Οι διακίνηση σιταριού με εμπορικά πλοία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκαν σχεδόν κατά 40% το πρώτο μισό του Ιανουαρίου σε 0,5 εκατ. τόνους εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, αποκάλυψε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ), σε ανάρτησή του στο X (πρώην Twitter).
Τα δεδομένα βασίστηκαν σε έναν πίνακα στοιχείων που αναπτύχθηκε από κοινού από το Διεθνές Συμβούλιο Σιτηρών (IGC) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, ανέφερε η παγκόσμια εποπτική αρχή εμπορίου.
Μετά από ένα σχετικά δυνατό ξεκίνημα της ετήσιας περιόδου εμπορίας 2023/24 (Ιούλιος/Ιούνιος), οι παγκόσμιες θαλάσσιες εισαγωγές σιταριού υπολείπονται σταθερά από τους αντίστοιχους όγκους της περασμένης σεζόν από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία εντείνουν τις ανησυχίες για ανοδική πίεσης στις τιμές.
Χάος στο διεθνές εμπόριο καφέ
Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, που κλυδωνίζει τη ναυτιλία και ανατρέπει τους συνήθεις εμπορικούς δρόμους, πλήττει για τα καλά και την αγορά κόκκων καφέ robusta, ποικιλίας που χρησιμοποιείται κυρίως στον στιγμιαίο καφέ.
Οι εισαγωγείς κόκκων robusta αποφεύγουν τις αγορές από τον κορυφαίο παραγωγό Βιετνάμ, λόγω των αυξανόμενων εξόδων αποστολής και της επιμήκυνσης στον χρόνο ταξιδιού. Αντίθετα, επιδιώκουν να εξασφαλίσουν περισσότερες προμήθειες από τη Βραζιλία, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg υπό τον όρο ανωνυμίας.
Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει ένα βασικό πέρασμα για τις εξαγωγές καφέ από το Βιετνάμ, αναγκάζοντας πολλές εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων να ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές. Ως αποτέλεσμα, τα premium για παράδοση robusta τον επόμενο μήνα αυξήθηκαν πάνω από 30%. Πλήγμα που ακολουθεί μια ήδη διαμορφωμένη παγκόσμια έλλειψη κόκκων, η οποία έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση τιμών κατά σχεδόν 60% το 2023, εν πολλοίς λόγω της ξηρασίας στην παραγωγό ασιατική χώρα.
Στο Βιετνάμ, η εξαγωγική Phuc Sinh έχει καταγράψει μείωση των αποστολών της μετά το ξέσπασμα των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ εκτοξεύονται τα ναύλα για αγαθά που αποστέλλονται από την Ασία στην Ευρώπη. Οι τιμές έχουν σχεδόν επταπλασιαστεί, φτάνοντας τα 4.000 δολ. ανά κοντέινερ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας Phan Minh Thong.
Ωστόσο, ενώ οι εξαγωγές της Βραζιλίας βρίσκονται σε άνοδο, η χώρα δεν είναι σε θέση να καλύψει το κενό που αφήνει το Βιετνάμ, το οποίο παράγει περισσότερο από το ένα τρίτο των παγκόσμιων προμηθειών robusta.