Συνεχίζονται οι μαραθώνιες διαπραγματεύσεις ενόψει και του σημερινού Ecofin, για τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Από το χθεσινό δείπνο των υπουργών Οικονομικών του Eurogroup, τόσο η Κομισιόν όσο και η ισπανική προεδρία ρίχνουν συνεχώς προτάσεις στο τραπέζι για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των Βορείων και των Νοτίων.
Σύμφωνα με ανώτατη πηγή της Κομισιόν, που συνομίλησε με το Euro2day.gr, Γαλλία και Ιταλία (Νότος) φαίνεται να βρίσκονται πιο κοντά στο «ναι», καθώς η Γερμανία φέρεται να είναι πιο διαλλακτική στο να τους δώσει τις εξαιρέσεις που θέλουν.
Υπενθυμίζουμε ότι η Γαλλία θέλει ευελιξία στον ρυθμό μείωσης υπερβολικού ελλείμματος, ώστε να δημιουργείται περιθώριο για επενδύσεις στην πράσινη ανάπτυξη, την τεχνητή νοημοσύνη και την ψηφιοποίηση.
Η Γαλλία αρχικά ζήτησε και εξαίρεση των αμυντικών δαπανών μετά από αίτημα της Ελλάδας, αλλά σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, είναι διατεθειμένη να κάνει πίσω σε αυτόν τον τομέα, «κρεμώντας» την Αθήνα, παρά την αγορά των Rafale και Belharra.
O Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπ. Λεμέρ δήλωσε ότι οι απαιτήσεις της χώρας του «είναι μια κόκκινη γραμμή που η Γαλλία δεν θα υπερβεί».
Όσον αφορά στην Ιταλία, πριν από μερικές μέρες και κατά τη διάρκεια της συνάντησής της με τον Γερμανό καγκελάριο Ολαφ Σολτς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τ. Μελόνι δήλωσε ότι είναι έτοιμη να ασκήσει βέτο στην αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εάν οι εταίροι επιμείνουν σε μια συμφωνία που τιμωρεί την υπερχρεωμένη Ιταλία.
Σύμφωνα με το Reuters που συνομίλησε με ιταλικές κυβερνητικές πηγές, η Ρώμη θα προτιμούσε τη διατήρηση του υφιστάμενου πλαισίου, για να αποφύγει τη στήριξη ενός πακέτου που θεωρείται «παράλογο» και ακόμα πιο αυστηρό για την Ιταλία.
Πηγές από τη Ρώμη ανέφεραν στο Euro2day.gr ότι η Μελόνι παρουσιάστηκε διατεθειμένη να ανταλλάξει ευελιξία στους νέους κανόνες μετανάστευσης με ευελιξία στο Σύμφωνο Σταθερότητας.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις εμφανίστηκε χθες συγκεκριμένα αισιόδοξος και δήλωσε ότι με λίγη «καλή θέληση» μπορεί να υπάρξει συμφωνία ακόμα και σήμερα.
Γνωρίζει όμως πολύ καλά ότι η Γερμανία, ως η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, καθορίζει εν πολλοίς και το αποτέλεσμα. Το Βερολίνο ζητά από τις υπερχρεωμένες χώρες της Ένωσης, όπως η Ελλάδα και Ιταλία, να μειώνουν το χρέος κάθε χρόνο κατά τουλάχιστον 1% του ΑΕΠ τους.
Χθες ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ κ. Λίντνερ είπε ότι Γερμανία και Γαλλία έχουν συμφωνήσει στο 90% των αλλαγών του Συμφώνου. Μένει να δούμε εάν τελικά συνεχίζεται η πεπατημένη, ο Γαλλογερμανικός άξονας να διαμορφώνει τις αποφάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τόσο η ισπανική προεδρία όσο και η Κομισιόν εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να βρουν τους μαγικούς αριθμούς και να προσδιορίσουν το λεγόμενο «Soft Landing» για τη μείωση του χρέους και μέχρι αργά το βράδυ ακούστηκαν πολλοί αριθμοί. Εάν δεν βρεθεί λύση, τότε τα σενάρια είναι τα εξής:
- Η μπάλα πετιέται στο γήπεδο των ηγετών της ΕΕ, που θα συναντηθούν την άλλη εβδομάδα και θα δώσουν μια πολιτική λύση με πολλούς αστερίσκους, που θα αποσαφηνιστούν αργότερα.
