Γερμανία: Deal για ολικό λίφτινγκ στις υποδομές

Μετά από τρεις μέρες διαβουλεύσεων, η συγκυβέρνηση συμφώνησε στους στόχους για την προστασία του κλίματος και την αναβάθμιση των γερμανικών δικτύων, από τρένα μέχρι αυτοκινητοδρόμους.

Γερμανία: Deal για ολικό λίφτινγκ στις υποδομές

«Οι διαβουλεύσεις άξιζαν τελικά τον κόπο» έγραψε το βράδυ της Τρίτης ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς στο twitter, μετά την ολοκλήρωση των τριήμερων διαβουλεύσεων για μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων που αποτελούσαν σημεία τριβής μεταξύ των τριών κομμάτων της γερμανικής συγκυβέρνησης, Σοσιαλδημοκρατών, Πρασίνων, Φιλελευθέρων.

Τα θέματα ήταν πολλά, ζητήματα αγκάθια που χρονίζουν και έχουν να κάνουν με την υλοποίηση των προγραμματικών στόχων της νυν συγκυβέρνησης, τα οποία μέχρι σήμερα έχουν προσκρούσει σε σειρά σκοπέλων: πληθωρισμός, ενεργειακή κρίση, αναβολή πολλών σχεδίων για την ενεργειακή μετάβαση, πόλεμος στην Ουκρανία.

Οι διαβουλεύσεις, παρά τα έντονα σημεία διαφωνιών που διαφαίνονται εδώ και καιρό στους κόλπους της γερμανικής κυβέρνησης, επικεντρώθηκαν στην αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την επίτευξη των γερμανικών κλιματικών στόχων, τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα νέα e-fuels και την αναβάθμιση του συνόλου των γερμανικών δικτύων: από τους σιδηροδρόμους μέχρι τους αυτοκινητοδρόμους, ακόμη και τα ιδιωτικά συστήματα θέρμανσης.

Το βασικό σημείο στο οποίο συμφώνησαν τα κόμματα της συγκυβέρνησης έχει να κάνει πρωτίστως με την επιτάχυνση και τον εξορθολογισμό των γραφειοκρατικών διαδικασιών σχεδιασμού και υλοποίησης έργων αναβάθμισης των γερμανικών υποδομών: επέκταση των σιδηροδρομικών, οδικών και ενεργειακών δικτύων με έμφαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Για τα γερμανικά τρένα €45 δισ., ηλεκτροκίνησης και 144 αυτοκινητόδρομοι 

Στα επικείμενα σχέδια εντάσσεται ειδικότερα η κατασκευή ή αναβάθμιση συνολικά 144 αυτοκινητοδρόμων από το ομοσπονδιακό υπουργείο Μεταφορών με ενεργειακά συστήματα πράσινων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή. Ταυτόχρονα αναμένεται να αυξηθούν από το 2024 οι τιμές των διοδίων για φορτηγά οχήματα άνω των 3,5 τόνων στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους με την εισαγωγή νέου τέλους για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Τεραστίων διαστάσεων αναμένεται όμως και η επένδυση για την αναβάθμιση του γερμανικού σιδηροδρομικού δικτύου ύψους 45 δις ευρώ έως το 2025. Μάλιστα τα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο χαρακτηρίζονται «επείγουσας ανάγκης» για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Σύμφωνα με τα σημεία της συμφωνίας, αναμένεται να επεκταθούν οι σιδηροδρομικές συνδέσεις ιδίως στις αγροτικές περιοχές, το ίδιο και οι τερματικοί σταθμοί για εμπορικές μεταφορές.

Κομβικής σημασίας κρίνεται ταυτόχρονα η στήριξη και επέκταση της ηλεκτροκίνησης στη Γερμανία, με ανάπτυξη νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και με την προώθηση των λεγόμενων e-fuels, νέου τύπου καύσιμα τα οποία είναι σχεδόν ουδέτερα σε επιβλαβείς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Κλιματικά ουδέτερη η Γερμανία έως το 2045

Μεγάλο μέρος των συνομιλιών κινήθηκε επίσης γύρω από την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία του κλίματος. Αντί της θέσπισης αυστηρών ετήσιων στόχων για τη βαριά βιομηχανία ή τον ενεργειακό κλάδο, έμφαση δίνεται πλέον στην επίτευξη αντισταθμιστικών μέτρων σε ετήσια βάση κι από εκεί και πέρα η προσήλωση σε περισσότερο μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους. Παραμένει ωστόσο ως καταληκτική χρονιά το 2045, προκειμένου να καταστεί η Γερμανία κλιματικά ουδέτερη χώρα.

Ταυτόχρονα, μεταξύ άλλων, η γερμανική συγκυβέρνηση δεσμεύεται να στηρίξει την αντικατάσταση των παλαιών συστημάτων θέρμανσης ορυκτών καυσίμων με νέα, επιδοτούμενα συστήματα φιλικά προς το περιβάλλον.

Αν και οι εκπρόσωποι των τριών κομμάτων, ο επικεφαλής των Φιλελευθέρων Κρίστιαν Λίντνερ, η συμπρόεδρος των Πρασίνων Ρικάρντα Λανγκ, και ο συμπρόεδρος των Σοσιαλδημοκρατών Λαρς Κλινγκμπάιλ, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους από τα αποτελέσματα των μακρών διαβουλεύσεων, ο Χρηστινοδημοκράτης αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Φρίντριχ Μερτς σχολίασε ότι το γεγονός πως οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν τόσο πολύ, αποτελεί απόδειξη «κυβερνητικής κρίσης».

ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v