Αν κάτι χαρακτηρίζει τον κλάδο των πληρωμών είναι ότι αλλάζει διαρκώς. Έτσι και το 2024 αναμένεται να δούμε αλλαγές και μια αναστροφή των όσων ίσχυαν τα προηγούμενα χρόνια. Επιχειρήσεις που κάποτε δραστηριοποιούνταν μόνο τοπικά αναμένεται να επεκταθούν σε παγκόσμιο επίπεδο, τεχνολογίες κλειστού κυκλώματος θα μετατραπούν σε ανοιχτού, γενικευμένες λύσεις θα εξειδικεύονται όλο και περισσότερο, ενώ τα δίκτυα θα γίνονται, σταδιακά, ολοένα και πιο διαλειτουργικά. Στα παραπάνω προσθέστε τον μετασχηματισμό που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη καθώς και την αυξανόμενη επιστροφή στα καταναλωτικά ταξίδια και θα αποκτήσετε μια καλή αίσθηση για τις αλλαγές που θα διαμορφώσουν τον κλάδο των πληρωμών το 2024.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παγκοσμιοποιούνται
Το 2024 είναι η χρονιά που οι ΜμΕ παγκοσμιοποιούνται. Για τις επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, οι προσδοκίες, σε μεγάλο βαθμό, έχουν μετατοπιστεί από την τοπική στην παγκόσμια ψηφιακή οικονομία. Σχεδόν 4 στις 5 ΜμΕ (79%) ανέφεραν πως η πώληση εκτός των συνόρων είναι το κλειδί για την ανάπτυξή τους και οι καταναλωτές είναι έτοιμοι για αυτό. Συγκεκριμένα, το 72% των καταναλωτών δήλωσαν ότι νιώθουν άνετα με τις αγορές από επιχειρήσεις σε άλλες χώρες.
Οι ψηφιακές πληρωμές μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσονται οι ΜμΕ, καθιστώντας εφικτή την προσέγγιση νέων πελατών, την εύκολη αποδοχή ασφαλών πληρωμών, τον έλεγχο των εξόδων, την αύξηση της ασφάλειας, τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τελικά την ανάπτυξή τους. Η καινοτομία στον κλάδο των πληρωμών επιτρέπει την πρόσβαση στα έσοδα σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας άνεση στις πληρωμές από πελάτες και επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, οι συναλλαγές δεν ήταν ποτέ ευκολότερες.
Λύσεις πληρωμών όπως οι εικονικές κάρτες διευκολύνουν τη ρευστότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως επίσης την αγοραστική τους δύναμη και τις δυνατότητες διαχείρισης εξόδων – απαραίτητες προϋποθέσεις για να ευδοκιμήσουν στον ψηφιακό κόσμο του σήμερα. Το 2024 αναμένουμε πως οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις θα επωφεληθούν από την αυξημένη ψηφιοποίηση που επιταχύνει και προστατεύει τις πληρωμές, κάνοντας την επέκταση πέρα από τα γεωγραφικά τους σύνορα ευκολότερη από ποτέ.
2. Η διαλειτουργικότητα κερδίζει έδαφος
Η ευκολία και η ταχύτητα που προσφέρουν οι ηλεκτρονικές πληρωμές άλλαξαν τον τρόπο που κινούνται τα χρήματα, εντός και εκτός συνόρων. Ωστόσο, η μεγάλη ανάπτυξη των δικτύων και των μεθόδων πληρωμής - εφαρμογές μεταφοράς χρημάτων και ψηφιακά πορτοφόλια σε συνδυασμό με παλαιότερες υποδομές - δημιούργησαν μια κατακερματισμένη εμπειρία. Κάθε λύση λειτουργεί συχνά στο δικό της, απομονωμένο οικοσύστημα.
Όμως αυτό αρχίζει να αλλάζει. Πλέον δίνεται προτεραιότητα στη διαλειτουργικότητα των πληρωμών, και έτσι θα δούμε σύντομα την κίνηση των χρημάτων να γίνεται ακόμη πιο απρόσκοπτη καταρρίπτοντας εμπόδια και φέροντας χιλιάδες οφέλη στους τελικούς χρήστες, τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα, τους εταιρικούς πελάτες, τις fintech και τους δημιουργούς εφαρμογών.
