρεία Mol Nyrt. και άνθρωποι από το περιβάλλον του πρωθυπουργού.

Η δημοσιονομική κατάσταση είναι ακόμα σφιχτή, με έλλειμμα 7,2 δισ. δολαρίων τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους στον προϋπολογισμό — πάνω από τον ετήσιο στόχο. Όμως, σε ένδειξη της σημασίας της συμφωνίας, ο Όρμπαν προχώρησε σε σειρά από κρατικές εκχωρήσεις για να πετύχει την αγορά του αεροδρομίου.

Η Ουγγαρία πούλησε μερίδιο 15% στην εγχώρια μονάδα της Erste Group Bank και 35% στην ουγγρική μονάδα της Vienna Insurance Group. Οι κρατικές τράπεζες βοήθησαν επίσης.

Η Avi Alliance δεν είχε σχέδια να πουλήσει το αεροδρόμιο. Αλλά υπέκυψε στις ορέξεις Ορμπαν μετά την πολυετή κυβερνητική εκστρατεία που διακήρυττε ότι η ιδιοκτήτρια επιδιδόταν σε υποεπενδύσεις στον κόμβο των αερομεταφορών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v