Οι δαπάνες για νέα αυτοκίνητα στη Ρωσία υποδιπλασιάστηκαν πέρυσι, καθώς έγινε πραγματικά αισθητός στην αυτοκινητοβιομηχανία ο αντίκτυπος από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία, με την παραγωγή να κατακρημνίζεται, τις τιμές να εκτοξεύονται και τους αγοραστές να στρέφονται σε φθηνότερα μεταχειρισμένα μοντέλα.
Ενώ οι αναλυτές συνεχίζουν να διαφωνούν για την συνολική αποτελεσματικότητα των οικονομικών περιορισμών που επιβλήθηκαν στη Ρωσία, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα μέτρα αυτά έπληξαν σοβαρά την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, που εξαρτιόταν πολύ από τις ξένες εταιρίες και τα εισαγόμενα εξαρτήματα.
Οι δαπάνες για νέα οχήματα μειώθηκαν κατά 52% στο 1,5 τρισ. ρούβλια (19 δισ. ευρώ) πέρυσι, ενώ ο αριθμός των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν μειώθηκε κατά 58,8%. Η παραγωγή αυτοκινήτων επίσης υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδό της από την κατάρρευση το 1991 της Σοβιετικής Ένωσης καθώς οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες σταμάτησαν την παραγωγή και πούλησαν τα εργοστάσιά τους.
Οι συνολικές δαπάνες για νέα και μεταχειρισμένα επιβατικά οχήματα μειώθηκε πάνω από 15% το 2022, καθώς ο πληθωρισμός οδήγησε ανοδικά τις τιμές και υποβάθμισε το βιοτικό επίπεδο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας αναλύσεων Autostat, παρά την αύξηση κατά 14% των δαπανών για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα να αντιστοιχούν σχεδόν στα τρία τέταρτα των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, από 55% το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία.
«Τα χρήματα διοχετεύτηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς οι τιμές για οχήματα από δεύτερο χέρι άντεξαν, ενώ την ίδια στιγμή η δομή της αγοράς νέων αυτοκινήτων άλλαξε σημαντικά», δήλωσε στο Reuters ο Σεργκέι Ουντάλοφ, διευθύνων σύμβουλος της Autostat. «Τα οικονομικά Lada και τα κινεζικά αυτοκίνητα με τιμές περίπου 2 εκατ. ρουβλίων παραμένουν σε αυτή, ενώ οι ακριβές μάρκες έχουν αποχωρήσει σχεδόν τελείως», δήλωσε.
Ο Άντον, εργαζόμενος σε μεγάλη ρωσική εταιρία που δεν θέλησε να δώσει το επώνυμό του, αγόρασε ένα μεταχειρισμένο Skoda τον Δεκέμβριο, προτιμώντας ένα δυτικής κατασκευής αυτοκίνητο από κάποιο άλλο που έχει κατασκευαστεί στη Ρωσία ή την Κίνα. Με 2,5 εκατ. ρούβλια, το Skoda του ήταν περίπου 1 εκατ. ρούβλια πιο ακριβό συγκριτικά με ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά και πάλι κατά 1 εκατ. ρούβλια φθηνότερο από ένα νέο τέτοιο όχημα.
Ο Άντον δήλωσε πως νιώθει τυχερός που κατάφερε να βρει ένα δυτικής κατασκευής αυτοκίνητο με λίγα χιλιόμετρα, καθώς τα διαθέσιμα τέτοια αυτοκίνητα στην αγορά μειώνονται.
«Ένα νέο αυτοκίνητο είναι τώρα απλά προνόμιο για τους πλούσιους, εκτός κι αν είναι Lada ή κινεζικό αυτοκίνητο», δήλωσε.
Σύμφωνα την Autostat, η μέση τιμών των νέων αυτοκινήτων, που πωλήθηκαν πέρυσι, αυξήθηκε κατά 17% στα 2,33 εκατ. ρούβλια, και στα μεταχειρισμένα κατά 32% στα 890.000 ρούβλια.
Η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία Skoda Auto, μονάδα της Volkswagen, δήλωσε ότι οι παραδόσεις στη Ρωσία μειώθηκαν κατά 80% το 2022. Η Volkswagen έκλεισε τα ρωσικά της εργοστάσια και σταμάτησε τις εισαγωγές, αλλά δεν έχει ακόμα συμφωνήσει σε κάποια πώληση, όπως έκαναν άλλες εταιρίες του κλάδου.
Οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατέγραψαν άλμα την περασμένη χρονιά, με αυτά από την Ιαπωνία να βρίσκονται στην κορυφή. Η Ιαπωνία έχει περιορίσει τις εξαγωγές ακριβών αυτοκινήτων στη Ρωσία, αλλά τα μεταχειρισμένα οχήματα που εισάγονται από ιδιώτες δεν εμπίπτουν στους περιορισμούς. Η έξοδος των δυτικών επιχειρήσεων από τη Ρωσία επέτρεψε επίσης σε κινεζικές εταιρίες να αύξησουν το μερίδιό τους στην αγορά.
Αναλυτές της αγοράς αναμένουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων να αυξηθούν σε περίπου 800.000 φέτος, από 687.370 το 2022, αλλά και πάλι να διαμορφωθούν πολύ χαμηλότερα από το 1,6 εκατ. οχήματα που πωλήθηκαν το 2021.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