Το 2024 θα συνεχίσουν οι συνεργασίες στο οικοσύστημα πληρωμών, ανάμεσα σε τράπεζες, χρηματοοικονομικά ιδρύματα, εμπόρους, παρόχους τεχνολογίας και issuers, που θα επιφέρουν μεγαλύτερη οικονομική συμπερίληψη, προσβασιμότητα και διαλειτουργικότητα. Επίσης θα αναπτυχθούν περισσότερες τεχνολογικές λύσεις που θα βοηθήσουν τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις να διαχειριστούν την πολυπλοκότητα της διασυνοριακής κίνησης χρημάτων.
3. Οι ανοιχτές υποδομές λύνουν τα προβλήματα των πληρωμών, κάνοντας το εμπόριο ευκολότερο
Σήμερα, ως καταναλωτές, αν μια τεχνολογική λύση δεν μας ταιριάζει, την απορρίπτουμε καθώς γνωρίζουμε πως υπάρχει μια καλύτερη, ευκολότερη και περισσότερο ταιριαστή επιλογή. Και οι πληρωμές υπακούουν σε αυτόν τον κανόνα. Το 2024, αναμένεται μεγάλη στροφή στη χρήση επιμέρους στοιχείων υποδομών των πλατφορμών πληρωμών δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις των πελατών.
Πρακτικά όμως, τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα μπορούν να χρησιμοποιούν λύσεις που χρειάζονται, όπως τις χρειάζονται. Δεν έχετε μια καλή λύση token; Προσθέστε μια στο υπάρχον λογισμικό. Χρειάζεστε μια αναβαθμισμένη omni channel εμπειρία; Μπορείτε να την παρέχετε χωρίς να καταργήσετε ολόκληρη την πύλη πληρωμών σας. Υπηρεσίες πληρωμών που λειτουργούν σε όλα τα δίκτυα δημιουργούν plug-and-play λύσεις για πραγματικά πολύπλοκα προβλήματα.
Όχι μόνο περισσότερες εταιρείες πληρωμών αλλάζουν την υποδομή τους με τέτοια «ανοιχτά» εργαλεία αλλά όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να επωφελούνται από αυτές τις νέες δυνατότητες. Ως αποτέλεσμα το εμπόριο θα διεξάγεται ευκολότερα.
4. Οι καταναλωτές αναμένουν εξατομικευμένες λύσεις. Για τους εμπόρους, τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι υπηρεσίες το καθιστούν εφικτό
Οι καταναλωτές αναμένουν, όλο και περισσότερο, εμπειρίες προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις τους. Είτε είστε έμπορος, είτε τράπεζα, για να προσφέρετε στους πελάτες την εμπειρία που περιμένουν – γρήγορα – μπορεί να χρειαστεί η αξιοποίηση τεχνολογίας και πόρων ή μεγαλύτερη πολυπλοκότητα από αυτή που μπορείτε να αναλάβετε. Ως αποτέλεσμα, περισσότερες επιχειρήσεις αναζητούν λύσεις που βασίζονται σε συνεργασίες ή προσφορά υπηρεσιών για να καλύψουν αυτά τα κενά.
Οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας αναπτύσσονται μέσω συνεργασιών και βοηθούν τις εταιρείες να καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών, χωρίς να μεταβάλλουν τις δραστηριότητές τους ή να αναπτύξουν νέες δυνατότητες οι ίδιες, προσπάθειες που μπορεί να είναι δαπανηρές, χρονοβόρες χωρίς η επιτυχία τους να είναι εγγυημένη.
Με την αυξανόμενη εξάρτηση από τις ψηφιακές πληρωμές, επιταχύνεται και η ανάγκη για τέτοιες αποφάσεις. Οι αποφάσεις που λαμβάνουν σήμερα οι έμποροι, οι τράπεζες και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θα ακολουθούν τις επιχειρήσεις τους στο μέλλον. Αυτές οι βελτιώσεις μπορούν να καθορίσουν την αποτελεσματικότητα μιας επιχείρησης, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους πελάτες και σε ταχύτερα αντανακλαστικά σε μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών.
