Οι μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου υπόκεινται από σήμερα σε ενισχυμένες υποχρεώσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση με σκοπό τη διαφάνεια και την καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου με κίνδυνο βαριών προστίμων, με βάση μια νέα νομοθεσία που δεν έχει κάτι αντίστοιχο σε όλο τον κόσμο, αναφέρει η Κομισιόν.
Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act - DSA) επιβάλλεται στο εξής στα 19 μεγαλύτερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε πλατφόρμες αγορών και μηχανές αναζήτησης, μεταξύ των οποίων οι Google, YouTube, Amazon, Facebook, Instagram, X (πρώην Twitter) και TikTok.
Οι επιχειρήσεις αυτές, η κάθε μία από τις οποίες καταμετρά περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες στην ΕΕ, υποβάλλονται σε περιορισμούς προκειμένου να καταπολεμηθεί η παραπληροφόρηση, το μίσος στο διαδίκτυο, η παιδική πορνογραφία ή ακόμη η πλαστογραφία, και όλα αυτά υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Η 25η Αυγούστου αποτελεί σημαντική καμπή. Οι χρήστες του διαδικτύου, στο εξής, θα επωφεληθούν μιας αυξημένης προστασίας, αλλά και ελέγχου και αυξημένων επιλογών», έγραψε στην πλατφόρμα X ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν, διαβεβαιώνοντας πως το DSA επίσης είναι «εδώ για να προστατεύσει την ελευθερία της έκφρασης απέναντι σε αυθαίρετες αποφάσεις».
Οι παραβάτες κινδυνεύουν με πρόστιμα που φθάνουν το 6% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών του ομίλου τους και, ως μέσο τελευταίας καταφυγής, σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης σοβαρής παραβίασης, με προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στην ΕΕ.
Οι πλατφόρμες θα πρέπει να προτείνουν στους χρήστες ένα εργαλείο που θα επισημαίνει με εύκολο τρόπο το παράνομο περιεχόμενο -όπως ορίζεται στην εθνική νομοθεσία ή σε ευρωπαϊκά κείμενα- και στη συνέχεια να το αποσύρουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να υποβάλλονται σε ετήσιο ανεξάρτητο λογιστικό έλεγχο προκειμένου να επιβεβαιώνεται ότι εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους.
Οι πλατφόρμες αγορών θα πρέπει να μπορούν να εντοπίζουν τους πωλητές, ώστε να μειωθούν οι απάτες.
Όσον αφορά τις διαφημίσεις, το DSA απαγορεύει να τίθενται στο στόχαστρο ανήλικοι ή να δημοσιεύονται ανακοινώσεις που βασίζονται σε ευαίσθητα δεδομένα (θρησκεία, σεξουαλικός προσανατολισμός κ.λπ.).
Πολλές πλατφόρμες ανακοίνωσαν ήδη αλλαγές, προκειμένου να συμμορφωθούν με τους κανόνες πριν από τη σημερινή καταληκτική ημερομηνία.
Ο σεβασμός των κανόνων από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης X (πρώην Twitter) εξετάζεται ιδιαίτερα εξονυχιστικά, λόγω των αμφιλεγόμενων μετατροπών και των μαζικών απολύσεων από τον επικεφαλής Έλον Μασκ.
Το Twitter είναι μία από τις πέντε πλατφόρμες που πέρασαν ένα stress test αυτό το καλοκαίρι ώστε να επιβεβαιωθεί ότι είναι έτοιμες να απαντήσουν στις απαιτήσεις της DSA. Ο Μπρετόν είχε προειδοποιήσει ιδιαίτερα τον Μασκ ότι έπρεπε να ενισχύσει τα μέσα του για να το καταφέρει.
Ο δισεκατομμυριούχος διαβεβαίωσε σήμερα ότι η πλατφόρμα «εργάζεται σκληρά» προκειμένου να συμμορφωθεί με τη νέα νομοθεσία.
Μεταξύ των γιγάντων του διαδικτύου που ανακοίνωσαν μέτρα για να τηρήσουν το νέο πλαίσιο, το TikTok επιτρέπει να απενεργοποιηθούν εξατομικευμένες συστάσεις περιεχομένου που προσδιορίζονται από αλγόριθμούς ανάλογα με τα υποτιθέμενα ενδιαφέροντα του χρήστη.
Ομοίως η Meta, θυγατρική του Facebook και του Instagram, λέει πως προσέλαβε 1.000 ανθρώπους για την εφαρμογή του DSA. Ο καλιφορνέζικος κολοσσός δεσμεύτηκε να παραπέμψει και να αρχειοθετήσει όλες τις διαφημίσεις που έχουν στόχο χρήστες του διαδικτύου στην ΕΕ και να αποκαλύψει τις παραμέτρους που χρησιμοποιεί για τη στοχοποίηση αυτή.
Η Google υποσχέθηκε να παράσχει περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο οι υπηρεσίες της μετριάζουν το περιεχόμενο, και να επιτρέψει την πρόσβαση των ερευνητών σε περισσότερα δεδομένα.
Περίπου 100 υπάλληλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν επιφορτιστεί με την επίβλεψη της εφαρμογής του DSA.
Οι ισότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon και Zalando, που περιλαμβάνονται στις 19 «πολύ μεγάλες πλατφόρμες» οι οποίες υπόκεινται στους νέους κανόνες, από την πλευρά τους προσέφυγαν στην ευρωπαϊκή δικαιοσύνη εκτιμώντας πως δεν πληρούν τα κριτήρια για να υπόκεινται σε αυτούς.
Οι κανόνες εφαρμόζονται ωστόσο επίσης και σ αυτούς, εν αναμονή της δικαστικής απόφασης, εκτός από έναν όρο του DSA για τη διαφάνεια της διαφήμισης για την Amazon, ανέφερε η Επιτροπή.
Το DSA, όπως και ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τα προσωπικά δεδομένα του 2016, μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς στον κόσμο, καθώς πολλές κυβερνήσεις προσπαθούν να ρυθμίσουν διαδικτυακές παρεκκλίσεις, αναφέρει η Κομισιόν.
Η Πράξη συμπληρώνει τον κανονισμό DMA για τις ψηφιακές αγορές, που αντιτίθεται σε πρακτικές των κολοσσών της τεχνολογίας κατά του ανταγωνισμού. Οι επιχειρήσεις που αφορά αυτή η νομοθεσία θα ανακοινωθούν επίσημα στις 6 Σεπτεμβρίου, και θα δίνουν διορία έξι μηνών προκειμένου οι εταιρείες να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις τους.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