Ως μία σημαντική κίνηση στην πορεία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, με στόχο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για το 2030 και το 2050, χαρακτηρίζουν στελέχη του κλάδου, την επικείμενη ίδρυση ναυτιλιακού κέντρου μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων στην Αθήνα από τον Βρετανικό νηογνώμονα Lloyd's Register και 5 από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες.
Σημειώνεται ότι ανάλογα κέντρα ανθρακοποίησης της ναυτιλίας έχουν ιδρυθεί στη Σιγκαπούρη και στη Σαγκάη.
Το Κέντρο Απανθρακοποίησης της Ναυτιλίας (Maritime Decarbonisation Hub) στην Αθήνα στο οποίο θα συμμετέχουν οι Capital Group, Navios Maritime Partners, Neda Maritime Agency, Star Βulk και Thenamaris, θα έχει ως στόχο να εξαλείψει τα εμπόδια που προκύπτουν από τεχνικές δυσκολίες, παρακωλύουν επενδύσεις και παρεμποδίζουν την αναζήτηση και απόδοση λύσεων που θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GΗG) του υπάρχοντος παγκόσμιου στόλου.
Το M-ERC θα διαδραματίσει εξάλλου ένα σημαντικό ρόλο στην κατάλληλη προετοιμασία του υφιστάμενου στόλου για την ενεργειακή μετάβαση καθώς και στη διασφάλιση οτι το ανθρώπινο δυναμικό έχει την απαραίτητη κατάρτιση και δεξιότητες.
Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν μέσα από την έρευνα και τη συνεργασία με τα ναυπηγεία, του κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά και τις Ενώσεις των ναυτικών, ώστε να διασφαλιστεί η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων του προσωπικού στη θάλασσα και τη στεριά.
Επίσης μέσω αυτού του κέντρου θα καταβληθεί προσπάθεια για την προσέλκυση διεθνούς και περιφερειακής χρηματοδότησης για την υλοποίηση δράσεων, προγραμμάτων και πρωτοβουλιών προς επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί ενώ στην πρωτοβουλία αναμένεται το προσεχές διάστημα να ενταχθούν και άλλες ναυτιλιακές εταιρίες.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο 14ο ετήσιο Φόρουμ του Capital Link Greek Shipping στην Αθήνα είπε ότι η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο μέτωπο της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας που είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ.
Κάλεσε δε προς τον σκοπό αυτό σε συνεργασία τους παραγωγούς και προμηθευτές ενέργειας, τους διαχειριστές λιμένων, τις εταιρείες logistics, τους ναυλωτές, τους κατασκευαστές κινητήρων και φυσικά τους πλοιοκτήτες αλλά και την επιστημονική κοινότητα.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είπε επίσης ότι η μείωση της ρύπανσης από τις πηγές των πλοίων και η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης απαιτούν σημαντικά κεφάλαια και επομένως ένας συνδυασμός δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχέστερα.
Κέντρο απανθρακοποίησης σε Σιγκαπούρη και Σαγκάη
Σημειώνεται ότι Παγκόσμιο Κέντρο Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας (GCMD) έχει ιδρυθεί και στη Σιγκαπούρη που αποσκοπεί στην εξεύρεση λύσεων για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα και την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για το 2030 και το 2050.
Η Olympic Shipping & Management είναι η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία που συμμετέχει σε αυτό.
Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία που αποτελείται από 18 tankers θα συνεισφέρει οικονομικά στα projects του GCMD, στηρίζοντας τις δοκιμές του κέντρου σε πράσινα καύσιμα εν πλω δέσμευση άνθρακα και άλλες τεχνολογίες.
Πρόσφατα ο κορυφαίος νηογνώμονας DNV και η China State Shipbuilding Corporation (CSSC), ο κορυφαίος ναυπηγικός όμιλος στον κόσμο, δημιούργησαν ένα κοινό κέντρο καινοτομίας Future Ship στη Σαγκάη.
Το Κέντρο θα επιτρέψει στις δύο εταιρείες να συνεργαστούν στην τεχνική καινοτομία σε πλοία και υπεράκτιους τομείς, να προχωρήσουν στον μετασχηματισμό της απεξάρτησης από τον άνθρακα και της ψηφιοποίησης και να παρέχουν τεχνική υποστήριξη και λύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το Κέντρο θα ιδρυθεί και θα λειτουργήσει από την SDARI και την DNV China μετά το πλαίσιο στρατηγικής συμφωνίας συνεργασίας που υπεγράφη από τις δύο πλευρές το 2019.
Δεσμευόμενο για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές και τον μετασχηματισμό της ψηφιοποίησης, το Κέντρο θα δημιουργήσει τρεις κοινές ομάδες εργασίας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, το ψηφιακό δίδυμο/ψηφιακό πλοίο και την έξυπνη ναυτιλία, εστιάζοντας στην ανάπτυξη ολιστικών λύσεων για το μέλλον των πλοίων, ώστε να προωθηθούν οι πράσινες και έξυπνες ναυτιλιακές καινοτομίες.
Στα 298 τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα το 2023
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία από την πλατφόρμα Alternative Fuels Insight (AFI) της DNV το 2023 παραγγέλθηκαν συνολικά 298 πλοία με πρόωση εναλλακτικών καυσίμων - αύξηση 8% σε ετήσια βάση.
Το έτος αυτό είδε επίσης τη μεθανόλη να γίνεται mainstream, με απότομη αύξηση των παραγγελιών (138), φέρνοντάς την στήθος με στήθος με το LNG (130). Επιπλέον, το 2023 σηματοδότησε μια χρονιά επανάκαμψης για την αμμωνία, με 11 παραγγελίες για πλοία που κινούνται με αυτό το καύσιμο, και περισσότερες στα σκαριά.
Αντιμέτωπος με την αυξανόμενη πίεση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένων των αυστηρότερων στόχων που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) τον Ιούλιο του 2023, ο ναυτιλιακός τομέας εξετάζει μια σειρά επιλογών απαλλαγής από τον άνθρακα.
Μέσω της πλατφόρμας AFI η DNV καταγράφει τις προσπάθειες του κλάδου που σχετίζονται με τα νεότευκτα πλοία και τον εκσυγχρονισμό με 298 παραγγελίες για πλοία που μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα που έχουν καταγραφεί το 2023 και συνολικά 1281 πλοία συνολικά με νέες τεχνολογίες.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