5. Η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει νέες ευκαιρίες και προκλήσεις για τις πληρωμές
Λίγο περισσότερο από ένα χρόνο μετά την εμφάνιση των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων, μια από τις πιο σημαντικές μελλοντικές εφαρμογές της Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης είναι στην καταπολέμηση της απάτης. Συγκεκριμένα, στην ευκαιρία να αναλύει και να μαθαίνει από έναν ανυπολόγιστο όγκο δεδομένων σε σχέση με τα παραδοσιακά μοντέλα πρόβλεψης. Η επόμενη γενιά Τεχνητής Νοημοσύνης έχει τη δυνατότητα να λάβει πληροφορίες από πολλά domains και να φέρει στο προσκήνιο νέες πληροφορίες, βοηθώντας στην «εκπαίδευση» των εργαλείων κατά της απάτης ώστε να λαμβάνουν ακριβέστερες αποφάσεις και να διαφοροποιούν τις δόλιες συναλλαγές από τις νόμιμες.
Η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη θα μεταμορφώσει επίσης τους τρόπους που εργαζόμαστε, βελτιώνοντας το προϊόν, τη δομή δεδομένων, τα μοντέλα, τις λειτουργίες και τις υποδομές. Στη Visa, παρατηρείται ήδη βελτίωση στην παραγωγικότητα των μηχανικών / προγραμματιστών κατά 30%, καθώς οι χρονοβόρες ή και επαναλαμβανόμενες εργασίες, όπως η παραγωγή τυποποιημένου κώδικα, πραγματοποιούνται πολύ καλά από τα εργαλεία της Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης, επιτρέποντας στους μηχανικούς να επικεντρωθούν στην παραγωγή κώδικα υψηλής αξίας που διαφοροποιεί τα προϊόντα.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει επίσης νέες προκλήσεις στις πληρωμές. Τα εργαλεία Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης θα βοηθήσουν τους απατεώνες να δημιουργήσουν περισσότερο ρεαλιστικές απάτες phishing, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους καταναλωτές να εντοπίσουν τα κάποτε εξόφθαλμα λάθη. Όλα αυτά ανεβάζουν τον πήχη για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, που θα χρειαστεί να προσαρμοστούν σε ένα εξελισσόμενο τοπίο απειλής.
6. Τα ταξίδια επιστρέφουν δυναμικά
Τα ταξίδια επιστρέφουν και η δυναμική τους αναμένεται να συνεχιστεί κατά τους επόμενους μήνες. Ποια είναι η κινητήρια δύναμη; Η επιθυμία για χαλάρωση και διακοπές χωρίς άγχος, μετά από τη χρόνια αναστάτωση που προκάλεσε ο COVID.
Σύμφωνα με το Global Travel Intentions Study 2023 της Visa, πάνω από το 70% των ταξιδιωτών έχουν επίγνωση του αυξανόμενου κόστους των διακοπών, αλλά οι περισσότεροι δεν αποθαρρύνονται, καθώς μόνο το 4% σχεδιάζει περιορίσει τα σχέδια του για ταξίδια. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ταξιδιώτες αναμένουν να πραγματοποιήσουν δύο ταξίδια αναψυχής κατά μέσο όρο τους επόμενους 12 μήνες, με τους εύπορους ταξιδιώτες να αποσκοπούν σε περισσότερα.
Υπάρχουν όμως ακόμα κάποια στοιχεία σχετικά με τα ταξίδια που σχετίζονται με την πανδημία. Η προτίμηση για ευελιξία στα ταξίδια παραμένει, ενώ η ασφάλεια και η καθαριότητα έχουν προτεραιοποιηθεί σε ό,τι έχει να κάνει με την επιλογή καταλυμάτων.
Εκτός από τις πληρωμές μικρής αξίας, οι ταξιδιώτες επιλέγουν κυρίως ασφαλείς, ψηφιακές και ανέπαφες εμπειρίες πληρωμών. Και ενώ πολλοί γνωρίζουν για τον βιώσιμο τουρισμό, έρευνα που διεξήχθη από τη Visa και την Oxford Economics διαπίστωσε ότι το 41% πιστεύει ότι δεν έχει αρκετές πληροφορίες για βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές, ενώ το 36% πιστεύει ότι οι διαθέσιμες πληροφορίες δεν είναι αξιόπιστες. Λύσεις όπως η συνεργασία της Visa με την Ecolytiq, όπου οι καταναλωτές μπορούν να δουν τις εκτιμώμενες εκπομπές άνθρακα βάσει των συναλλαγών τους, μπορούν να βοηθήσουν στο κλείσιμο του χάσματος.