Ακριβά Χριστούγεννα και φέτος για τους Βρετανούς

Με λιγότερες αγορές απαντούν στην ακρίβεια οι καταναλωτές, διστακτικοί και μετρημένοι, καθώς ο τζίρος παραμένει μειωμένος και τον Νοέμβριο. Έως και 100 λίρες βαρύτερο το εορταστικό καλάθι.

Ακριβά Χριστούγεννα και φέτος για τους Βρετανούς

Τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια έχουν ανάψει εδώ και εβδομάδες από τους κεντρικότερους δρόμους της Βρετανίας μέχρι τα στενά σε κάθε γειτονιά. Η εορταστική εικόνα και στις βιτρίνες των καταστημάτων: ευφάνταστοι στολισμοί προσκαλούν τους καταναλωτές να ανταποκριθούν στις επιταγές της εορταστικής περιόδου ανάλογα -δηλαδή να καταναλώσουν.

Όμως οι Βρετανοί δεν φαίνεται να δελεάζονται ιδιαίτερα. Τα στοιχεία της Ένωσης Λιανικού Εμπορίου (British Retail Consortium) που δημοσιεύθηκαν σήμερα μαρτυρούν μάλιστα το αντίθετο: Μειωμένος τζίρος για τον Νοέμβριο, με πωλήσεις που κινήθηκαν χαμηλότερα από τον πληθωρισμό, αλλά και από τον μηνιαίο μέσο όρο του τελευταίου δωδεκάμηνου.

Συγκεκριμένα, η αξία των λιανικών πωλήσεων βρέθηκε στο 2,7% για τον Νοέμβριο, αρκετά πίσω δηλαδή από τον μέσο όρο δωδεκάμηνου, ο οποίος βρίσκεται στο 4,1%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερα ενώ πληρώνουν περισσότερα, λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής των τελευταίων ετών.

Έτσι, παρότι βρισκόμαστε μόλις λίγες εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, οι Βρετανοί καταναλωτές εμφανίζονται διστακτικοί και μετρημένοι για ακόμα μια χρονιά.

«Οι εκπτώσεις της Black Friday που είχαν ξεκινήσει από τις αρχές του προηγούμενου μήνα απέτυχαν να διατηρήσουν το μομέντουμ και ο κόσμος συγκρατήθηκε από τα μέσα του μήνα και μετά», δηλώνει εμφατικά στους Financial Times η διευθύνουσα σύμβουλος της Ένωσης BRC Χέλεν Ντίκινσον.

Τα στοιχεία επιβεβαιώνει με έρευνά της και η τράπεζα Barclays. Σύμφωνα με αυτή, οι δαπάνες στα εστιατόρια σημείωσαν ετήσια συρρίκνωση 11,9%. Στο ίδιο μονοπάτι βαίνουν και οι «σπατάλες» σε ψυχαγωγία, έπιπλα, ηλεκτρονικά είδη και ανακαίνισης σπιτιού, σε μια προσπάθεια των βρετανικών νοικοκυριών να μειώσουν τα έξοδά τους από όπου μπορούν.

Μείωση του τζίρου, αλλά και ακριβότερο το καλάθι των Χριστουγέννων

Όμως, ακόμα και η παραμονή στο σπίτι φαίνεται να κοστίζει ακριβά. Το φαγητό και το ποτό αναδεικνύονται σε βασικό παράγοντα αύξησης των εξόδων, επιβαρύνοντας το καλάθι των Χριστουγέννων με περισσότερες από 100 λίρες. Σύμφωνα με την έρευνα, το φαγητό και το ποτό θα αυξηθεί κατά 25,87 λίρες, ακολουθούν τα δώρα κατά 18,62 λίρες και τελευταίο το κόστος των δραστηριοτήτων κατά 11,86 λίρες.

Παράλληλα, όπως τονίζεται, οι καταναλωτές κάνουν λόγο και για το φαινόμενο ‘shrinkflation', δηλαδή την αύξηση στη τιμή ενός προϊόντος, ενώ η συσκευασία μικραίνει ολοένα και περισσότερο. Κάτι τέτοιο παρατηρείται και σε βασικά χριστουγεννιάτικα προϊόντα όπως σοκολάτες, τυριά αλλά και παραδοσιακά βρετανικά mince pies, τα οποία ενδέχεται να μοιραστούν με φειδώ στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v