- Σε περίπτωση πολιτικής συμφωνίας των ηγετών, αναμένεται ένα έκτακτο Eurogroup στο τέλος Δεκεμβρίου για επικύρωση της συμφωνίας.
- Να μην υπάρξει καθόλου συμφωνία και να δημιουργηθεί ένα σύστημα γέφυρας (Bridge) που θα καθυστερεί τις αποφάσεις μέχρι τις ευρωεκλογές.
- Να αποτύχει η πρόταση για το σύστημα γέφυρας και να επιστρέψουμε στους παλιούς αυστηρούς δημοσιονομικούς κανόνες από 1η Ιανουαρίου 2024, κάτι που απεύχονται σχεδόν όλες οι χώρες πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Σε περίπτωση μη συμφωνίας, να μπουν αυτόματα μεν οι παλιοί κανόνες, όμως στις ευρωεκλογές να ξανανοίξει το θέμα της χαλάρωσης του Συμφώνου. Με αυτό τον τρόπο οι παλιοί κανόνες θα είναι σε εφαρμογή μόνο μερικούς μήνες. Αν ναυαγήσουν όμως οι διαπραγματεύσεις, αυτό σημαίνει ότι με το «καλημέρα» του 2024 και δη τον Ιανουάριο, η Κομισιόν θα κληθεί να ξεκινήσει τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος σε μια σειρά από χώρες, με πρώτη τη Γαλλία.
Κατά τους αναλυτές, αυτό θα είναι μια δυσάρεστη εξέλιξη για τις αγορές αλλά και την οικονομία της ευρωζώνης, που αναμένεται να μπει σε ύφεση ήδη από φέτος.
Επί της ουσίας, όπως πρώτα έγραψε το Euro2day.gr, όλα εξαρτώνται από τη Γερμανία, η στάση της οποίας δυσχεραίνεται μετά την απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου που έκρινε αντισυνταγματική τη διοχέτευση στο Ταμείο για το Κλίμα και τον Μετασχηματισμό 60 δισεκατομμυρίων, τα οποία αρχικά προορίζονταν για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.
Χθες, η εφημερίδα BILD έγραψε στην ηλεκτρονική της έκδοση ότι το σχέδιο του καγκελάριου Όλαφ Σολτς για έγκριση του προϋπολογισμού του 2024 πριν από το τέλος του έτους απέτυχε, καθώς οι κυβερνητικοί εταίροι δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η γραμματέας της κοινοβουλευτικής ομάδας του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) Κάτγια Μαστ ενημέρωσε τους βουλευτές με εμπιστευτικό μήνυμα στα κινητά τους τηλέφωνα. «Αν και έχουμε κάνει ό,τι μπορούμε για να το πετύχουμε, ο προϋπολογισμός για το 2024 δεν μπορεί να ψηφιστεί εγκαίρως φέτος», ανέφερε η κυρία Μαστ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της BILD, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD), ο αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι) και ο υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (FDP) συνεδρίαζαν ως αργά το βράδυ της Τετάρτης, χωρίς ωστόσο να καταλήξουν σε συμφωνία. Ο επόμενος γύρος διαπραγματεύσεων θα πραγματοποιηθεί σήμερα.
Με την ψήφιση του προϋπολογισμού σε εκκρεμότητα, το νέος έτος θα καλύπτονται αυτόματα μόνο οι υποχρεωτικές δαπάνες του κράτους, μισθοί, συντάξεις και επιδόματα πρόνοιας. Οι υπόλοιπες δαπάνες θα υποβάλλονται προς έγκριση στο υπουργείο Οικονομικών.
Με την «απειλή» μιας πολιτικής κρίσης στη Γερμανία, δύσκολα ο Λίντνερ θα θέλει να ολοκληρώσει τις αποφάσεις για το Σύμφωνο σήμερα στο Ecofin, με δεδομένο μάλιστα ότι ο καγκελάριος Σολτς και πρώην υπουργός Οικονομικών έχει άλλη, πιο διαλλακτική προσέγγιση στο θέμα των κανόνων.