Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει τριετή μετάθεση της επιβολής δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διακινούνται από και προς τη Βρετανία, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.
Οι τρέχουσες ρυθμίσεις για τη μετα-Brexit εποχή, που θα τεθούν σε εφαρμογή σταδιακά από την 1η Ιανουαρίου, προβλέπουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) που διακινούνται μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης θα επιβαρύνονται με δασμό έως και 10%, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών.
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, η Βρετανία και η συντριπτική πλειονότητα των κρατών μελών της ΕΕ πιέζουν να καθυστερήσει το μέτρο μέχρι το 2027, καθώς η παροχή κυψελών δεν είναι έτοιμη. Η Γαλλία αντιστέκεται εδώ και καιρό στην παράταση, προτιμώντας εναλλακτικές λύσεις για τον μετριασμό των επιπτώσεων των δασμών στον κλάδο. Το Παρίσι τις τελευταίες εβδομάδες είχε υποδηλώσει ότι είναι ανοιχτό στην εξεύρεση ευέλικτης λύσης.
Η σύσταση για τριετή καθυστέρηση θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από τις πρωτεύουσες της ΕΕ και στη συνέχεια να ακολουθηθεί από κοινή απόφαση με τη βρετανική κυβέρνηση. Εάν οι επίτροποι της ΕΕ υπογράψουν την πρόταση για αναβολή της επιβολής δασμών, τα κράτη μέλη θα το συζητήσουν τις επόμενες ημέρες, είπε η πηγή.
Η ΕΕ είχε επίσης διερευνήσει την ιδέα για μαξιλάρι 12 μηνών, καθώς η παραγωγή μπαταριών εντός ΕΕ θα αυξηθεί το επόμενο έτος και στη συνέχεια οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούν να τις εξάγουν.
Ωστόσο, δεν υπάρχει εγγύηση ότι τα EV που θα εισέλθουν στην παραγωγή το 2024 και το 2025 δεν θα υπόκεινται σε δασμούς και ότι όλοι οι κατασκευαστές θα προσαρμόσουν έγκαιρα τις αλυσίδες εφοδιασμού τους ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις έναντι του κινεζικού ισχυρού ανταγωνισμού στην κατασκευή μπαταριών.
Ένωση που εκπροσωπεί αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Renault προειδοποίησε ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να κοστίσουν στον κλάδο 4,3 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια, ωφελώντας τις κινεζικές ανταγωνιστικές μάρκες.
Κατά τη διάρκεια πολύμηνων συζητήσεων για το θέμα, οι Βρυξέλλες αναζητούσαν μια λύση για να εξισορροπήσουν τη διαφύλαξη της αυτοκινητοβιομηχανίας παρέχοντας παράλληλα κίνητρα για αύξηση της παραγωγής μπαταριών στην ΕΕ.
Το λόμπι του βρετανικού κλάδου αυτοκινήτου έχει προειδοποιήσει ότι οι δασμοί θα πρόσθεταν περίπου 3.600 λίρες στο κόστος ενός τυπικού ηλεκτρικού οχήματος βρετανικής κατασκευής που πωλείται στην Ευρώπη και περίπου 3.400 λίρες στο μέσο ηλεκτροκίνητο κατασκευής ΕΕ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Η αποτυχία αναβολής θα οδηγήσει αμφίδρομα σε αυξήσεις τιμών, σε μια κρίσιμη στιγμή της μετάβασης», δήλωσε η Society of Motor Manufacturers. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κυβερνήσεις και στις δύο πλευρές της Μάγχης έχουν ζητήσει μια κοινή λογική προσέγγιση για τη διατήρηση των υφιστάμενων κανόνων για τις μπαταρίες EV για άλλα τρία χρόνια, η οποία θα υποστηρίξει την οικονομική προσιτότητα για τους καταναλωτές».