Το failure story της Tesla τις πρώτες μέρες του 2024

Γιατί ξεκίνησε τη χρονιά με την... όπισθεν η αυτοκινητοβιομηχανία της τελειότητας. Απώλεσε $94 δισ. σε δύο εβδομάδες. Πλήγμα για την προσωπική περιουσία του Μασκ. Χαμηλώνει ο ορίζοντας για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης.

Το failure story της Tesla τις πρώτες μέρες του 2024

Σημείωσε τεράστια επιτυχία το 2023, καθώς οι μετοχές της υπερδιπλασιάστηκαν σε 12 μήνες. Αλλά το 2024 η Tesla ξεκίνησε με την... όπιθεν. Η κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο Έλον Μασκ έχει το χειρότερο ετήσιο ξεκίνημά της.

Η εταιρεία έχει χάσει πάνω από 94 δισεκατομμύρια δολάρια σε αποτίμηση μόνο τις δύο πρώτες εβδομάδες του 2024. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία που εδρεύει στο Όστιν του Τέξας έχει χτυπηθεί από μπαράζ αρνητικών εξελίξεων: μείωση τιμών για τα αυτοκίνητά της που κατασκευάζονται στην Κίνα, αύξηση του κόστους εργασίας και κυρίως σημάδια επιβράδυνσης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, ειδικά στις ΗΠΑ.

«Η κύρια ανησυχία των επενδυτών για την Tesla είναι η στασιμότητα της ανάπτυξης», δήλωσε σε συνέντευξή του ο αναλυτής της Cowen Τζέφρι Όσμπορν. Οι μειώσεις τιμών στην Κίνα απλώς ενισχύουν αυτές τις ανησυχίες.

Το χτύπημα στην κεφαλαιοποίηση της Tesla για την έναρξη του έτους είναι το μεγαλύτερο που έχει βιώσει η εταιρεία σε αντίστοιχη περίοδο από το 2010, όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο. Σε ποσοστιαία βάση, η πτώση της κατά 12% από τις αρχές Ιανουαρίου είναι η χειρότερη από το 2016, όταν η μετοχή υποχώρησε 14% τις πρώτες εννέα ημέρες ετήσιας διαπραγμάτευσης.

Η Tesla μειώνει επιθετικά τις τιμές στα αυτοκίνητά της από τις αρχές του 2023, σε μια προσπάθεια να τονώσει τη ζήτηση. Αλλά το αποτέλεσμα ήταν μια σταθερή διάβρωση του άλλοτε υψηλού περιθωρίου κέρδους της, στο 16,3% το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους έναντι 27,9% ένα χρόνο πριν. Και η πίεση αυξάνεται καθώς οι εργαζόμενοι στην παραγωγή στα εργοστάσια των ΗΠΑ λαμβάνουν αυξήσεις στους μισθούς.

«Περνάμε μια κυκλική ύφεση για τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά η δυναμική του ανταγωνισμού επιδεινώνει τις κυκλικές πιέσεις», δήλωσε σε συνέντευξή της η Ιβάνα Ντελέβσκα, επικεφαλής επενδύσεων στην Spear Invest. «Οι περικοπές τιμών και τα περιθώρια κέρδους είναι συνάρτηση της δυσμενούς ανταγωνιστικής δυναμικής».

Επιπρόσθετα, η Tesla αναγκάστηκε να επαναδρομολογήσει αποστολές που προορίζονταν για το εργοστάσιό της στο Βερολίνο, μετά τις στρατιωτικές ενέργειες της Δύσης και τις ανησυχίες για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, αναστέλλοντας το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στο γερμανικό εργοστάσιο από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου, γράφει το Bloomberg.

Η Tesla προειδοποίησε για πρώτη φορά για επιβράδυνση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων κατά την ανακοίνωση των κερδών τρίτου τριμήνου. Σχεδόν αμέσως μετά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές σε όλο τον κόσμο εμφανίστηκαν με τις δικές τους αρνητικές προβλέψεις. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες απέσυραν τα σχέδιά τους για επέκταση.

