Δεκάδες πλοία δεν μπορούν να φτάσουν στην Ουκρανία, μέρες μετά την παράταση της συμφωνίας για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ ο ρυθμός των αποστολών δεν προβλέπεται να επιταχυνθεί εξαιτίας των αργών επιθεωρήσεων και άλλων αβεβαιοτήτων, σύμφωνα με στοιχεία και πηγές που επικαλείται το Reuters.
Η συμφωνία που υποστηρίζεται από τα Ηνωμένα Έθνη και επιτρέπει την ασφαλή διέλευση πλοίων με σιτηρά από τρία ουκρανικά λιμάνια παρατάθηκε στις 17 Μαΐου για δύο μήνες - μικρότερο χρονικό διάστημα από το αναμενόμενο.
Σχεδόν 40 πλοία χύδην ξηρού φορτίου βρίσκονταν ακινητοποιημένα γύρω από την Κωνσταντινούπολη, σε περιοχές όπου διεξάγονται επιθεωρήσεις από κοινή ομάδα Ρωσίας, Ουκρανίας, Τουρκίας και ΟΗΕ, σύμφωνα με την πλατφόρμα ανάλυσης του παγκόσμιου εμπορίου Kpler.
«Είναι πιθανό να υπάρχουν κι άλλα πλοία που περιμένουν έξω από τις ζώνες επιθεώρησης ή που βρίσκονται καθ' οδόν», δήλωσε ο Αλέξις Έλεντερ, αναλυτής της Kpler.
Το λιμάνι Πιβντένι (πρώην Γιούζνι) κοντά στην Οδησσό αντιπροσώπευε το 35% των αποστολών μέσω του διαδρόμου. «Μέχρι να ξαναρχίσουν οι φορτώσεις, το εμπόριο δεν θα επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα», εκτιμά ο αναλυτής.
Προ ημερών η Ουκρανία κατηγόρησε τη Ρωσία ότι ουσιαστικά απέκλεισε το εν λόγω λιμάνι από τη συμφωνία σιτηρών. Η Ρωσία δεν έχει απαντήσει.
Η Ουκρανία δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι 62 πλοία περίμεναν για επιθεώρηση.
«Η Ρωσία εκτιμάται ότι θα συνεχίσει τις αργές επιθεωρήσεις. Επί του παρόντος επιτρέπει μόνο περιορισμένο αριθμό πλοίων να μετακινηθούν σε δύο από τα τρία εγκεκριμένα λιμάνια», είπε ο Αρλαν Σάντερμαν, επικεφαλής οικονομολόγος εμπορευμάτων στον όμιλο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών StoneX.
Απαιτούνται επιθεωρήσεις για κάθε πλοίο προτού εισέλθει σ' ένα από τα τρία λιμάνια που καλύπτονται από τη συμφωνία, τα οποία περιλαμβάνουν επίσης την Οδησσό και το Τσερνομόρσκ.
Η διάρκεια ενός μέσου ταξιδιού υπολογίστηκε σε 28 μέρες ή λίγο παραπάνω, σύμφωνα με τον πάροχο ανάλυσης δεδομένων Spire.
Ο αριθμός των παραγγελιών φορτίου –παγκόσμια αιτήματα για διαθέσιμα πλοία για μεταφορά σιτηρών από την Ουκρανία– έφτασε τις 376 τον Μάιο, έναντι 370 τον Απρίλιο, σύμφωνα με ανάλυση της πλατφόρμας ναυτιλιακών δεδομένων Shipfix.
Τα στοιχεία της έδειξαν ότι το μέγεθος της αποστολής μειώθηκε από περίπου 15.000 τόνους τον Απρίλιο σε λίγο περισσότερο από 10.000 τον Μάιο, καθώς η αβέβαιη κατάσταση οδήγησε σε πιο μετρημένες κρατήσεις.
Οι παραγγελίες φορτίου για μετά τον Ιούνιο σήμερα ανέρχονται σε 50, σύμφωνα με τη Shipfix.