«Δεν πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να αγγίξουμε στόχους, που είναι πολύ πιο φιλόδοξοι από οποιεσδήποτε άλλες βιομηχανοποιημένες οικονομίες» δήλωσε σήμερα στο ραδιόφωνο του BBC ο Ρίσι Σούνακ. Η συνέντευξη έγινε με αφορμή τις χθεσινές επίσημες ανακοινώσεις του Βρετανού πρωθυπουργού για επιβράδυνση της πορείας της χώρας προς τις «πράσινες» πολιτικές της.
Όπως επιβεβαίωσε όμως, οι αποφάσεις δεν θα επιβραδύνουν τον βασικό στόχο-δέσμευση της Βρετανίας για μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2050. «Πιστεύω στην πολιτική των μηδενικών ρύπων και θέλω να την φέρω εις πέρας», δήλωσε, ενώ πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση «έχει απόλυτη πίστη» στο ότι θα καταφέρει να εκπληρώσει τους στόχους της.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ανεξάρτητης επιτροπής της κυβέρνησης για το κλίμα, Κρις Σταρκ, έκανε λόγω για «ευσεβείς πόθους».
Διάγραμμα του τμήματος ενεργειακής ασφάλειας και πολιτικής μηδενικών ρύπων (CCC) δείχνει ότι η πορεία της χώρας, αν και πτωτική, παρεκκλίνει ήδη από την πορεία προς τους μηδενικούς ρύπους.
Επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι από το 1990 μέχρι το 2022 οι εκπομπές ρύπων του Ηνωμένου Βασιλείου μειώθηκαν σχεδόν στο μισό σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες G7. Όμως από το 2015 και μετά φαίνεται, για παράδειγμα, ότι η Γερμανία μειώνει τους ρύπους της με γρηγορότερο ρυθμό από ότι η Βρετανία.
Τι πρόκειται να αλλάξει;
Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε μόλις χθες να επιβραδύνει κάποιες από τις πολιτικές της για το κλίμα. Οι αποφάσεις έχουν να κάνουν με την καθυστέρηση της πλήρους απαγόρευσης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στη χώρα από το 2030 στο 2035, την καθυστέρηση αντικατάστασης των μπόιλερ από αντλίες θερμότητας νερού, από το 2026 στο 2035, αλλά και την κατάργηση -τουλάχιστον μέχρι νεοτέρας- των κανόνων που επιβάλλουν στους ιδιοκτήτες την ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών τους.
Η υπουργός Εσωτερικών Σουέλα Μπρέιβερμαν υποστήριξε τις κινήσεις επαναλαμβάνοντας ότι «δεν θα σώσουμε τον πλανήτη φέρνοντας στην χρεοκοπία τον βρετανικό λαό». Όμως ο Ρίσι Σούνακ σήμερα κατηγορείται για «τζογαδόρικες κινήσεις» και για αποφάσεις που έχουν ως μοναδικό στόχο να κερδίσουν ψηφοφόρους.
Ο σκιώδης υπουργός για το κλίμα Εντ Μίλιμπαντ, δήλωσε ότι «οι αποφάσεις είναι κακές για την οικονομία, την ευημερία και γενικότερα την Βρετανία», ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση ότι «στέλνει ανησυχητικά σήματα στις εταιρείες που έχουν επενδύσει ήδη δισεκατομμύρια λίρες στην οικολογική αναβάθμιση των εταιρειών τους».
Διχασμός και σύγχυση στις αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι εταιρείες αυτοκινήτων είναι αυτές που έχουν επηρεαστεί πιο άμεσα από τις αποφάσεις. Εταιρείες όπως η Ford, η Vauxhall (Opel) και η Volvo έχουν δεσμευτεί να παράγουν αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχοντας κάνει ήδη αλλαγές στην παραγωγή τους, καθώς είχαν στο νου τους την απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2030.
Η πρόεδρος της Ford στο Ηνωμένο Βασίλειο, Λίζα Μπράκλιν, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «οι επιχειρήσεις μας ζητούν τρία πράγματα από τη βρετανική κυβέρνηση: φιλοδοξία, δέσμευση και συνέπεια. Η χαλάρωση των δεσμεύσεων υπονομεύει και τα τρία». Από την άλλη, η εταιρεία Jaguar Land Rover έκανε λόγω για «ρεαλιστική προσέγγιση της κυβέρνησης».
Αν και ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί, η πράσινη πολιτική θα είναι πιο δεσμευτική για τις αυτοκινητοβιομηχανίες από ό,τι για την κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται η βρετανική κυβέρνηση να επιβάλλει συγκεκριμένους στόχους στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρά τις δικές τις αποφάσεις επιβράδυνσης.
Αυτό σημαίνει ότι από την 1 Ιανουαρίου του 2024 (Zero Emissions Mandate) θα πρέπει το 22% των πωλήσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών να αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποσοστό που θα πρέπει να φτάσει το 80% μέχρι το 2030. Αν δεν εκπληρώσουν τους στόχους αυτούς, κινδυνεύουν με επιβολή βαρύτατων προστίμων.
ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE