Η Γαλλία ετοιμάζει την πρώτη συνάντηση που θα εξετάσει τη δημιουργία υποδομής για τη σύνδεση της Ινδίας με την Ευρώπη μέσω Μέσης Ανατολής, με στόχο να ανταγωνιστεί την αντίστοιχη κινεζική πρωτοβουλία.
Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν όρισε τον Ζεράρ Μεστραγιέ, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής εταιρείας ενέργειας Engie, ως ειδικό απεσταλμένο για να θέσει τις βάσεις του έργου. Η ιδέα, γνωστή ως IMEC, στοχεύει στη δημιουργία δικτύου σιδηροδρόμων, πλοίων, αγωγών φυσικού αερίου και καλωδίων Διαδικτύου.
«Θα συγκαλέσω τους εκπροσώπους άλλων κρατών-μελών του IMEC τους επόμενους δύο μήνες», είπε ο Μεστραγιέ σε συνέντευξή του στο Bloomberg.
Το σχέδιο, που ανακοινώθηκε αρχικά στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί πέρυσι, θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία για να υλοποιηθεί, σύμφωνα με τον ίδιο. Διαμορφώθηκε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά έμεινε πίσω μετά την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς, που πυροδότησε νέες εντάσεις στη Μέση Ανατολή. Η σύγκρουση αυτή, ωστόσο, έχει εξαπλωθεί στους ναυτιλιακούς δρόμους της Ερυθράς Θάλασσας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για εναλλακτικές και ασφαλείς εμπορικές διαδρομές.
Μέλη του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης περιλαμβάνουν τις ΗΠΑ, την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μέχρι σήμερα μόνο η Γαλλία έχει διορίσει τον εκπρόσωπό της για τις εν λόγω συνομιλίες.
Ορισμένες γαλλικές εταιρείες έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο έργο, είπε ο Μεστραγιέ.
Ο ναυτιλιακός γίγαντας CMA-CGM, ο ενεργειακός κολοσσός Total Energies, η εταιρεία κατασκευής τρένων Alstom, η εταιρεία logistics Getlink, η κρατική Electricite de France, η εξειδικευμένη στο βιομηχανικό αέριο Air Liquide και η κατασκευαστική καλωδίων Nexans θα μπορούσαν να συμμετάσχουν στην κατασκευή μέρους ενεργειακών υποδομών και έργων logistics, μαζί με κατασκευαστικές εταιρείες όπως η Vinci και η Bouygues.
Η Κίνα προωθεί εδώ και χρόνια την Πρωτοβουλία Belt and Road (μία ζώνη ένας δρόμος), ένα φιλόδοξο έργο που ξεκίνησε πριν από περισσότερο από μια δεκαετία για τη διασύνδεση της Ασίας, της Αφρικής και της Ευρώπης μέσω δικτύου σιδηροδρομικών γραμμών και εμπορικών συμφωνιών, με στόχο την ενίσχυση της επιρροής του Πεκίνου. Είναι γνωστό και ως «ο νέος δρόμος του μεταξιού».
Η ΕΕ ανακοίνωσε πέρυσι το δικό της σχέδιο, που ονομάζεται Global Gateway, για την ανάπτυξη υποδομών και συνδεσιμότητας στις αναδυόμενες χώρες.