Προ ολίγων ημερών, η Tesla ανέφερε τους αριθμούς παράδοσης για το τέταρτο τρίμηνο. Ενώ ήταν καλύτεροι απ' ό,τι περίμεναν οι αναλυτές, έβαλαν την εταιρεία πίσω από την κινεζική BYD στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ετσι, ενώ πέρυσι η μετοχή της ήταν η όγδοη καλύτερη στον S&P 500, μέχρι στιγμής φέτος οι επενδυτές την έριξαν στην όγδοη χειρότερη θέση.

Εχασε 23 δισ. δολάρια σε λίγες μέρες ο Ελον Μασκ 

Όπως είναι φυσικό, ο Μασκ δέχεται μεγάλο χτύπημα και προσωπικά. Ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, που κέρδισε περισσότερο πλούτο το 2023 από οποιονδήποτε άλλον στον πλανήτη, έχει δει την καθαρή του περιουσία να συρρικνώνεται κατά 23 δισ. δολάρια μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. Ανέκτησε την πρώτη θέση στον δείκτη πλούτου πέρυσι, ξεπερνώντας τον Μπερνάρ Αρνό, αλλά τώρα ο Τζεφ Μπέζος τον πλησιάζει επικίνδυνα, με 179 δισ. δολάρια έναντι 206 δισ. δολαρίων του Μασκ.

Το μεγαλύτερο μέρος της καθαρής περιουσίας του Μασκ προέρχεται από το μερίδιο 13% που έχει στην Tesla. Κατέχει επίσης περίπου το 42% της SρaceX, η αξία της οποίας ανέρχεται σε περίπου 53 δισ. δολάρια.

Παρ' όλα αυτά, η Tesla παραμένει βασικός παίκτης στην παγκόσμια μετάβαση από τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο στα ηλεκτρικά. Ο λόγος; Είναι πολύ πιο μπροστά από τους πιθανούς αντιπάλους της. Η BYD της Κίνας μπορεί να έχει ξεπεράσει την Tesla σε αριθμό πωλήσεων, αλλά εξακολουθεί να υστερεί σε έσοδα και κέρδη. Και η BYD δεν πουλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, όπου η Tesla παραμένει ηγέτιδα.

Ακριβό σπορ η τελειότητα

Από πολλές απόψεις, το μεγαλύτερο πρόβλημα της Tesla μπορεί να είναι η προηγούμενη επιτυχία της και η ελπίδα που δημιούργησε. Καθώς συσσωρεύονταν οι επενδυτές, η κεφαλαιοποίηση της Tesla εκτινάχθηκε, καθιστώντας την πολύ μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία αυτοκινήτων στον κόσμο. Ωστόσο, κατά... επενδυτική ειρωνεία, η τιμολόγηση της τελειότητας έκανε τις μετοχές ιδιαίτερα ευάλωτες σε οποιαδήποτε αρνητική είδηση.

Γι' αυτό τόσοι πολλοί υποστηρικτές της Tesla υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει η εταιρεία να συγκρίνεται με κανονικές εταιρείες αυτοκινήτων. Γι' αυτούς, η απόλυτη πραγματική αξία της εταιρείας βρίσκεται στη... μελλοντολογία, με την ελπίδα πως θα αναπτύξει πρώτη τα εντελώς αυτόνομα οχήματα. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι η Tesla το υπόσχεται αυτό εδώ και χρόνια, ενώ οι περισσότεροι ειδικοί επιμένουν ότι η εν λόγω τεχνολογία μπορεί να απέχει ακόμη και δεκαετίες από σήμερα.

«Η Tesla δεν μπόρεσε να εκπληρώσει τις υποσχέσεις της πλήρως αυτόνομης οδήγησης και τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες ωστόσο είναι ήδη ενσωματωμένες στην αποτίμησή της», εξηγεί προσγειώνοντας το κοινό στον ρεαλισμό η Ντελέβσκα. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v